Annons

Hur fota blixtar på natthimmel?

Produkter
(logga in för att koppla)

T. Guldstrand

Aktiv medlem
lättast är väl om man använder stativ och bulb-funktionen, bländare får man anpassa lite efter omgivande ljus.

denna bild fotade jag nu i somras på frihand med just bulb-funktionen.
 

Bilagor

JazzBass

Aktiv medlem
Stativ, riktigt långa exponeringstider (gärna 30s eller längre), f/11-22 kanske, grundiso, gärna vidvinkel. Testa först inställningarna och se till att hur exponeringen blir bra med 30s slutartid (eller vilken tid du nu valt). Sedan är det bara att fotografera på nytt och på nytt tills man har fångat en blixt (eller flera) på bilden och är nöjd med resultatet.

Jag har aldrig lyckats fånga en blixt och har aldrig heller gjort något seriöst försök, men jag har provat fota lite fyrverkerier och sånt och det är samma principer som gäller då.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Vad som redan sagts stämmer bra, men du kan också använda i princip samma inställningar som för fyrverksfotografering. Det funkar fint! :)
En trådutlösare + stativ hjälper naturligtvis till att göra det hela lättare och skakfriare samt fota på ISO 100 eller 200, ju lägre desto bättre.

/ Magnus
 
Senast ändrad:

MagnoliaW

Aktiv medlem
Bulb? finns det på alla kameror? Det är något jag inte har undersökt. Hur funkar det?
Och ska jag trycka av innan blixten kommer och pga av den långa slutartiden lyckas få med blixten? Men blir inte blixten suddig då ifall den kommer precis i början av när jag tryckte av?
 

Joi

Aktiv medlem
du får ta några bilder med 15-20 sekunder och bländare 11 ISO 100 om du fota över stad annars blir stadsljusen överexponerad o rutfrätt.
 

Basisten

Avslutat medlemskap
Jag sätt kameran på stativ och köra med vidvinkel. Ställer in kameran på 30s och använder min fjärrutlösare som har sån låsningsfunktion (kommer inte på vad den heter) så att kameran hela tiden tar bilder, då kommer du garanterat få en blixt på bild bara du har riktat kameran rätt:)
 

Poteta

Aktiv medlem
Bulb? finns det på alla kameror? Det är något jag inte har undersökt. Hur funkar det?
Och ska jag trycka av innan blixten kommer och pga av den långa slutartiden lyckas få med blixten? Men blir inte blixten suddig då ifall den kommer precis i början av när jag tryckte av?
Bulb fungerar på det viset att slutaren är öppen så länge du håller inne avtryckaren. Det fungerar bäst med trådutlösare (eller remote) eftersom det blir skakigt annars.
Om man kör med t.ex. 30 sek tid och blixten "fastnar" i början blir det skarpt ändå. Blixten är så jäkla snabb att det inte hinner bli oskärpa.
 

iSolen.se

Guest
Bulb fungerar på det viset att slutaren är öppen så länge du håller inne avtryckaren. Det fungerar bäst med trådutlösare (eller remote) eftersom det blir skakigt annars.
Om man kör med t.ex. 30 sek tid och blixten "fastnar" i början blir det skarpt ändå. Blixten är så jäkla snabb att det inte hinner bli oskärpa.
Nja, en blixt slår ofta flera gånger i samma blixtspår. Om kameran rör på sig blir det flera likadana spår bredvid varandra. Stadigt stativ är att föredra, eller varför inte vanliga timerfunktionen, och/eller spegeluppfällning om det så så mkt blixtar så att första sekunden är viktig.
 

Poteta

Aktiv medlem
Nja, en blixt slår ofta flera gånger i samma blixtspår. Om kameran rör på sig blir det flera likadana spår bredvid varandra. Stadigt stativ är att föredra, eller varför inte vanliga timerfunktionen, och/eller spegeluppfällning om det så så mkt blixtar så att första sekunden är viktig.
Helt rätt, det var jag som var otydlig.
Jag förutsatte att man hade stativ. :)
30 sek utan stativ blir garanterat suddigt.
 

MagnoliaW

Aktiv medlem
Men alltså hur ställer man in bulb funktionen? Hittar inget som heter så på kameran? eller är jag trögfattad?
 

iSolen.se

Guest
Men alltså hur ställer man in bulb funktionen? Hittar inget som heter så på kameran? eller är jag trögfattad?
Kolla manualen :)

Men 30 sekunder bör räcka mer än väl. Annars kommer du får brusproblem. Du tar givetvis många bilder efter varandra om du vill ha lååång exponering. Vill du få fler blixtar på bilden, slå ihop olika exponeringar.
 

Poteta

Aktiv medlem
Men alltså hur ställer man in bulb funktionen? Hittar inget som heter så på kameran? eller är jag trögfattad?
Ställ kameran på T (tidsautomatik) och snurra fram det högsta värdet, vilket borde vara 30 sek. På min kamera kan man snurra lite till och då står det bulb istället för en tid. :)
 

Megasteno

Aktiv medlem
Om man vill göra det lätt för sig så finns det ett tillbehör som exponerar automatiskt vid blixtnedslag. Kommer inte ihåg vad det heter men det var något i stil med flash trigger.
Fusk kan man tycka men det ska tydligen ge fantastiska bilder
 

MagnoliaW

Aktiv medlem
Om jag snurrar på ratten går den bara ner till 30" står det på displayen inget bulb. Min kamera kanske inte har det? a330 sony.
Vad bör man ha för iso?
 

Goran.P

Aktiv medlem
Jo den har bulb men jag vet inte hur sony fungerar.På min måste kameran vara i M läget för att man ska kunna anväda bulb men det är en canon
 

JazzBass

Aktiv medlem
Troligtvis måste kameran vara i M-läge för att få på bulb-funktionen, men jag tror mer på att fotografera med bestämd slutartid. Annars har man väldigt lite koll på hur exponerad bilden blir i övrigt, och dessutom kan man får problem med brus på grund av lång slutartid. 30 sekunders exponeringar med en liten bländare borde räcka. Är det ljust ute kanske man behöver ett gråfilter framför kameran för att få tillräckligt långa exponeringstider.
 

iSolen.se

Guest
Om man vill göra det lätt för sig så finns det ett tillbehör som exponerar automatiskt vid blixtnedslag. Kommer inte ihåg vad det heter men det var något i stil med flash trigger.
Fusk kan man tycka men det ska tydligen ge fantastiska bilder
Har du någon länk? Jag har sett en bygginstruktion här på FS men jag vill inte bygga.

Man missar en aning i början på blixten men oj vad bra om det är ett "glest" åskväder.
 
ANNONS