Annons

Hjälp, mitt första bröllopsjobb.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Jag är 15 år och har fotat i något år eller två, och nu har min kompis sagt att jag kan ta kort på hennes fasters bröllop. Och jag är väldigt orolig, jag har precis köpt en blixt att använda! Det är en vecka kvar tills bröllopet är, så om ni har några tips så skulle jag bli glad om ni kunde dela med er av dom:D


Tack i förhand, det kommer gå till en som behöver det:D
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Skoj,ta ett snack med din kompis faster fråga vad dom vill ha ut av fotograferingen.
jag vet ju inte hur duktig du är det vet du bäst själv, men är du osäker säg det så fall.
 

Idahspark

Medlem
Hej!
Jag är absolut ingen bröllopsfotograf men jag tog lite bilder på en släktings bröllop häromhelgen. Då hade de dock anlitat en annan fotograf som var van också. Min uppgift var bara att ta för att det var roligt och att även ta lite bilder på själva middagen och lite mingel på kvällen. Mer som komplement till ordinarie fotograf alltså. Blir mer avslappnat så:) Det är en stor press att vara enda fotograf om man inte är van. Är du så orolig som du verkar så tycker jag att du ska säga att du tar för att det är kul och att du inte kan garantera något toppresultat. Det är bra övning.

Lycka till!
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag är 15 år och har fotat i något år eller två, och nu har min kompis sagt att jag kan ta kort på hennes fasters bröllop. Och jag är väldigt orolig, jag har precis köpt en blixt att använda! Det är en vecka kvar tills bröllopet är, så om ni har några tips så skulle jag bli glad om ni kunde dela med er av dom:D


Tack i förhand, det kommer gå till en som behöver det:D
Det första tipset är att du inte ska använda blixt. Det stör ceremonin rätt avsevärt.

Sedan bör du åka till den kyrka de ska vara i och se hur den ser ut. Ta reda på var du kan stå utan att störa för mycket. Om du även ska ta de officiella bröllopsbilderna bör du ta reda på bra ställen där du kan göra det.

Man ska inte överdriva svårigheterna med att fota ett bröllop, men samtidigt måste man vara medveten om att det är ett uppdrag som innebär ett stort ansvar.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej.

Jag är 15 år och har fotat i något år eller två, och nu har min kompis sagt att jag kan ta kort på hennes fasters bröllop. Och jag är väldigt orolig, jag har precis köpt en blixt att använda! Det är en vecka kvar tills bröllopet är, så om ni har några tips så skulle jag bli glad om ni kunde dela med er av dom:D


Tack i förhand, det kommer gå till en som behöver det:D
Finns hur mycket som helst i forumet, bara att söka, bläddra igenom och förkovra sig.

Scott Kelbys böcker avhandlar också en hel del om bröllops- och porträttfotografering på ett lättsmält sätt. Kan vara värd en investering:

http://www.bokia.se/bok/9789163609626/digitalfotografi-paketutgava-3-delar-scott-kelby/

Mvh,
Fredrik
 
Det första tipset är att du inte ska använda blixt. Det stör ceremonin rätt avsevärt.

Sedan bör du åka till den kyrka de ska vara i och se hur den ser ut. Ta reda på var du kan stå utan att störa för mycket. Om du även ska ta de officiella bröllopsbilderna bör du ta reda på bra ställen där du kan göra det.

Man ska inte överdriva svårigheterna med att fota ett bröllop, men samtidigt måste man vara medveten om att det är ett uppdrag som innebär ett stort ansvar.
Om jag inte ska använda blixt, hur ska jag då få det ljuset som behövs?!
 

aolsson

Aktiv medlem
Om jag inte ska använda blixt, hur ska jag då få det ljuset som behövs?!
Det beror litet på t.ex hur stora förstoringar som du ska leverera. Om pappersbilderna ska vara i upp till A4 storlek kan man skruva upp ISO i kameran litet mer. Kanske upp till 1600. Då räcker ljuset längre och det brus som det blir pga högt ISO blir inte så störande vid mindre förstoringar. Fota i RAW så finns det mer möjlighet att fixa eventuella problem efteråt.

