Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos 300 vs. F65 vs. Dynax 5

Produkter
(logga in för att koppla)

timida

Medlem
Vad jag har förstått så är det tre kameror som är ungefär likadana:
Nikon F65
Canon EOS 300
Minolta Dynax 5

men vilken är bäst? om man är ute efter en lätt, snygg kamera som man kan ställa in det mesta på (bländarförval, slutarförval, helautomat o helmanuell). Och som man ser bra i! Jag har svårt för att kolla med ett öga. Och bra autofocus. *ler*

Sen vad behövs egentligen för tillbehör?
motljusskydd?
nåt filter? (kan inget om filter men vill kunna fota snö utan att den blir blå t.ex)
extra blixt kanske?

jag vill helst inte gå över 5000kr heller.

snälla hjälp.

mvh/hanna
 

mganga

Aktiv medlem
Om du inte är låst på de kamerorna kan du ju alltid kikda på begagnat marknaden. Just nu ligger t ex detta paket ute på tradera för 3500kr.
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera en F501 som tradera packet ovan innehåller, det är en gammal kamera med en mycket dålig autofokusen. Men annars håller jag med om att du begagnat kan göra fynd. Speciellt nu när många byter till digitala kameror.

Av de kameror som du har listat, är alla i stort sett lika bra, kanske du skall titta på Canon 300V istället för 300 ('V' versionen har bland annat metalbajonet). Titta på helheten, vilka objektiv/blixt/andra tillbehör som du önskar, och känn på kameran innan du bestämmer dig för vilken modell du skall ha. Om du har glassögon, var extra någa med sökaren, att du ser hela sökaren även med glasögonen på, eller om kameran har dioptriinställningar som gör att du inte behöver glasgonen.

Vad det gäller tillbehör är ett mottjusskydd ett måste, om det inte följer med ditt objektiv skall du införskaffa ett sådant. Din budget gör det lite svårt att råda om ett objektiv. En 50/1.8 är dock mycket billig och skarpt, dock kan den kännas begränsad. Annars har du zoomobjektiven som exempel 28-85/4-5.6, ganska så långsamma och inte de skarpaste objektiven. Även här kan du ta en titt på begagnat marknanden, om du letar lite kan du hitta objektiv till bra priser. Jag har skrivit en artikel om några av Nikons objektiv, du hittar den här.

Om du har tänkt att ta mycket blixtbilder, bör du införskaffa en extern blixt. De inbyggda är svaga och sitter när objektivet (risk för röda ögon) och kan bara riktas rakt fram (hårt och tråkigt blixtljus). Se till att blixten kan vinklas upp, och heslt även i sidled. Du hittar en artikel om Nikontillbehör här.

Ett stativ är nog ett av de viktigaste tillbehören, men ett bra sådan blir det mycket svårt att få in i din budget. De billigaste stativen är sällan stabilla, en tumregel: tyngre stativ = stabilare stativ.

För att undvika blå snö behöver du ett varmtonsfilter, men vilket du skall införskaffa får någon annan hjälpa dig med...

Annars köp inte för mycket från början, börja lite smått och kompletera sedan med det som du behöver.

-- Nicke
 
Senast ändrad:

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Angående kamerahuset så skulle jag säga lägga Dynax 5 och EOS 300 som ungefär jämbördiga.
Dynaxen har spotmätning och en massa andra trevliga funktioner som jag saknar på EOS 300:an. Å andra sidan kan jag av personlig erfarenhet säga att EOS 300 (inte 300V som jag tycker verkar helt knäpp) är en väldans smidig kamera att jobba med. Då snackar jag allt från hur den fungerar rent inställningsmässigt/knappologi till visning av information.
Om den bara hade "riktig" spotmätning (typ 2-3% av sökarbilden istf. 10%), 95-100% täckning i sökarbilden och var svart så skulle jag vara glad.

F-65 verkar dock rätt hyfsat begränsad. Inte ens någon form av grövre spotmätning (bara evaluerande och centrumvägd), ingen manuell inställning av filmkänslighet, osv. the list goes on...
Köp gärna Nikon om deras system verkar passa dig men gå då för guds skull direkt upp till F80 och där spräckte du 5000-kronorsvallen med råge.
 

lion-62

Aktiv medlem
Kameraval...

