Annons

Hjälp! Någon duktig fysiker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hej.
Det är så att jag har länge funderat på att börja ta flygbilder.
Många ideér har expriemterats med, t.ex RC-Plan, drakar, långa stänger, mm. Men det ultimata tycks vara en luftbalong.

Jag har självklart inte råd att köpa en egen och de är också dyra att hyra. Så jag beställde genom kontakter en väderbalong från SMHI. Ca 3½ meter i diameter i någon form av gummi (ca 1mm otöjt).

Helium eller vätgas till denna balong är tyvärr också okristligt dyrt, räknat med ett par tusen för helium vis varje uppstigning.


Det billigaste alternativet är antagligen varmluft. Men problemet att fylla över 30m2 varmluft utan att det hinner svalna är oöverkomligt. Så då tänkte jag att man borde ju kunna värma luften inne i balongen.
Rentav bygga världens största glödlampa.
Att mha glödtråd och ev en fläkt kunna värma upp luften inne i balongen till ca 90/100c. SEdan bara plugga ur sladden och släppa iväg.

Skulle detta vara möjligt??

jag har tänkt att lyfta ca 500-1000gram tot (med balong / marklina)
 

Malaka

Aktiv medlem
Jag antar att du sett den här artikeln?Inte ballong men iaf..
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2228/

Annars så är det väl bara att börja
spåna..Kupéfläkt, byggfläkt, gasolbrännare...snabb luftström och hög temperatur. Det största problemet är väl att gummi väger ganska mycket om man jämför med tyget som är i traditionella varmluftsballonger.Lycka till iaf.
MVH Erik Å
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Det går tyvärr ej att blåsa in varmluft, resan testat. Det tar ca 10-20 min att blåsa upp den med bra sprutt och för att luften inte skall kallna då så måste den ha många hundra grader och då smälter gummit som röret sitter i.

så den måste värmas innifrån som sagt.

//jago
 

RolandM

Aktiv medlem
Dax att räkna på volymer och vikt och gaser....

Vill minnas att 1 kbm vätgas lyfter 1 kg, 2 kbm helium lyfter 1 kg och varmluft behövs det i storleksordningen 10-20 ggr mer av. Mycket ballong blir det. Skulle nog satsa på heliumvarianten om inte vätgasen och deras explosiva egenskaper är en utmaning. Väte och helium är inte beronde av värmekälla. Gasen kan knappast vara jättedyr för tänker man på ballongförsäljarna på marknaderna, med heliumballonger så skulle ingen ha råd att köpa ballonger,.. Gasen köps komprimerad och en flaska bör väl räcka jättelänge. Sen är det roliga parttrick genom att helium ger andra egenskaper för ljudbildning talorganet om den inandas och används vid tal.
 

janm

Aktiv medlem
Nu vet du varför varmluftsballonger är stora som höghus med jättelika gasbrännare och varför ingen privatperson använder helium. Vätgas blev mindre populärt efter Hindenburg, som bekant (den var för övrigt tänkt att använda helium, men så blev det inte pga ett exportembargo från USA). ;)

Jag har inget bra svar på din fråga, men elvärme tror jag är svårt... hur ska man producera el med en lätt apparat (inga batterier tack)?
Öppen eld är nog inte så poppis hos grannar eller myndigheter, eländet landar ju nånstans. Spontant tänker jag på nåt i den här stilen: http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?&mod_nr=rd01101&artbez=Four+Seasons+Kohle+Taschenofen&k_id=13&h_kat=Lampen,+Signalmittel,+Heizung

... but don't quote me on that.

"Rätt" lösning är nog drake, Kite Aerial Photography verkar vara en växande rörelse.
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Det är självklart inte meningen att elen skall följa med upp i blongen. Man värmer upp balongen till ca 100c sedan kopplar man ur sladden och låter den lyfta tar sina kort under någon minut och sedan sjunker den igen pga att den blir kall.

Problemet som jag sade tidigare är att det är fruktansvärt dyrt med helium.
En vanlig balong (ca 25cm) kostar ca 50öre att fylla med helium
En banlig balongs volym (4pi^3)/3 [r=0,125] = 0.008m2

En balong med ca 3½m i diameter blir då
(4pi^3)3 [r=1,75] = 22 m2

(22m2 / 0.065m2) = 2700 x 0.5kr = 1350kr

Och detta / gång man skall ta kort. Ifall man inte får tag på en kompressor som klarar att suga tillbaka det i flasken under 500bar.

//jago
 

RolandM

Aktiv medlem
Oki. Bra att du hade kållat upp det. Fast du behöver bara 2 kbm med helium för att lyfta 1 kg, motbevisas gärna ed helium har atomnummer ´två och väte ett. Varmluft är skillnaden i densitet mellan den uppvärmda luften och den omkringvarande.

