Annons

Kan man fixa kass slutare själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sarajevo

Aktiv medlem
Har en Regula Sprinty från 60-tal som funkar när den känner för det. Slutaren beter sig märkligt, oftast funkar den inte alls, men ibland kan det hända att man ser den öppnas, då oftast på längsta slutartiden.

När man vrider hör man att något ligger "löst" eller går "utanpå" något annat, men hur i helvete öppnar man en sån kamera och går det att åtgärda på egen hand? Det verkar ju bara vara något som är löst, det är svårt att beskriva men det verkar som att det sitter som ett kugghjul och att detta styr bländaren?

Jag har tagit loss varenda synlig skruv men ändå kan jag inte öppna ovandelen av kameran.

Antar att det inte är mödan värt att skicka till nån kameragubbe om det inte finns nån i bekantskapskretsen som kan fixa det för en femtiolapp, men det vore ju kul att få kameran att funka.
 

Sarajevo

Aktiv medlem
Nu lossade jag fyra skruvar i kamerahuset som jag aldrig ägnat en tanke åt innan och jag vettefan hur det egentligen funkar men petar jag på en av "armarna" så öppnas bländaren, så det är ju där felet ligger för fjädern verkar fungera. Kan man åtgärda det på något sätt?
 
ANNONS