Annons

Mitt första bröllop!

Produkter
(logga in för att koppla)

flisalisan

Medlem
Hejsan!

Jag har sökt mig galen efter en bra prissättning och funnit massor, men jag saknar fortfarande inälvorna för att faktiskt lägga fram priset till kunden, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig att bringa lite klarhet i dimman.

Jag är relativt ny i fotoyrket, 20 år fyllda och har haft F-skatt i bara några månader. Jag har ju sysslat med foto bra mycket längre än så, men inte varit ute efter jobb förrän jag slutade skolan (har plåtat en jäkla massa gratis). Men nu har jag i alla fall i uppdrag att fotografera ett bröllop och kunderna är mina fantastiska grannar så jag vill ju ge dem lite rabatt.

Det här är det andra bröllopet jag fotograferar, men det första som jag plåtar professionellt (jag fick en femhundring för det förra som ägde rum för 4 år sedan). Jag har alltså ingen prisstandard och kunden verkar inte heller vara särskilt prismedveten.

Jobbet innefattar hela dagen, alltså vigsel, bilder på brudparet, diverse formationer med släktingar och liknande samt bjudning med mingelbilder.

Jag tänkte mig 3600 för hela dagen och efterarbete. Det känns egentligen lite lite, men med tanke på att det är vänner och att jag inte har någon större erfarenhet av bröllop så känns det lite dyrt att gå efter SFF's prislista med 800kr/timmen.

Hur ska jag motivera priset för kunden? Hur många bilder är rimligt (15 eller 200) osv? Kom gärna med lite pepptalk och goda råd, för jag är helt vilsen.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hur många timmar räknar du med för 3 600 kr? Dvs inkl förberedelser, fotning och efterarbete? Även om du räknar lågt med 360 kr/timma (inkl. utrustningen) så blir det ju bara 10 timmar och det lär vara omöjligt!
Har du två kamerahus för säkerhets skull? Även med ettt pris på det dubbla skulle det vara ett bra vänskapspris.

Läs den här tråden som beskriver saken från köparens sida:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=123913#post1543132


Hejsan!

Jag har sökt mig galen efter en bra prissättning och funnit massor, men jag saknar fortfarande inälvorna för att faktiskt lägga fram priset till kunden, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig att bringa lite klarhet i dimman.

Jag är relativt ny i fotoyrket, 20 år fyllda och har haft F-skatt i bara några månader. Jag har ju sysslat med foto bra mycket längre än så, men inte varit ute efter jobb förrän jag slutade skolan (har plåtat en jäkla massa gratis). Men nu har jag i alla fall i uppdrag att fotografera ett bröllop och kunderna är mina fantastiska grannar så jag vill ju ge dem lite rabatt.

Det här är det andra bröllopet jag fotograferar, men det första som jag plåtar professionellt (jag fick en femhundring för det förra som ägde rum för 4 år sedan). Jag har alltså ingen prisstandard och kunden verkar inte heller vara särskilt prismedveten.

Jobbet innefattar hela dagen, alltså vigsel, bilder på brudparet, diverse formationer med släktingar och liknande samt bjudning med mingelbilder.

Jag tänkte mig 3600 för hela dagen och efterarbete. Det känns egentligen lite lite, men med tanke på att det är vänner och att jag inte har någon större erfarenhet av bröllop så känns det lite dyrt att gå efter SFF's prislista med 800kr/timmen.

Hur ska jag motivera priset för kunden? Hur många bilder är rimligt (15 eller 200) osv? Kom gärna med lite pepptalk och goda råd, för jag är helt vilsen.
 

snap01

Aktiv medlem
Att ta 3600 för en heldag inklusive efter arbete är sjukt lågt. Om du räknar en heldag 8 timmar + bildbehandling (lågt räknat 4 timmar) så är det 12 timmar + resa. Du hamnar på minst 13 timmar. Om du tar bort momsen o räknar ut en timlön så hamnar du på ca 130 kr timmen efter skatt etc. Det är ruggigt underbetalt.
Om du ska få ett hum o vad du kan ta betalt så kan du tex kolla på bröllopstorget.se där har du många bröllopsfotografer som har sina priser utsatta. Du kanske inte ska jämföra dig med dom bästa som hållit på länge men det finns fotogrsafer i alla prisklasser där.
 

snap01

Aktiv medlem
Hur många timmar räknar du med för 3 600 kr? Dvs inkl förberedelser, fotning och efterarbete? Även om du räknar lågt med 360 kr/timma (inkl. utrustningen) så blir det ju bara 10 timmar och det lär vara omöjligt!
Har du två kamerahus för säkerhets skull? Även med ettt pris på det dubbla skulle det vara ett bra vänskapspris.

