Annons

Grund-exponering för bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Zander

Medlem
Börjar inse att det måste till manuell manövrering på inställningarna vid bröllopsfoto när den ena partnern är ljus och den andre mörk, om man vill undvika utfrätningar dvs...

Är det någon som har en slags grund-komposition vad det gäller bländare och slutartid, med och utan blixt???
Att man sedan kan justera beroende på väder/sol...

Har tillgång till en Nikon D300 med i huvudsak 35/1.8, SB-900 (blixt), en reflexskärm och en fjärrutlösare.

Läste mig just till att blixten automatiskt anpassar sig till en högre hastighet än 1/250, FP-läge (höghastighetssynk).
//Aleks
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Börjar inse att det måste till manuell manövrering på inställningarna vid bröllopsfoto när den ena partnern är ljus och den andre mörk, om man vill undvika utfrätningar dvs...

Är det någon som har en slags grund-komposition vad det gäller bländare och slutartid, med och utan blixt???
Att man sedan kan justera beroende på väder/sol...

Har tillgång till en Nikon D300 med i huvudsak 35/1.8, SB-900 (blixt), en reflexskärm och en fjärrutlösare.

Läste mig just till att blixten automatiskt anpassar sig till en högre hastighet än 1/250, FP-läge (höghastighetssynk).
//Aleks
Jag svarar nej, det finns det inte. Det finns inget generellt ljus nämligen.

Lär dig att mäta ljuset så att du undviker de problem du skriver om. Mät alltid på den ljusa delen i bilden, vilket ju i princip alltid är bruden. Det är viktigare att du får med detaljer i klänningen än att du har detaljer i en kostym mörka partier.
 

Zander

Medlem
Jag svarar nej, det finns det inte. Det finns inget generellt ljus nämligen.

Lär dig att mäta ljuset så att du undviker de problem du skriver om. Mät alltid på den ljusa delen i bilden, vilket ju i princip alltid är bruden. Det är viktigare att du får med detaljer i klänningen än att du har detaljer i en kostym mörka partier.
Det är helt sant, tänkte om det är så att en viss bländare är att föredra för detaljer och omgivning i en bröllopsbild eller möjligen en viss slutartid för bästa möjliga skärpa...
Generellt tyckar jag det är enklare att förutbestämma slutartid för bilden, om det är någon typ av rörelse (S). <P> hänger inte riktigt med vid rörelser... Förhoppningsvis så är ju brudparet ganska så stilla;).

Tycker det är lite meckigt att hinna med och justera både bländare och slutartid dvs... innan ögonblicket har försvunnit.
 
Senast ändrad:

Minita

Aktiv medlem
Om du skall ta bröllopsbilder bör du nog ha bra kläm på din kamera och exponering - såväl i teorin som praktiskt. Någon speciell grundinställning är säkert få som har men du kan få några tips. (utomhus)

1. Titta på tiden så att du inte har längre tid än brännvidden. Förfärligt retligt om du får kameraskak.
2. Sätt kameran på centrummätning så att du ser var i bilden du mäter och kan justera därefter.
3. Kör manuellt. Jag tycker det sparar tid. Visst, sommarväder kan vara både sol och moln men en stabil dag där det är antingen eller - manuellt.
4. ALLTID blixt som upplättning. Blixten gör en enorm skillnad. Oftast står blixten på - 1/3 eller - 2/3.
5. Mät ljuset i din egen handflata. Öppna 1 till 1½ steg. Fungerar förvånasvärt bra.

När du har kläm på grunderna då är det dags för finliret.

Närbilder med väldigt stor bländare, din 35.a, kan bli hur bra som helst men då gäller det att sätta skärpan precis.

Annars brukar runt bländare 8 vara optikens bästa prestanda. Dock så måste du ta hänsyn till bakgrunden.

Testa med lite porträttbilder i lugn och ro. Där kan du exprimentera. Kika på FS på bröllopsbildernas tekniska data. Titta på de olika inställningarna - framför allt bländaren.

Lycka Till
 

Lan

Aktiv medlem
Man kan göra mycket med en rätt billig reflexskärm, leda ljuset så man lättare upp den mörka kostymen.

Har man tillgång till 2 skärmar kan den ena användas för att dämpa skuggor på ansiktena och den andra för att ljusa upp kostymen på brudgummen. Brudens klänning behöver sällan mer ljus.
 
ANNONS