Annons

Bröllopsfest

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag ska nu till helgen och nästa fota två bröllopsmottagningar, alltså inte brud/brudgumsporträtt.
Jag vill ha lite tips om hur jag ska gå tillväga, gärna från era egna erfarenheter.
Ska jag skjuta med blixt/utan? Vad ska jag ha för inställningar både ute och inomhus?
Alla svar är välkommna!
I min fotoväska har jag ; Nikon D90, Tamron 28-75 2,8, Nikon 50mm 1,8, SB-800


// Johan
 

Minita

Aktiv medlem
Du ber nästan om det omöjliga. Det är så många faktorer som påverkar. Det gäller att vara väl förberedd, kunna "läsa spelet", förutse ögonblick och vara beredd, gärna ha en grundplan och öppen för omfall. Diskutera med brudparet vilka önskemål de har. Om det finns obligatoriska bilder.

Ett grundtips är att ALLTID använda blixten utomhus för att lätta upp skuggpartier. Som regel -1 på blixten om inte avståndet börjar närma sig ca 5 meter. Sedan beror det på en massa saker som om du har stark motsol osv osv.....

Inne skulle jag ha kört med blixten men ett ganska högt ISO och långa slutartider för att få med så mycket natruligt ljus som möjligt. Kan inte din kamera men du känner säkert själv var smärtgränsen går med ISO-talet. Slutartider runt 1/30 och sync på 2:a ridån.

Jag är lite bekväm av mig och hade inte bytt optik särskilt ofta utan kört med zoomen. Dock så har du väldigt stora möjligheter med ditt 50 mm objektiv och fullt öppet för att få ett kort skärpedjup.

Fotografera detaljer. Ibland kommer bilderna att sättas in i en fotobok/album och då kan detaljbilder komplettera.
 
ANNONS