Läs den här tråden som beskriver saken från köparens sida:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=123913#post1543132
ok jag såg inte att det var vänner men 3600 är ett kompis pris så det ska inte behöva motiveras. Är det riktigt goda vänner så har jag ibland gjort fotat bröllop gratis om jag haft tid.
 

flisalisan

Medlem
Vad glad jag är för svar, tack! :)

Jag vet att det är lågt.. Men jag är bara så feg med prissättningen! Hon har kikat på den lokala fotografen där vi bor och han tar nästan inget betalt (för nästan inget jobb heller, men ändå).

Jag vet inte exakt antal timmar, men det blir ju bra mycket mer än 10 med efterbehandling.

Jag ska kika på både bröllopstorget och på länken jag fick, tack så mycket!

Anledningen till att jag postar här är ju just för att jag vill veta vad ni anser är rimligt för någon i min klass.

Jag har inte två kamerahus. Jag hade två, men det ena gick sönder och jag har ännu inte råd till ett nytt. Men det här är inte en fråga om den utrustning jag har med mig, bara om rimligt pris (även om utrustningen kanske har lite grand att säga om priset).

3600kr blir ju 300kr i timmen för 12 timmars arbete. Jag kanske skulle lägga på momsen på det och ta 4500 istället? Då blir ju min lön 300kr i alla fall, och det är ju inte så dåligt egentligen.

Men HUR lägger man fram ett sådant pris till sin granne? Vi är inte jättenära, men hon är himla hygglig. Ingen annan som gruvar sig inför faktureringen som jag?

Och hur många bilder anser ni är rimligt att leverera? Jag har sett att en del levererar flera hundra bilder, medan några kör på 10-15 stycken. 10-15st känns ju lagom om det bara skulle vara på brudparet, men nu är det ju festen som ska dokumenteras också.

Jag vill ju ge henne ett klart besked om vad som ingår i priset och vad hon får för pengarna, och i och med min bristande erfarenhet av just bröllopsfotografering behöver jag lite handledning från er som kanske kan lite mer.

Hur gjorde ni första gången ni tog betalt för ett bröllop?
 

Pier54

Medlem
Hejsan!

Jag har sökt mig galen efter en bra prissättning och funnit massor, men jag saknar fortfarande inälvorna för att faktiskt lägga fram priset till kunden, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig att bringa lite klarhet i dimman.

Jag är relativt ny i fotoyrket, 20 år fyllda och har haft F-skatt i bara några månader. Jag har ju sysslat med foto bra mycket längre än så, men inte varit ute efter jobb förrän jag slutade skolan (har plåtat en jäkla massa gratis). Men nu har jag i alla fall i uppdrag att fotografera ett bröllop och kunderna är mina fantastiska grannar så jag vill ju ge dem lite rabatt.

Det här är det andra bröllopet jag fotograferar, men det första som jag plåtar professionellt (jag fick en femhundring för det förra som ägde rum för 4 år sedan). Jag har alltså ingen prisstandard och kunden verkar inte heller vara särskilt prismedveten.

Jobbet innefattar hela dagen, alltså vigsel, bilder på brudparet, diverse formationer med släktingar och liknande samt bjudning med mingelbilder.

Jag tänkte mig 3600 för hela dagen och efterarbete. Det känns egentligen lite lite, men med tanke på att det är vänner och att jag inte har någon större erfarenhet av bröllop så känns det lite dyrt att gå efter SFF's prislista med 800kr/timmen.

Hur ska jag motivera priset för kunden? Hur många bilder är rimligt (15 eller 200) osv? Kom gärna med lite pepptalk och goda råd, för jag är helt vilsen.
Använd denna länk för beräkning:

http://pressylta.com/priskalkyl/
 

Minnert

Aktiv medlem
Hej, jag tänkte tipsa dig med en rad länkar, först från en blogg jag läser, här är två länkar och sedan hennes hemsida. Hon har funderat på samma sätt som du. Hoppas att det är till hjälp.

http://mskeepyourdistance.blogspot.com/2009/08/lite-hjalp.html
http://mskeepyourdistance.blogspot.com/2009/09/dasa.html

http://camillasundberg.net/

Och:
http://emelieohlsson.se/offert.php


Sen vill jag bara skriva att det blir alltid mer arbete än vad man tror. Och så sitter man där och muttrar för sig själv och tänker att man faktiskt nästan jobbar gratis och så blir det inget kul.

Och om din kund blir nöjd så kommer hon tipsa om dig - som är superduktig och JÄTTEBILLIG, bara X XXX kr.... och då blir det svårt att höja priset utan då får du fortsätta att ta för lite betalt.

Lycka till!
 

MegaMike

Aktiv medlem
Du ska också ta i beaktning vad jobbet är värt för dig. Är det ditt första bröllopsjobb så är det väl hur bra som helst med referensbilder du kan använda.