Hej, Hanna! Om Jag stod i begrepp att köpa NY systemkamera så skulle jag, av de alternativ Du föreslår, tveklöst välja Minolta Dynax 5:an! Den är "förmodligast" det mest vettiga Du kan köpa NYTT inom det prisintervallet. Den är lovordad i FOTOpressen och verkar ochså va' en toppenkamera! Jag blev, ifjol, ombedd att "reka" beträffande systemkamera av en god vän och Jag rådde honom(och indirekt hans sambo)att köpa "5:an", och se det gjorde de! De är HELnöjda!
Mvh: Stefan S
 

timida

Medlem
fast jag vet tyvär inte riktigt vad spotmätning innebär.. ingen som har lust att försöka förklara?

annars är jag väldigt tacksam över alla svar, och om jag har förstått det hela rätt så ska jag räkna bort Nikon F65.

så då står valet mellan Canon Eos 300 och Minolta Dynax 5. fast jag måste nog hålla i dom och känna vilken som känns bäst. Synd bara att de inte är svarta *ler*

sen då? vilken film ska man använda t.ex om man vill ha snygga färgbilder? och om man vill ha svartvita bilder?

tack/hanna
 

timida

Medlem
hittade en begagnad

eller verkar det här paketet vara nåt att ha? vad står EF på objektiven för?
jag tycket det verkade helt okej det här *ler* och så köper man en liten billig väska till..

Kamera Canon EOS 5
1 st EF 28-105 1:3-4,5 usm
1 st EF 75- 300 1:4-5.6
Blixt Canon Spedlite 300 EZ
Pris komplett 5000:-
 

Damocles

Aktiv medlem
Spotmätning innebär helt enkelt att ljusets mäts i en punkt istället för över hela bilden. Den är ofta 1-3% i storlek av sökarbilden. En utsnittsmätning brukar ha ca 10%.

Spotmätning gör att du kan mäta ljuset i en bestämd enskild punkt på det du ska fota. Till skillnad från om du mäter över hela bilden.

EF är typen av fattning. Alla Eos kameror tar EF objektiv. Har för mig att det står för Electronic Focus mount eller nåt sånt.
 

kejo

Aktiv medlem
Spotmätning & filmval

timida skrev:
fast jag vet tyvär inte riktigt vad spotmätning innebär.. ingen som har lust att försöka förklara?
Tja...
Jag kan göra ett försök, övriga får gärna rätta ev. felaktigheter. Spotmätning betyder att du mäter ljuset i en extremt liten del av bildytan. Jag vet inte riktigt hur liten men jag gissar att spot är någonstans kring 3% av bildytan.

Detta är användbart för att mäta ljuset på flera ställen och för att beräkna någon form av medelvärde. Det är också mycket användbart då man vill exponera efter ljuset i en speciell del av bilden, tex där det är starkare eller svagare än övriga bilden. Det är också bra att kunna mäta den ljusaste resp. mörkaste delen i bilden för att se hur stor skillnaden mellan dessa är. Blir skillnaden för stor kommer du att få utfrätta högdagrar alt. helt svarta skuggor beroende på hur du väljer att exponera bilden. (avtonade filter är inte dumma i de lägena) Det kan vara bra att veta och att få välja själv hur du vill exponera bilden.

Med "evaluerande", dvs flerfält/zoners mätning så använder kameran ett medelvärde för alla zoner och försöker ta hänsyn till mörka och ljusa partier - men det blir alltid en form av medel som kanske inte ger dig den exponering du tänkte dig.

Centrumvägd mätning mäter ljuset i mitten av bilden och med en mycket större bildyta än spot. Jag vet inte hur mycket större men jag gissar ung 30%. Det varierar säkert mellan olika kameramärken och modeller.

