Annons

Fota bröllopspar i medsol ????

Produkter
(logga in för att koppla)

Honda

Aktiv medlem
Hej.
Min senaste bröllops session fotade jag i naturen bland lövträn
och med en lågt stående sol som gjorde det lätt att få ordning
på exponeringarna och få en fin täckning av detaljer i brudklänningen
och brudgummens kostym.
Den 31/7 ska jag fota ett till bröllop i naturen kl 12.00 på dagen,
Brudparet har bestämt en del utsnitt som kommer att innebära
att de står vända med ansiktena mot solen vilket förmodligen
kommer att innebära utfrätta detaljer i hennes utstyrsel och ingen
mönster- återgivning i brudgummens klädsel (mörk kostym) hur gör NI?
Kan man använda ett ND-filter?
Tacksam för råd.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Ett ND-filter bör väl inte göra någon skillnad, allt blir ju bara mörkare. Utfrätta högdagrar undviker du genom att exponera rätt, och fota raw så kan du nog rädda en hel detaljer i det mörka med. Däremot är kisande ögon svårare att undvika. Jag skulle hellre försökt vrida paret något så de inte får solen rakt framifrån, och istället använda reflexskärm eller blixtar.
 

Honda

Aktiv medlem
Ett ND-filter bör väl inte göra någon skillnad, allt blir ju bara mörkare. Utfrätta högdagrar undviker du genom att exponera rätt, och fota raw så kan du nog rädda en hel detaljer i det mörka med. Däremot är kisande ögon svårare att undvika. Jag skulle hellre försökt vrida paret något så de inte får solen rakt framifrån, och istället använda reflexskärm eller blixtar.
Tack, jag trodde ND kunde förbättra kontrasten, att få rätt exponering på brudklänningen klarar jag på bekostnad av kostymen och ansiktena och RAW är ju ett måste med canon 7D/5D.
Slå en blixt bara på kostymen och ansiktena är inte så lätt , däremot går det ju att styra ljuset med reflexskärmen till kostymen enbart, ingen dum idé. har jag tur så blir det mulet, men jag fick dåliga vibbar vid provfotograferingen och kände för att få lite feedback här.
 
ANNONS