Annons

Hur undvika de största videofällorna?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har aldrig ägt en videokamera. Men nu gör jag det, en Nikon D90! Tyvärr upptäcker jag genast att jag inte vet hur man gör... Hur kommer jag från stadiet "han kom bara åt videoknappen" till "men det var inte helt uselt"?

Det finns alltså inga ambitioner på att "göra film", utan bara på att kunna ta en dokumentär på några minuter, ev. ihopklippt, och visa den utan att folk tar fram skämskudden.

Var börjar jag?

Per
 

mb90

Avslutat medlemskap
Egentligen är tänket relativt likt stillbild. Tänk på kompositionen och ljuset. Tänk igenom vad du vill visa med filmen och hur du ska göra för att visa det. Om du klipper ihop flera klipp så var sparsam med effektfulla övergångar mellan klippen. Ljudet är viktigt. Tänk på att använda stativ (om du inte är ute efter den skakiga effekten)

Listan kan göras lång. Ett tips är att gå ner till det lokala biblioteket och se om de har några böcker om filmning. Det behöver ju inte vara det nyaste materialet (såvida det inte är det rent tekniska du behöver hjälp med, då kan det vara bra med en bok som behandlar lite mer modern teknik) eller köp en bok, finns väl dessutom böcker som specifikt behandlar filmning med DSLR-kameror.
 
Senast ändrad:

Poteta

Aktiv medlem
De flesta skulle jag tro (även jag) som börjar filma och redigera tycker det är häftigt med alla tusen olika övergångar som finns. Dessutom är det snyggt att zooma när man filmar också...
Mitt tips är att aldrig zooma under filmning samt endast använda "fade to black" eller helt enkelt bara klippa rakt av mellan sekvenserna.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Från det lilla jag har sysslat med film kan jag bara håller med föregående talare.
Keep it simple.

Mitt tillägg (utan att veta hur en D90 funkar vad gäller film och AF) får bli:
Håll koll på fokus!
En vanlig miss man ser är oavsiktligt arbetande autofokus.
Kameran kanske står still men om AF jobbar och nåt rör sig i AF-punkten så åker hela scenen in och ur fokus i värsta fall.
Värt att bekanta sig med innan man gör nånting man vill ha kvar.
 

Kimster

Aktiv medlem
Vill inte låta grinig men kalla aldrig en D90 för en videokamera. Den är väldigt långt ifrån vad en videokamera kan göra. D90 är en stillbildskamera som har förmågan att fånga rörlig bild och dåligt ljud, och lite andra funktioner men inte mycket mer.
Är men flitig, testar mycket och reder ut kamerans brister och fördelar så kan man använda den till vissa saker för inspelning. Men jämför den inte med en riktig videokamera.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack, hörni!

Jo, jag inser att en D90 inte är en videokamera, men den kan åtminstone spela in rörlig bild. De få försök jag gjort blev väldans taffligt. Skakigt och trit i största allmänhet. Fokus är ett bekymmer: AF finns inte och det är rätt svårt att följa fokus manuellt.

Jag skia åtminstone gå in på bibblan och slita åt mig en super-8-bok, eller nå't, så jag kan undvika det värsta. "Keep it simple" lät som ett bra råd.

Per.
 
ANNONS