Ljusmätning är en konst i sig men det är helt klart mycket användbart med spotmätning!

sen då? vilken film ska man använda t.ex om man vill ha snygga färgbilder? och om man vill ha svartvita bilder?
Det är mycket en fråga om tycke och smak. Vill man vara noga så skall man välja film efter motivet man tänkt fota. Det finns tex särskilda porträttfilmer som ger mycket bra hudtoner men som just därför ger lite sämre resultat vid annan typ av fotografering.

Vad gäller svartvitt så beror det på vad man gillar. Tri-x är en schysst film som ger en snygg kornighet vid pressning vilket många gillar. T-max har en annan typ av korn som ger mycket skarpa bilder men inte lika "snyggt" korn som Tri-x. Fuji Neopan sägs också vara bra - men jag har liten erfarenhet av just den.

När det gäller negativ färg så är det samma sak, det finns särskilda porträttfilmer och filmer med hög känslighet. Fuji har tex en serie de kallar "Press", för "press-fotografer" som behöver hög känslighet men trots det har acceptabelt korn. Dessa är dock lite dyrare än de vanliga Superia filmerna och finns oftast bara i välsorterade fotoaffärer.
Själv gillar jag Fuji's Reala eller deras vanliga "Superia" som är en "snäll" film. Den tål att felexponeras (inom rimliga gränser) och kan dessutom pressas utan att bli "konstig". Den är dessutom väldigt skarp och har högre kontrast än Reala.

För naturfoto (funkar för all del även som allround också) gillar jag Agfa:s "proffsfilm". Minns inte helt vad den hette, labbet rekomenderade mig att testa den. Jag vill minnas att den heter Optima Prestige (eller möjligen professional?) och jag blev nöjd. Den har neutrala men kraftiga färger och är skarp (finkornig) och bra kontrast. Den överdriver inte färger eller kontrast utan är väldigt "neutral". En av de bästa filmerna tycker jag. Högre kontrast än tex Fuji Reala (imho -andra har säkert en annan uppfattning) och lite kraftigare fäger, vilket är bra för natur eller kanske det mesta utom porträtt? Agfa är gissningsvis en av de mest underskattade filmerna och tyvärr en av de minsta på den svenska marknaden, vilket gör att de kan vara lite svåra att få tag i. Själv har jag hittat dem hos Expert och labbet jag framkallar hos (ProPrint).

En nykomling som jag bara hunnit ta en rulle med är Kodak's HD (HighDefinition). Den har extremt fint korn vilket ger oerhört skarpa bilder och har väldigt mustiga och härliga färger och rätt neutral, på gränsen till återhållen kontrast. Den enda rullen jag testat gjorde mig mycket positivt överraskad! Jag är annars ingen större fantast av Kodak's negativa färgfilmer som inte imponerat...

Det allra bästa resultatet får du om du använder dia. Iofs skall man ju gärna ha en projektor och en duk för att kunna se dem, vilket gör att många undviker dia. Dia är helt överlägsen negativ färg när det gäller färgåtergivning och skärpa.

Mina egna favoriter är Fuji's Velvia (som många dock anser ger överdrivna färger) och Kodak Ektachrome E100VS. Generellt så är dia mycket bättre än vanlig (negativ) färgfilm. Jag skulle tro att Agfa:s dia (rsx) är bra den också men jag har inte provat den själv så jag kan inte uttala mig med någon säkerhet.


Min erfarenhet är dock att det kan skilja mycket mellan hur olika kameror trivs med olika filmer, så det bästa är att testa några olika filmer som du sedan framkallar hos ditt favoritlabb och ser vilken kombination som passar just dig bäst.
Läs också bland recensionerna av filmer här på fotosidan så får du en uppfattning om hur de är.


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 

Damocles

Aktiv medlem
En liten rättelse till kjelles svar som jag själv har tagit fel på många gånger... om det inte var det du menade så ber jag om ursäkt.

Centrumvägd mätning mäter ljuset i mitten av bilden och med en mycket större bildyta än spot. Jag vet inte hur mycket större men jag gissar ung 30%. Det varierar säkert mellan olika kameramärken och modeller.
Tror att du menar utsnittsmätning. Tittar man på canons system så är Centrumvägd genomsnitsmätning den gamla typen av mätning som mäter hela bilden men tar hänsyn till den mittersta biten.

