Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Hejsan , sitter och funderar på hur stor förstoring är det på ett tex ett 400 objektiv ? Satt och kollade på en kikare där står det hur mycket den förstorar tex 8x . Är det så enkelt att ett 400 objektiv förstorar 4x eller hur räknar man ut det . Mvh Mikael
 

eon

Aktiv medlem
Förstoringen får du om du delar den tänkta brännvidden (400) med den brännvidd ett normalobjektiv har.

Därför är det beroende på sensorns storlek. Du har tydligen en Canon 40D och då har en normal ca 30 mm brännvidd.

Ditt exempel ger då ca 13 ggr förstoring.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Erik har rätt, men man kan precisera en aning. Förstoringen för ett objektiv med brännvidden F1 jämfört med avbildningen från ett objektiv med brännvidden F2 blir mycket riktigt F1/F2. Bekymret med att ange en "absolut" förstoring genom att sätta F2 till 30mm, som Erik helt korrekt gör, är att återgivningen i en kamera inte blir helt "neutral" vid montering av ett normalobjektiv (alltså med brännvidden 30mm i detta exempel). Detta beror på att sökare på många moderna kameror inte avbildar världen i skala 1:1 vid montering av ett normalobjektiv.

På en kikare kommer saken i ett annat läge, eftersom man där verkligen jämför med av ett ett naket öga ser.

Rörde jag till det nu?

Per.
 

Makten

Aktiv medlem
Normalobjektiv har inte förstoringen "1" om någon tror det. Förstoringen beror på hur stort bilden publiceras, så vilken förstoring som helst kan åstadkommas med vilken brännvidd som helst. Det går helt enkelt inte att tala om förstoringsgrad hos kameraobjektiv, om man inte avser förstoringsgraden på sensorn, och då måste man bestämma ett fokusavstånd.

Med en kikare är ju "bildstorleken" fast, och avgörs av ditt öga. Därför kan man tala om förstoringsgrad även vid olika fokusavstånd. Sen kan förstås kikarens bild vara olika stor vid en och samma förstoringsgrad, men det är en annan femma.

Tillägg: Man kan förstås tala om förstoringsgrad vid fokus på oändligt, som är samma oavsett sensorstorlek.
 

mikamb

Aktiv medlem
Tackar för snabba svar . Jo jag förstår hur man räknar nu men förstår inte riktigt varför det räknas på det sättet , finns säkert en anledning . Till per , när du säger ( Detta beror på att sökare på många moderna kameror inte avbildar världen i skala 1:1 vid montering av ett normalobjektiv) Menar du då att ( som på min kamera tex ) visar 95% av sökarbilden i stället för 100%
 

perstromgren

Aktiv medlem
Till per , när du säger ( Detta beror på att sökare på många moderna kameror inte avbildar världen i skala 1:1 vid montering av ett normalobjektiv) Menar du då att ( som på min kamera tex ) visar 95% av sökarbilden i stället för 100%
Nej, inte bara det, utan också framför allt förstoringsgraden i sökaren. Den varierar mellan kamerahus.

Makten, givetvis har du rätt, men jag tror ändå att det kan vara meningsfullt att tala om förstoringsgrad, åtminstone på ett ytligt plan. Om inte annat för att hjälpa personer att få ett hum om hur "nära" man kommer. Men förstoringsgraden hos sökaren har stor inverkan.

I alla fall: formeln F1/F2 som jag angav ovan gäller alltid, som tur är(*). Man kan ju själv testa för vilken F2 som behövs för att ge 1:1 i sökaren, det är bara att skruva på zoomratten med bägge ögonen öppna.

Per.

*) förmodligen ända tills de optikkunniga stormar in här och berättar om villkoren... men jag kommer att vara ödmjuk då det händer!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Inte för att krångla till det, men vad har sökaren med saken att göra?

Det är ju bilden man är intresserad av, och den påverkas ju inte av sökaren.
 

mikamb

Aktiv medlem
Hej Martin . Men om jag skulle vilja ha samma förstorings upplevelse som jag fick i kikaren 8x som när jag tittar i kamerasökaren , finns det något jag kan luta mig åt för att komma åt vilken brännvid det ska vara på objektivet .
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hejsan , sitter och funderar på hur stor förstoring är det på ett tex ett 400 objektiv ? Satt och kollade på en kikare där står det hur mycket den förstorar tex 8x . Är det så enkelt att ett 400 objektiv förstorar 4x eller hur räknar man ut det . Mvh Mikael
Du kanske tänker på det som brukar stå på kompaktkameror, som "8x zoom"?

Det säger bara hur stor skillnad det är i brännvidd mellan max vidvinkel och max tele. Alltså ett 18-200 har 11,1x zoom, men det säger inget mer än just det. Inget om vilken brännvidd det börjar och slutar på. Till exempel ett 50-500 har och 10x zoom, men det finns ju ändå ingen större likhet mellan dem.