Det beror också på hur ljuset är i kyrkan. Är det en bra dag och kyrkan har mycket fönster kan det bli rätt OK med ljus där. Är det mulet och en gammal (nästan) fönsterlös medeltidskyrka blir det knepigare.

Någon tipsade om att ta en titt i förväg. Rätt bra idé.

Man kan också ha ett stativ (enbent eller trebent) så att man kan köra på längre tider utan att få skakningsoskärpa. Då kan även mer måttliga ISO räcka till. Men samtidigt får man en pryttel till att hålla reda på.

Om man har råd (eller kan låna!) ett ljusstarkare objektiv (gärna f 1.8) kan man också får mer skakfria bilder. Nackdelen med full öppning är att skärpedjupet blir minimalt så man får vara rätt noga med att kolla var fokus hamnar. Kanske ställa in eller finjustera manuellt.

Ta framför allt MASSOR med bilder. Då finns det större chanser att du får med *ögonblicket*.

Och:

Gör klart för alla att du inte (ännu) är proffsfotograf. Det tar tid att lära sig och det här är ett sådant tillfälle.

HA KUL! "Lek" gärna litet grand med bilderna. Också.
 
Det beror litet på t.ex hur stora förstoringar som du ska leverera. Om pappersbilderna ska vara i upp till A4 storlek kan man skruva upp ISO i kameran litet mer. Kanske upp till 1600. Då räcker ljuset längre och det brus som det blir pga högt ISO blir inte så störande vid mindre förstoringar. Fota i RAW så finns det mer möjlighet att fixa eventuella problem efteråt.

Det beror också på hur ljuset är i kyrkan. Är det en bra dag och kyrkan har mycket fönster kan det bli rätt OK med ljus där. Är det mulet och en gammal (nästan) fönsterlös medeltidskyrka blir det knepigare.

Någon tipsade om att ta en titt i förväg. Rätt bra idé.

Man kan också ha ett stativ (enbent eller trebent) så att man kan köra på längre tider utan att få skakningsoskärpa. Då kan även mer måttliga ISO räcka till. Men samtidigt får man en pryttel till att hålla reda på.

Om man har råd (eller kan låna!) ett ljusstarkare objektiv (gärna f 1.8) kan man också får mer skakfria bilder. Nackdelen med full öppning är att skärpedjupet blir minimalt så man får vara rätt noga med att kolla var fokus hamnar. Kanske ställa in eller finjustera manuellt.

Ta framför allt MASSOR med bilder. Då finns det större chanser att du får med *ögonblicket*.

Och:

Gör klart för alla att du inte (ännu) är proffsfotograf. Det tar tid att lära sig och det här är ett sådant tillfälle.

HA KUL! "Lek" gärna litet grand med bilderna. Också.

Tack, jag ska försöka så bra jag kan och ha dina (och alla andras) tips i huvudet. Eller på papper;)
 

MrPi

Medlem
Som Niklas skrev, börja med att ta reda på vilka bilder de förväntar sig, vilka positioner (vid altaret, vid kyrktrappan osv,) så du kan planera din fotografering och vilken utrustning de olika bilderna kräver.
Att börja leta lämpliga platser för utomhusbilder under själva cermonin kan bli ganska stressande.
Blixt är fantastiskt bra att ha om du skall ta utomhus i starkt solsken ex. för att lätta upp skuggor osv, eller vid motljusbilder.
Kanske kan du låna något ljusstarkare objektiv om du inte har det själv, för bilderna i kyrkan?
Samma med stativ om du inte har det.

Sök på "wedding photo" på youtube, där finns också kunskap/inspiration att hämta.

Och till sist, lycka till!
Bra planering o förberedelse är halva jobbet ; )

// P


Hej.

Jag är 15 år och har fotat i något år eller två, och nu har min kompis sagt att jag kan ta kort på hennes fasters bröllop. Och jag är väldigt orolig, jag har precis köpt en blixt att använda! Det är en vecka kvar tills bröllopet är, så om ni har några tips så skulle jag bli glad om ni kunde dela med er av dom:D


Tack i förhand, det kommer gå till en som behöver det:D
 
Senast ändrad:
ANNONS