Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samband mellan bildstorlek och bildkvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-C

Aktiv medlem
Kan någon förklara för mig hur bildkvalité och bildstorlek hänger ihop. I bruksanvisningen till min Nikon D5000 har jag läst att jag kan välja mellan NEF(RAW) JPEG hög, normal eller låg. Om jag väljer att fota i RAW spelar det ingen roll vilken bildstorkek jag väljer. Bildstorlekarna jag kan välja är Stor: Mellan och Liten och anges i antal pixlar.

Om jag väljer JPEG hög och bildstorlek Liten blir det detsamma som JPEG låg och bildstorlek Stor?

Är det dessa val som påverkar hur stor bildfilen blir i MB?

När jag ska skicka in bilder till Fotosidan ska jag ha koll på både antal pixlar (betyder det antal bildpunkter på en sida?) och hela bildfilens storlek... Hur hänger pixlarna ihop med storleken på bildfilen?

Så mycket nytt det är att sätta sig in i med en digital systemkamera...Hoppas någon har tid att hjälpa mig./Anna
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Storlek är antal pixlar i bilden, "hög" och "låg" är hur mycket datakompression som används i jpg-filen.

Ungefär som med mp3-filer kan man komprimera mer eller mindre - på bekostnad av kvalitet, kopian blir sämre och sämre ju mer man komprimerar. Det betyder ju inte att låten blir kortare/längre, bara att den blir mindre och mindre lik orginalet ju mer du komprimerar.

Bildstorlek = yttermått, i pixlar
Filstorlek = så mycket utrymme på datorn/minneskortet gick det åt för att trycka in den valda bildstorleken i en fil.

Nuförtiden är det så billigt med minneskort att det inte finns någon anledning att låta bli att spara bildstorlek "stor" med komprimering "låg". Det borde gå in nästan 1000st bilder på ett 4GB minneskort.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Nuförtiden är det så billigt med minneskort att det inte finns någon anledning att låta bli att spara bildstorlek "stor" med komprimering "låg". Det borde gå in nästan 1000st bilder på ett 4GB minneskort.
Bara som förtydligande för TS, så betyder "jpeg hög" samma sak som "jpeg i bästa kvalitet". Alltså betyder låg komprimering hög kvalitet.

Pixlarna är ju som sagt yttermåttet på bilden i dataform. Hur stor bilden är på skärmen beror på vilken skärmupplösning du har. Din kamera levererar bilder i max 12,2 megapixlar. Tar du och multiplicerar bildens pixelmått b x h så kommer du till detta tal. Jag antar att dina bilder blir 4288 x 2848 pixlar så totala antalet pixlar blir då 12 212 224, alltså ca 12,2 MP. Väljer du att fotografera med mindre bildstorlek får du endast 8 eller 5 MP bilder eller nåt i den stilen. Det är att slänga prestanda i sjön, även om man klarar sig utmärkt med dessa mer moderata bildstorlekar för normala utskrifter upp till A5-A4 med riktigt bra kvalitet. Men de gånger man vill göra en stor förstoring så är det inte så kul om originalet är för litet...
 

MrGiant

Aktiv medlem
När jag ska skicka in bilder till Fotosidan ska jag ha koll på både antal pixlar (betyder det antal bildpunkter på en sida?) och hela bildfilens storlek... Hur hänger pixlarna ihop med storleken på bildfilen?
Om du tar jpeg bilder så använd max som tidigare talare har sagt.
Vill du skicka in bilder till fotosidan eller till andra sidor där det finns begränsning på storlek på bilderna så har du antagligen fått med mjukvara för det när du köpte kameran.
Nikons egna mjukvara,ViewNX tror jag den heter har en knapp för konvertering. Där skriver du bara in storlek och vilken mapp som bilden ska sparas i och sen är det klart.
Mycket smidigt!
 
ANNONS