Utsnittsmätning är ca 10%(för canon) i mitten(eller till vald fokuspunkt).

Spot är 1-3% beroende på kamera.
 

kejo

Aktiv medlem
centrumvägd mätning

Damocles skrev:

Tror att du menar utsnittsmätning. Tittar man på canons system så är Centrumvägd genomsnitsmätning den gamla typen av mätning som mäter hela bilden men tar hänsyn till den mittersta biten.

Utsnittsmätning är ca 10%(för canon) i mitten(eller till vald fokuspunkt).

Spot är 1-3% beroende på kamera.
Eeehee.... ja det kan man undra (vad jag tänkte på alltså).
Jag tänkte på utsnittsmätning (tror jag?) där "ringen" som visar mätområdet är bra mycket större än för spot då jag väljer "centrumvägd" mätning på mina Nikon.

Det skiljer säkert mellan olika märken också men Spot borde vara samma funktion(?)... -eftersom jag själv använder Nikon så gäller såklart inte samma "funktioner" med automatik.

Jag har alltid tagit för givet att det är inom den större markeringen (i mitten) som kameran mäter (dvs utsnitt) men i ärlighetens namn vet jag inte om den faktiskt gör det... Jag har alltid trott att det var utsnitt, jag har tagit det för givet...
*snacka om att känna sig dum*

Snabb koll hos Nikon gjorde mig klokare, rimligen är det inte utsnitt utan vägd (gamla metodens) mätning som avses på deras kameror? (hela bilden men centrum är viktigare=den "gamla" metoden?)

"As its name indicates, Centre-Weighted Metering concentrates the sensing area on the centre of the viewfinder. This is useful for shooting portraits or other centre-dominant subjects."

Du har rätt - jag har såklart rört ihop 2 begrepp. Pinsamt. Nåja - jag har lärt mig nåt nytt idag. :) Undras just om Nikon kameran gör likadant, dvs mäter utsnitt i vald AF punkt...? Måste kollas upp... Läge att lusläsa min manual tror jag.


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag hade över ett år från dess att jag återupptog foto som hobby tills jag äntligen lyckades köpa mig en kamera. Många manualer hinner man läsa på den tiden... ;)
 
timida skrev:
Vad jag har förstått så är det tre kameror som är ungefär likadana:
Nikon F65
Canon EOS 300
Minolta Dynax 5
Nja, likadana och likadana...

F65:an är mest styd från fabriken vad du kan göra och inte kan göra, du har fler manuella möjligheter när det gäller val av ljusmätning, blixtfunktion och autofokus samt filmframmatningsfunktion med EOS 300 och Dynax 5. F65:an har många funktioner kopplade till bildlägena, men nackdelen är när man vill ha saker och ting på ett annat sätt och då är de andra alternativen betydligt enklare att hantera.

Den största skillnaden mellan Dynax 5 och EOS 300, det är att Dynax 5 har bättre prestanda. Autofokusen är snabbare, den matar fram filmen snabbare, den har en snabbare slutare (så att du kan "frysa" snabba motiv) och den har även något fler funktioner som kan vara viktiga när du växer som fotograf. Jag tycker det är svårare att växa ur Dynax 5 än EOS 300.

Sedan finns det en kamera som heter EOS 300V. Den har en modernare och snabbare autofokus än 300:n, annan design och den ligger högre i pris. Dock är fortfarande Dynax 5 den som vinner i fråga om prestanda och den är fortfarande mer välutrustad, dessutom till ett lägre pris.

Som jag ser det så är Dynax 5 vinnaren i detta sammanhang.

En kamera som jag tycker är enklare att använda än Dynax 5, med mer avancerad autofokus, ännu mer välutrustad (särskilt för närbildsfotografering), det är Pentax *ist. Den ligger dock något högre i pris, men den har funktioner och prestanda som motsvarar EOS 30 och Nikon F80 som ligger ännu högre i pris.

Bästa hälsningar
Roland
 
ANNONS