Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tänka på vid hög luftfuktighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Siberica

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag åker till Malaysia i vinter på semesterresa och tänkte självklart ha med mig min fotoutrustning. Djungel, strand, djur, människor och stad som jag gärna vill fånga. Så min Canon 40D och ett par 2-3 obejktiv + diverse tillbehör blir det nog. Plus en liten ixus för vildare äventyr.

Min fråga gäller luftfuktigheten som enligt vädersiter kan ligga mellan 85-95%!
Vad kan jag göra för att min utrustning ska fungera så bra som möjligt? Hur sköter jag kameran och undviker skador? Hur klarar minneskort och batterier fukten?
Tänker på sån här "silica gel" som ligger med i alla prylförpackningar numera, finns det nåt motsvarande att ha i kameraväskan?

Min enda referens är ett besök i fjärilshuset på Haga där kamera och objektiv immade igen totalt och delarna låg på tork resen av dagen för all kondens...

Tacksam för alla tips och erfarenheter!
 

148637

Avslutat medlemskap
Hej!

Min fråga gäller luftfuktigheten som enligt vädersiter kan ligga mellan 85-95%!
Vad kan jag göra för att min utrustning ska fungera så bra som möjligt? Hur sköter jag kameran och undviker skador? Hur klarar minneskort och batterier fukten?
Tänker på sån här "silica gel" som ligger med i alla prylförpackningar numera, finns det nåt motsvarande att ha i kameraväskan?

Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Den finns en tråd om fuktproblem med en Canon 5d mk2 där den troliga anledningen till problemenen var objektivbyte.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120868
 

atotowi

Aktiv medlem
Luftfuktigheten i sig är inget stort problem.
Det är kondens som är problemet. För att undvika kondens så finns det några saker att tänka på.
1. Luftkonditioneringen på hotellet gör att din utrustning blir kall. tar du ut den i värmen och fukten så kondenserar det på (och i) utrustningen. Så innan du går ut från rummet så lägger du kameran och objektiven i plastpåsar och tömmer dom på så mycket luft som möjligt. Sen låter du utrustningen bli varm ute innan du tar fram dom ur plastpåsarna.

OBS - fotoväskan isolerar riktigt bra mot värme så det tar lång tid för utrustningen att bli "varm" om den ligger i en stängd väska.

Åt andra håller dvs från fuktig värme till kallare rum är inget större problem. Men om avkylningen går fort kan varm fuktig luft kondensera på kallare ytterskal. Så det kan vara idé att låta avkylningen gå långsamt.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Mängd vatten i luften vid 90% lutfuktighet, 20º C = ca 14gram per m2
Mängd vatten i luften vid 90% lutfuktighet, 40º C = ca 45gram per m2

-OCH ett betydligt större relativt ångtryck... Så visst gör det skillnad. Sist jag var ute på äventyr hade jag "bara" med mig en D40 och en kompakt - båda överlevde alldeles utmärkt, fastän att det bildades kondens inne i spegelhuset ibland...

Knepet jag kommit på är att ställa kameran i ett fönster så att den blir genomvarm innan man går ut. Sen händer inte speciellt mycket.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Påsar med "silica gel" får du i mängder gratis, hos en skobutik...

Vet dock inte hur effektivt det verkligen är...
Kiselgel (silica gel) är tämligen effektivt, men de måste "laddas" med jämna mellanrum. Efter ett tag har gelen bundit så mycket fukt den kan, för att "ladda" torkar du gelen i ugn vid relativt låg temperatur. (~100 gader C).
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Kiselgel (silica gel) är tämligen effektivt, men de måste "laddas" med jämna mellanrum. Efter ett tag har gelen bundit så mycket fukt den kan, för att "ladda" torkar du gelen i ugn vid relativt låg temperatur. (~100 gader C).
Googlar man "Silica gel dslr" så kommer det upp en hel del trådar som handlar om kameror, resor och fukt. Verkar beprövat...
 

Maximus3D

Aktiv medlem
En annan grej är ju att byt inte objektiv om det inte är absolut nödvändigt, för får du den typen av fuktiga luft in i kameran som ofta bär på sporer så kan det blidas mögel på sensor, spegeln eller andra känsliga delar inuti kameran och det kan bli kostsamt fixa.

/ Magnus
 
ANNONS