Starka lunger är ju ett måste om gasen ska återanvändas och duinte vill ha en 2 kbm med ballong i vardagsrumstaket...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ballongen måste vara öppen

Jag hoppas att du inser att du inte kan blåsa in luft och sluta igen ballongen för att därefter värma upp luften. Luften inuti ballongen kommer givetvis att väga lika mycket efter uppvärmningen men trycket inuti ballongen kommer att öka. En varmluftballong är öppen undertill så att överskottsluft åker ut och den "tunnare" luften inuti ballongen kan då lyfta lasten. Kan du se till så att trycket inuti ballongen inte ökar under uppvärmningen så kan det kanske fungera. Är ballongen elastisk så att det krävs ett betydligt högre tryck än lufttrycket för att fylla den så kommer givetvis det inte alls att fungera med varmluft. (1 kg övertryck innebär att luften inuti ballongen väger dubbelt så mycket som motsvarande volym luft av atmosfärtryck)
 
Senast ändrad:

Abhraxxas

Aktiv medlem
Kan ju testa att linda in kameran med en smörgås med smörsidan inåt, fast i.o.f.s, då lär den ju bara rotera planlös någon centimeter över marken... Kan ju pröva att kicka upp den några meter...

Gud vad trött jag är, och min frukost ligger på golvet, smörsida ner...

Blir kaffe till frukost idag igen.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Gaser

jag har köpt helium via AGA som finns över hela landet. De har 2.5 , 5 och 10 liters tuber.
Inte så jevla dyra. En påfyllning kostar 180 kr tror jag men de tar minst 1000 kr för tuben i deposition, men de får du ju tillbaka !!!


Lycka till //


Niklas,utan gaser i magen
 

Linmajon

Aktiv medlem
...Hmmm hur stor ballong (volym) kan en 2.5-litersflaska fylla upp? Vad kostar en sån att fylla?
I övrigt tror jag en ballong är ganska klumpig, osmidig och allmänt ohanterlig att ta bilder med, men vad vet jag? Själv är jag sugen på radiostyrd helikopter (jag kan flyga såna) med videolänk (att sikta med). Det finns videoutrustning "ganska billigt" att köpa. Enda nackdelen (förutom priset kanske) är att det är som en flygande cirkelsåg ungefär...:) En bra kompaktkamera kan den lätt lyfta, liksom en lättare videokamera (för grymma flygsekvenser...)
 

Damocles

Aktiv medlem
Har funderat på att lära mig flyga en radiostyrd heli, men jag har hört att det ska vara riktigt knepigt att bli bra på det. Mycket att hålla i luften samtidigt. Men just för att man kan få den att stå still till skillnad från ett radiostyrt plan.

Som rolig episod kan jag nämna att polaren köpte en utan att tänka sig för, 2 dagar senare köpte han 2 repairkits och den står nu still i källaren.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Modellflyg med ex. helikoptrar är en passion. Intresset måste i praktiken vara långvarigt o djupt om man ska 'klara det'. Tekniken är ingen bagatell och inte heller flygandet, men har man rätta glöden så går det förstås.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Trycket kritisk!

Enligt allmäna gaslagen n (substansmängd)=PV/RT så kan du få fram genom att variera T från 293 grader kelvin till 373 (motsvarar 20-100 grader C) att substansmängden minskar med 21%. Detta betyder att vid 2hg övertryck blir bärkraften 0 noll. Vid 1hg övertryck har du en bärkraft på ca 10 % av ballongluftens vikt. Detta motsvarar ungefär drygt 1 hg/kubikmeter. 20 kubik skulle i så fall ge ungefär 2 kg lyftkraft (Då få man räkna med ballong linor och rubbet.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
mera gas

Tror att du kan glömma varmluft och gummiballong! Köp Helium! Det krävs vid 1 atm tryck 180 g/kubikmeter. Har du ett övertryck på 2-3 hg i ballongen får du öka på med 20-30 %.. Du lär alltså behöva ca 4 kg Helium för att fylla ballongen. Du får då en lyftkraft på 20x(1,29-0,18) kg = 22 kg. Det verkar onödigt mycket. Om du inte blåser upp ballongen helt så räkna med en lyftkraft på ungefär 1,1 kg/kubikmeter. Det skulle nog inte bli så dyrt då 2 kubikmeter helium endast väger 0,36 kg. Kolla med gasleverantören hur priset är per kg. Är du inte rädd för explossioner och är livförsäkrad kan du köpa billig vätgas som är hälften så tung som Helium och mycket billigare.
P.S I mitt varmluftsexempel så räknar jag med att volymen och trycket är konstant och att du släppt ut luft genom t.ex en tryckberoende ventil. Annars fungerar det inte alls med varmluft inuti en stängd elastisk ballong.
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Mycket info här på fotosidan.

Skall ta och ringa ett samtal till AGA igen och kolla. Man skulle haft en dyk-kompressor så kunde man återanvända heliumen om igen.

Men jag tycker att vätgas verkar vara smidigast ändå. Ifall balongen sitter på en slang 5 meter upp eller så så borde det inte vara någon livsfara iallafall.
Helikopter vorde ju självklart det bästa men ekonomin och kunskapen saknas. Har också en kamrat som hadde monterat en trådlös kamera på helikoptern och flög via tv-skärm. Men det sluta illa då han inte såg kraftledningen.

//jago
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Tackar för länken.
Det var en hel del att läsa om ballongflyg.

Är fortfarande inne på "glödlamps" principen. Det verkar så orealistiskt så det skulle vara helt fantastiskt ifall det skulle fungera.

Skall försöka ragga tag på några gammla brödrostar i veckan och ta ur värmetrådarna och montera i änden av en kolfiberstav, fläkt under och drivkabel upp.

Det måste funka.
// jago
 

Bilagor

ANNONS