Annons

Rolleicord Va, vem servar?

Produkter
(logga in för att koppla)

KalZoom

Aktiv medlem
Jag har fått tag på en Rolleicord Va för bra pris. De långa slutartiderna kärvar, så kameran behöver en service eftersom jag tänkt använda den rätt mycket. Schhönherr, l-foto och Lp-foto servar rollei, men det jag undrar är till vilken av dem jag ska vända mig? Några här som har erfarenheter med de olika företagen?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Schönherrs Foto anlitar visst en reparatör som har utbildats hos Rollei. Vet inte om det är samme, Werner Schaden, som hör till LP-Foto. Hur som helst torde det inte göra någon skillnad, eftersom compurslutare kan servas av alla skickliga reparatörer av klassiska kameror då Synchro-Compur finns på många olika kameror.

Den reparatör jag brukade anlita för slutarrenovering är numera pensionerad och i 90-årsåldern. Men jag lät via Schönherrs senare åtgärda andra problem med en Rolleiflex, med utmärkt resultat.
 

jerevan

Aktiv medlem
Lite tveksam till L-foto efter att ha fått tillbaka en Automat i så att säga "obehandlat skick" (efter att man använt timern går det inte att dra fram kameran till nästa filmruta utan att man tydligt känner och hör att filmveven drar i kugghjulen i någon mekanism som inte ska vara aktiverad).

Bra erfarenhet av Schönherrs reparatör i Leicasammanhang (Leica IIIf). Kanske vore idé att skicka min hyllvärmare dit för ett nytt försök till reparation?

Alois Kosnar (www.ksc.nu) är ett annat alternativ jag testat. Hyfsat billig och snabb men kameran (Mamiya C220) var tyvärr lite åtgången av tänger och skruvmejslar, efter att ha varit i nyskick.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Schönherrs Foto anlitar visst en reparatör som har utbildats hos Rollei. Vet inte om det är samme, Werner Schaden, som hör till LP-Foto. Hur som helst torde det inte göra någon skillnad, eftersom compurslutare kan servas av alla skickliga reparatörer av klassiska kameror då Synchro-Compur finns på många olika kameror.

Den reparatör jag brukade anlita för slutarrenovering är numera pensionerad och i 90-årsåldern. Men jag lät via Schönherrs senare åtgärda andra problem med en Rolleiflex, med utmärkt resultat.
Werner har jag bara gott att säga om. Han har renoverat min Rolleicord.
/Johan
 

larsborg

Aktiv medlem
Kan också lätt rekommendera Werner, LP-Foto, han servade min Minolta SRT 303, inköpt ny 1973, fortfarande i nyskick, självklart även efter en genomgång, det var inte gratis visserligen, men omkring en tusing kostade det, värt varje krona!
 

jerevan

Aktiv medlem
Ja, lika helvetiskt som det kan kännas med en kamera som inte blivit riktigt genomgången, lika himmelskt kan det kännas när det är rätt gjort! Den känslan är värd varje krona. :)
 
ANNONS