Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir det inte bra skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Har ett "macro filter" ett +4.
När jag fokuserar med autofokus på mitten av blomman sen trycker jag av.
Sen när jag kollar på bilderna i datorn då är det inte i fokus längre. det är liksom suddigt sen lite klarare på ett annat ställe istället.
Ibland blir bilderna helt suddiga fast jag inte skakar eller så.

Mvh
 
Senast ändrad:

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Har ett "macro filter" ett +4.
När jag fokuserar med autofokus på mitten av blomman sen trycker jag av.
Sen när jag kollar på bilderna i datorn då är det inte i fokus längre. det är liksom suddigt sen lite klarare på ett annat ställe istället.
Ibland blir bilderna helt suddiga fast jag inte skakar eller så.

Mvh
Utan illustrerande bild är din fråga inte sådan att det går att med 100 % säkerhet säga vad som är fel. Men det kan ju vara på sin plats att påpeka att vid närbildsfoto blir skärpedjupet litet. Detta gäller givetvis även när man använder en försättslins. För att skärpedjupet skall bli så pass stort att en större del av motivet hamnar inom skärpedjupet krävs en rejäl nedbländning.

Och skall man blända ner ordentligt samtidigt som man får en så kort exponeringstid att man klarar av att hålla ordentligt still på fri hand så behövs det rejält med ljus alternativt att man ställer upp ISO-inställningen rejält.
 

punchline82

Aktiv medlem
Utan illustrerande bild är din fråga inte sådan att det går att med 100 % säkerhet säga vad som är fel. Men det kan ju vara på sin plats att påpeka att vid närbildsfoto blir skärpedjupet litet. Detta gäller givetvis även när man använder en försättslins. För att skärpedjupet skall bli så pass stort att en större del av motivet hamnar inom skärpedjupet krävs en rejäl nedbländning.

Och skall man blända ner ordentligt samtidigt som man får en så kort exponeringstid att man klarar av att hålla ordentligt still på fri hand så behövs det rejält med ljus alternativt att man ställer upp ISO-inställningen rejält.
hur mycket ska man sänka bländaren då?
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Sikta på bländare 8-15 någonstans. Men använd stativ. På frihand så rör du kameran så mycket i djupled (framåt-bakåt) att skärpeplanet kan flytta sig avsevärt på motivet, och då får du den effekt du beskriver (du fokuserar på ett ställe, men hinner flytta kameran lite innan exponering, och skärpan hamnar för långt bak eller fram). Detta är också anledningen till att bildstabilisering inte gör någon nytta vid makrofoto, den kompenserar inte för den rörelsen.

Så använd stativ, och fokusera gärna manuellt om du kan (om din kamera har Live View), så hamnar nog skärpan bättre.
 

lofling

Aktiv medlem
Troligen så rör du på kameran tillräckligt, för du har väl inget stativ? Annars så är det motivet som rör på sig.
 
Lite info

1: Stativ
2: Lås spegeln
3: Stänga av VR/IS
4: Använd fjärrkontroll alt. självutlösare med minst 5 sek. fördröjning.

Prova även att fota inomhus så du slipper vind osv.

Nu skall du nog få mycket bättre bilder!
 
ANNONS