Att höja priset till andra som du rekommenderas till men som du inte känner ser jag inget som helst problem med.

Vissa fotografer i allmänhet och vissa bröllopsfotografer i synnerhet tar sådana priser så att man undrar från vilken verklighet de kommer. Men har det är klart, har man inte så mycket jobb och ska leva på det så måste man ju ta duktigt betalt ehm.

Att du har utrustning är väl något som helt enkelt förväntas. När jag jobbade som AD sist så tog vi ju knappast 500 extra i timmen för att vi hade duktigt bra skrivare för 400.000. Såna motiveringar håller aldrig i längden. Missförstå mig rätt nu, att en fotograf har en kamera förväntar sig nog alla. Om denne fotograf tar med sig två kameror utifall den ena går sönder eller att man vill köra med två objektiv "samtidigt" kan man inte begära 3000 extra för. Man kan i alla fall inte speca det på det sättet.

Nu kommer många hata detta inlägg och skriva att jag har fel men sånt är livet :)
 

flisalisan

Medlem
Minnert:
Den där kalkylen på pressylta var suverän! Tack! Och attans, vad inspirerad jag blev av "misskeepyourdistance"! Dels fick jag ju se vad folk är beredda att betala och sedan fick jag även se prov på en riktigt engagerad fotograf.


Megamike:
Jag förstår precis vad du menar! Men samtidigt lägger man ju lönen så att man har råd med utrustningen, så på så sätt blir det dyrare att anlita en fotograf med dyr utrustning. Men jag som är ny (och fattig) och garanterat behöver göra några inköp för att få göra några ordentliga jobb kommer knappast att låta en kund betala för en ny reflexskärm eller ett blixtaggregat. Det får man ju slå ut under året och på antal kunder man beräknar att få. :)

Och bröllopet är ju jättemycket värt för mig då det går trögt för mig (nystartad), men jag satsar ju på att kunna livnära mig på yrket så småningom. Men även om det betyder mycket för mig så kan jag ju inte göra allt gratis för att få bra referensbilder, och jag tror att det är viktigt att lära sig "värdesätta" sig själv relativt tidigt. Jag är duktig och jag vet om det, och jag vill börja ta betalt för mödan! Jag har gjort tillräckligt med gratisjobb i mina dagar! Jag har accepterat riktiga skambud bara för att få mer erfarenhet.. Nu vill jag bli tagen på allvar.



Nu har jag räknat med att jag ska jobba 16 timmar för 250kr/timmen (inklusive moms), och då får jag 3200, moms borträknat. Efter skatt blir det ungefär 2400, en timlön på ungefär 150, vilket är skitlite, men jag måste ju börja någonstans. Eller?

Jag vill tillägga att det är ett enkelt bröllop med ett 40-tal gäster. Bruden kommer inte att lägga ner mycket pengar på en klänning och bjudningen kommer att hållas hemma i trädgården. Fast sådant kanske inte jag ska tänka på? För min del så känns det fel att vara den största kostnaden i "kalaset", vilket jag förmodligen kommer att vara även om jag går så lågt som till 4000.. Dessutom är jag bjuden som gäst och får ta del av tårta, champagne och dylikt. Sedan får vi väl se hur mycket fest jag hinner med, men tanken är ju fin. :)

Jag är knepig och jag ber om ursäkt för det. Men svaren här har i alla fall gett mig lite kött på benen! Det känns inte längre för mycket med 4000 i alla fall, det gjorde det tidigare idag, innan jag räknat ut hur mycket som faktiskt går till mig.

Ni är guld värda, ni som tagit er tid att svara! Jag sätter stort värde på det (nu när hela tråden ändå handlar om att värdesätta saker)!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Räkna ut hur många timmar det kommer att ta eller ingå i jobbet. Sätt ett rimligt pris på timmarna. Då kommer både du och kunden att veta vad som ingår och vad det borde kosta till marknadspris. SEDAN kan du bestämma dig för en rabatt som du tycker är ok och presentera sedan hela kalaset för din kund.

En annan variant är att minimera antal bilder (färdigredigerade) som ingår och ta bättre betalt om kunden vill köpa fler. I det läget vet ju kunden vad han/hon betalar för och kan därför vara beredd att betala ett rimligare pris utan en jätterabatt.
 

flisalisan

Medlem
Hmm.. Jag skulle ju kunna ta 4000kr för 25 bilder och typ 5500kr för 50st? Då kostar de extra 25 bilderna 60kr/st, vilket ju känns helt ok. Och jag har en känsla av att de vill ha mer än 25 bilder.. Och för 100 bilder kostar de extra 50 bilderna 40kr/st och jag kan ta 7500. Hur låter det här?