Fast det kanske inte var det du menade?
 

mikamb

Aktiv medlem
Hej Rickard . Det var så att jag hade med mig en kikare som förstorar 8x till ett fågelskådartorn och tyckte att jag kom tillräckligt nära fåglarnamed den . Då blev min tanke att man skulle ha ett objektiv som visade samma bild i sökaren som kikaren jorde för att få bra bilder .
Jag var till en början med i diskussionen men nu vet jag inte alls vad som gäller .
 

Falumas

Aktiv medlem
Tackar för snabba svar . Jo jag förstår hur man räknar nu men förstår inte riktigt varför det räknas på det sättet , finns säkert en anledning . Till per , när du säger ( Detta beror på att sökare på många moderna kameror inte avbildar världen i skala 1:1 vid montering av ett normalobjektiv) Menar du då att ( som på min kamera tex ) visar 95% av sökarbilden i stället för 100%
Enklast är att du tar en zoom som täcker ca 20-70 och så tittar du med båda ögonen, ett genom kameran och ett "fritt" när det du tittar på ser lika stort ut i bägge ögonen har du 1:1 i sökaren. På min D700 brukar detta inträffa runt 70mm.

Viktigt är också att tänka på att fokusen också "zoomar" (objektivets angivna brännvidd är när fokusen står på oändlighet).

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej Rickard . Det var så att jag hade med mig en kikare som förstorar 8x till ett fågelskådartorn och tyckte att jag kom tillräckligt nära fåglarnamed den . Då blev min tanke att man skulle ha ett objektiv som visade samma bild i sökaren som kikaren jorde för att få bra bilder .
Jag var till en början med i diskussionen men nu vet jag inte alls vad som gäller .
Jag tror att du vill åt resultatet av experimentet i inlägg #11 * 8 i mitt fall 560mm. Sedan är det inte alls säkert att du tycker att storleken på bilden blir rätt.

/Karl
 

mikamb

Aktiv medlem
Ha Ha jag trodde du menade någon annan diskussion här på forumet . Så du får med din kamera och räknat på att 70 mm är 1:1 och med Erik och Per`s beräkning att objektivet skulle vara 560mm för att likna det jag såg i kikaren , om jag nu fattar dig rätt . Ok tack för svaret
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hej Rickard . Det var så att jag hade med mig en kikare som förstorar 8x till ett fågelskådartorn och tyckte att jag kom tillräckligt nära fåglarnamed den . Då blev min tanke att man skulle ha ett objektiv som visade samma bild i sökaren som kikaren jorde för att få bra bilder.
När jag har 400 mm på min Canon 40D motsvarar sökarbilden ungefär vad jag ser i min kikare (8,5x). Men som tidigare påpekats varierar "rätt" brännvidd beroende på vilken kamera man använder.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ha Ha jag trodde du menade någon annan diskussion här på forumet . Så du får med din kamera och räknat på att 70 mm är 1:1 och med Erik och Per`s beräkning att objektivet skulle vara 560mm för att likna det jag såg i kikaren , om jag nu fattar dig rätt . Ok tack för svaret
Ja, precis så.

/Karl
 

Makten

Aktiv medlem
Hej Martin . Men om jag skulle vilja ha samma förstorings upplevelse som jag fick i kikaren 8x som när jag tittar i kamerasökaren , finns det något jag kan luta mig åt för att komma åt vilken brännvid det ska vara på objektivet .
Det kan du räkna ut om du vet hur stor förstoringsgrad din sökare ger, vilket brukar framgå av specifikationerna. Denna mäts i regel vid 50 mm brännvidd, oavsett vilket sensorformat kameran har.
Om sökaren har 0,7x förstoring (ganska vanligt hos FF-kameror) så får du dividera brännvidden på teleobjektivet med 50 och multiplicera med 0,7.

Men, som någon redan påpekat så säger det ingen om hur bilderna kommer att bli. En större sökare ger ju inte större förstoring i bilden, utan bara av vad du ser när du fotograferar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det kan du räkna ut om du vet hur stor förstoringsgrad din sökare ger, vilket brukar framgå av specifikationerna. Denna mäts i regel vid 50 mm brännvidd, oavsett vilket sensorformat kameran har.
Om sökaren har 0,7x förstoring (ganska vanligt hos FF-kameror) så får du dividera brännvidden på teleobjektivet med 50 och multiplicera med 0,7.

Men, som någon redan påpekat så säger det ingen om hur bilderna kommer att bli. En större sökare ger ju inte större förstoring i bilden, utan bara av vad du ser när du fotograferar.
50 / (1.5 eller 1.6) om det är en DX-kamera.
Borde det inte bli dividerat med förstoringen?

/Karl
 

Ponisch

Avslutat medlemskap
En kikares förstoringsgrad (8x i detta fallet) måste väl vara baserat/jämfört på/mot någonting?
Snabbläste tråden så kan ha missat någonting!

EDIT; Hyffsat lätt för företag som producerar/säljer kompaktkameror att "luras"...
Om man tar ett exempel, en kompakt med omfånget 24-145mm ger 6x "zoom" och jämför den med en annan kompakt med omfånget 35-175mm som ger 5x "zoom".
En helt vanlig Svensson skulle ju tro att man kommer längre med den förstnämnda ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS