Annons

Hur löser ni era feta näsor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Jepp, du läste rätt:)

PÅ förra kameran var det inget problem (1000D), men på min 550D och alla andra kameror som har stor skärm som fyller ut större delen av kamerans vänstra bakstycke ställer näsan, oavsett hur fin å ren den är, till med problem..

Putsar skärmen med fiberduk, ta ett kort med näsan trykt mot skärmen, förhandsgranska bilden, konstatera att bilden är oskarp på vänster sida...aha, det var ju mitt feta näsavtryck, fram med fiberduken och putsa, ta en bild, förhandsgranska, bilden är oskarp på vänster del...aha, det var ju min näsa igen...

Tips? Bygger man en egen näslucka som man fäller för. Putsar man näsan med isopropanol innan man tar kort eller bryr man sig inte?
För min del är det oerhört irriterande och jag försöker komma på någon lösning....har ni några?
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag har märkt av det men ser det inte som ett problem. Brukar torka av skärmen med tröjärmen mellan varven om det blir för grisigt men annars tycker jag inte att det stör. I och för sig tittar jag sällan i skärmen, i alla fall inte efter varje bild jag tar. Om jag tittar så brukar det vara efter fototillfället, alltså typ i bilen innan man har kommit åt en dator.

/edit
Jag inser att inlägget inte hjälper dig alls men ville bara tala om hur jag ser på det. :)
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag som helst tittar i sökaren med vänster öga har alltid fett på displayen, om det nu är något problem. Jag stryker av det med kanten på handen vid behov och får händerna smorda samtidigt.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jämför nu med en annan kamera och ser ju faktiskt att 550D har någon röd-lila beläggning, säkert antireflex eller något...men tummar jag på displayen på ena kameran och sedan på 550D så blir det mycket värre och svårare att få bort på 550D, medans på 1000D kan jag torka med handen/tröjjan, så blir det bara värre eller att jag får gno extremt med tröjjan på 550D.
Kanske därför jag inte tyckte att det var ett problem på 1000D.

Jag får torka varje gång jag skall titta på skärmen i princip vilket jag aldrig behövde förrut :-/
Ja ja...så är det väll.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Kanske en burka hjälper?
Skämt åsido, jag är vänsterögd och har en konstant hinna av flott över både skärm och knappar.
Tröjärmen är mitt vapen, ser det inte som något stort problem.
 

flygnord

Aktiv medlem
Jämför nu med en annan kamera och ser ju faktiskt att 550D har någon röd-lila beläggning, säkert antireflex eller något...men tummar jag på displayen på ena kameran och sedan på 550D så blir det mycket värre och svårare att få bort på 550D, medans på 1000D kan jag torka med handen/tröjjan, så blir det bara värre eller att jag får gno extremt med tröjjan på 550D.
Kanske därför jag inte tyckte att det var ett problem på 1000D.

Jag får torka varje gång jag skall titta på skärmen i princip vilket jag aldrig behövde förrut :-/
Ja ja...så är det väll.
har du testat med en sån här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232778
eller hårdplastvarianten? de kanske är lättare att rengöra?
 
ANNONS