Annons

Vem tillverkade ASTRAL ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografica

Aktiv medlem
Har i mitt museum (www.museikameror.olofstrom.net) en hel mängd 126-kameror bl.a. dessa två Astral.

Kan tyvärr i mina samlarbiblar inte finna vem som tillverkat dessa.

Påminner mycket om Haking/Halina. Dessa båda kameror är tillverkade i Japan, men Halina lät även Hongkong och Macau göra vissa modeller. Kamerans formgivning liknar bl.a. en modell som heter Porst photopak 400, men detta företag var ju ingen fabrik ( om dock enl. reklamen: Der Welt grösstes Photohaus)
 

Bilagor

Trannel94

Avslutat medlemskap
Har i mitt museum (www.museikameror.olofstrom.net) en hel mängd 126-kameror bl.a. dessa två Astral.

Kan tyvärr i mina samlarbiblar inte finna vem som tillverkat dessa.

Påminner mycket om Haking/Halina. Dessa båda kameror är tillverkade i Japan, men Halina lät även Hongkong och Macau göra vissa modeller. Kamerans formgivning liknar bl.a. en modell som heter Porst photopak 400, men detta företag var ju ingen fabrik ( om dock enl. reklamen: Der Welt grösstes Photohaus)
Hej. Det närmaste jag hittar är en filmkamera som heter Astral Zoom Reflex. Tillverkad av Nihon Ind. co.ltd i Japan. Kanske samma. FInns på www.samlarkameror.com i Karlsskoga
 

MrMonoman

Ny medlem
Astral S5

Det är ju otroligt. Jag har samlat ihop mina gamla kameror till ett litet "museum" och de jag inte kunnat köpa har jag på bild. En kamera har dock saknats, min allra första egna. Jag hade bara ett suddigt foto av mig och kameran så jag kom ihåg ungefär hur den såg ut. Men nu tack vare dig har jag ett namn och en bild på min Astral S5. Så jag har letat och så hittar jag en bild här på Fotosidan! Jag kom ju inte ens ihåg namnet. Jag har ett tips till dig. Jag hittade en fransk sida med nostalgi och där fanns en bil på Astral S30. Min franska är inte till någon hjälp, men du kanske den vägen kan lista ut vem tillverkaren var.

http://www.collection-appareils.fr/new_fiche_technique/html/recherche_FT.php

http://www.collection-appareils.fr/gestion_catalogue/images/1276289345.jpg

Mvh Hans Lindberg/MrMonoman
 

MrMonoman

Ny medlem
En bättre länk

Här har du en ännu bättre länk till den franska sidan, direkt till en bild på en Astral S5http://www.collection-appareils.fr/flash/html/astral_S5.php
Den kallas där "Ifba Astral S5".

Hans igen
 

Fotografica

Aktiv medlem
Ifba i Sverige

Tack Hans för inlägget och länkarna. Googleöversättningen på sidorna har trots sin dåliga kvalitet givit svaret att även hemsidesägaren inte vet vem som har tillverkat Astralkameran.
Dock dök även namnet Ifba upp. Detta varumärke användes tror jag som s.k. Privat Brand på kameror m.m. här i Sverige och om jag inte har alldels fel så var det Broddmanskedjan som marknadsförde produkter med det namnet. Kanske någon f.d. Broddmananställd läser detta och kan svara. Är dock inte 100% säker på att det var den kedjan. Kan också ha varit något postorderfotolabb.
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Tack Hans för inlägget och länkarna. Googleöversättningen på sidorna har trots sin dåliga kvalitet givit svaret att även hemsidesägaren inte vet vem som har tillverkat Astralkameran.
Dock dök även namnet Ifba upp. Detta varumärke användes tror jag som s.k. Privat Brand på kameror m.m. här i Sverige och om jag inte har alldels fel så var det Broddmanskedjan som marknadsförde produkter med det namnet. Kanske någon f.d. Broddmananställd läser detta och kan svara. Är dock inte 100% säker på att det var den kedjan. Kan också ha varit något postorderfotolabb.
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
här kan man konstatera att du antagligen har rätt om Ifba och Broddman.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6340

Petter ...
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jodå, jag har jobbat en tid på Broddmans, och visst var Ifba deras märke. Men vem som tillverkade kamerorna har jag inte någon aning om.
 

MrMonoman

Ny medlem
Snyggt museum!

Snyggt museum du har! Jag kollade din hemsida. Jag har bara samlat ihop de kameror jag själv använt plus några till, vi snackar ca tio kameror. Så jag tar tillbaka det där med museum.

Hans
 
ANNONS