Annons

Gör-det-själv-tips: Superskarp makrooptik till mikropris

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Ett tips till alla som vill plåta skarpa makrobilder utan att offra en förmögenhet på ett makroobjektiv:

Du kanske redan har en bra makrooptik hemma utan att du har tänkt på det. Förstoringsapparatens optik är optimerad för bästa skärpa i förstoringsområdet mellan 1:10 och 1:1, dvs. perfekt för för makrofoto. Du behöver:

*En förstoringsoptik, t.ex. 50mm, 80mm, 105mm eller ännu längre brännvidd.
*En platta med gängat hål där du kan skruva fast optiken. Ev. har förstoringsapparaten en löstagbar platta som du kan använda. Du kan också använda den gängade hållare som optiken brukar vara fastskruvad i när man köper den. Eller också låter du tillverka en platta i t.ex. aluminium, som du sedan målar svart.
*Ett sådant skyddslock som brukar sitta på kamerahusets objektivöppning.

Gör ett hål i skyddslocket och limma fast den gängade plattan mot skyddslocket. Skruva fast optiken. Simsalabim, du har plötsligt en suverän makrooptik till kameran!

Optiken går inte att fokusera, men det behövs inte. Vid makrofoto fokuserar man ju genom att flytta hela kameran framåt eller bakåt. Förstoringsgraden reglerar du genom att lägga till ett lämpligt antal mellanringar. Fokuserar gör du vid största bländare, sedan bländar du ner manuellt innan exponering. Exponeringsautomatiken kommer kanske inte att fungera som du är van vid, men genom att plåta en testrulle kan man lista ut hur mycket man behöver exponeringskompensera.

Jag har själv provat makrofoto med min El-Nikkor 80/5.6 och bildresultatet blir lika bra som med den tio gånger dyrare original-makrooptiken. El-Nikkorn tecknar skarpt redan vid största bländare. Man plåtar inte lika snabbt med den hemsnickrade optiken, men hur ofta är snabbhet avgörande? Ibland är det tvärtom en fördel att fotograferingsprocessen tar tid. Bilderna brukar bli bättre då, åtminstone för mig.

Har du ingen förstoringsoptik så finns det ett stort utbud av begagnat. Lycka till!
 
ANNONS