25 bilder = 4000kr
50 bilder = 5500
100 bilder = 7500
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Minnert:
Nu har jag räknat med att jag ska jobba 16 timmar för 250kr/timmen (inklusive moms), och då får jag 3200, moms borträknat. Efter skatt blir det ungefär 2400, en timlön på ungefär 150, vilket är skitlite, men jag måste ju börja någonstans. Eller?

)!
Men 150:- i timmen e ju inte dålig lön det kan man väl inte påstå..
 
Senast ändrad:

flisalisan

Medlem
Men 150:- i timmen e ju inte dålig lön det kan man väl inte påstå..
Det går inte att jämföra en fotograflön med den lön man får som kassabiträde eller liknande. Ett kassabiträde behöver inte själv köpa in ny utrustning, det behöver en fotograf. Om vi säger att jag har en avkastning på 40 000 om året för min utrustning, så måste jag ju få mer betalt. Förstår du? Det finns en anledning till att grundlönen ligger runt 800kr/timmen för fotografer. ;) Och DÅ är 150kr en fjärt i rymden.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ett arvode är inte heller en lön. Det är ett mycket kort arbete med åtföljande "ledighet" och med en föregående sälj/marknadsföringsinsats som också tar tid. Det går mao inte att jämföra rakt av. Jämför hellre med en konsultinsats.

Det går inte att jämföra en fotograflön med den lön man får som kassabiträde eller liknande. Ett kassabiträde behöver inte själv köpa in ny utrustning, det behöver en fotograf. Om vi säger att jag har en avkastning på 40 000 om året för min utrustning, så måste jag ju få mer betalt. Förstår du? Det finns en anledning till att grundlönen ligger runt 800kr/timmen för fotografer. ;) Och DÅ är 150kr en fjärt i rymden.
 

flisalisan

Medlem

flisalisan

Medlem
Ett arvode är inte heller en lön. Det är ett mycket kort arbete med åtföljande "ledighet" och med en föregående sälj/marknadsföringsinsats som också tar tid. Det går mao inte att jämföra rakt av. Jämför hellre med en konsultinsats.

Det jag sa var ju just att det inte går att jämföra. Det var det som var min poäng. ;)
 

flisalisan

Medlem
Så där ja! Nu har jag skissat upp en prismall som jag ska presentera för kunden imorgon. Jag la till ett ännu billigare alternativ då jag vet att de har en risig ekonomi.

Halvdag 15 bilder - 2800kr
Heldag 25 bilder - 4000kr
Heldag 50 bilder - 5500kr

För min del känns det faktiskt bra nu. Jag hoppas bara att det gör det för kunden också.. Med halvdag menar jag för övrigt vigsel, porträtt och diverse formationer med släktingar utanför kyrkan. De får bilderna på CD både i lågupplöst JPEG för delning på Facebook och liknande samt högupplösta TIFF-bilder som de kan göra utskrifter av. Jag kommer även att ge dem en present i form av en liten fotobok. :)

Det här är första gången jag gjort paketpriser på det här viset och fått fria tyglar med prissättningen! Hittills har folk frågat något i stil med "kan du plåta det här för en femhundring?" och jag har alltid sagt ja. Det här känns väldigt, väldigt bra! :D Ibland pratas det inte ens om priset och vips så har jag gjort ett hästjobb helt gratis.. Men that's life. I alla fall i början.
 

Minnert

Aktiv medlem
Så där ja! Nu har jag skissat upp en prismall som jag ska presentera för kunden imorgon. Jag la till ett ännu billigare alternativ då jag vet att de har en risig ekonomi.

Halvdag 15 bilder - 2800kr
Heldag 25 bilder - 4000kr
Heldag 50 bilder - 5500kr

För min del känns det faktiskt bra nu. Jag hoppas bara att det gör det för kunden också.. Med halvdag menar jag för övrigt vigsel, porträtt och diverse formationer med släktingar utanför kyrkan. De får bilderna på CD både i lågupplöst JPEG för delning på Facebook och liknande samt högupplösta TIFF-bilder som de kan göra utskrifter av. Jag kommer även att ge dem en present i form av en liten fotobok. :)

Det här är första gången jag gjort paketpriser på det här viset och fått fria tyglar med prissättningen! Hittills har folk frågat något i stil med "kan du plåta det här för en femhundring?" och jag har alltid sagt ja. Det här känns väldigt, väldigt bra! :D Ibland pratas det inte ens om priset och vips så har jag gjort ett hästjobb helt gratis.. Men that's life. I alla fall i början.
Det låter jättebra tycker jag! Inte minst så låter det bra eftersom DU är nöjd och då kan man inte säga nåt! Lycka till nu!
 
ANNONS