Annons

Fokuseringsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har två stycken frågor gällande att sätta fokus.

Den första handlar om hur man fokuserar när man tar kort på en solnedång. Tog ganska många bilder under sommaren ut över havet på solnedången, men upplever att de inte blev helt skarpa. Var sätter ni fokus på denna typ av bilder? Tycker att det är svårt när man fokuserar på himmlen... Känns som att hela bilden blir lite lätt suddig.

Hur jobbar ni med fokus i övrigt? Är det bäst att använda auto, dvs att kameran väljer fokuspunkter automatiskt eller att jag själv väljer fokuspunkt?

Jag fokuserar mycket landskapsbilder samt stadsbilder.
Kamera; Nikon D90

Tacksam för lite praktiska och användsbara tips!
 

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Jag har två stycken frågor gällande att sätta fokus.

Den första handlar om hur man fokuserar när man tar kort på en solnedång. Tog ganska många bilder under sommaren ut över havet på solnedången, men upplever att de inte blev helt skarpa. Var sätter ni fokus på denna typ av bilder? Tycker att det är svårt när man fokuserar på himmlen... Känns som att hela bilden blir lite lätt suddig.

Hur jobbar ni med fokus i övrigt? Är det bäst att använda auto, dvs att kameran väljer fokuspunkter automatiskt eller att jag själv väljer fokuspunkt?

Jag fokuserar mycket landskapsbilder samt stadsbilder.
Kamera; Nikon D90

Tacksam för lite praktiska och användsbara tips!
Att låta kameran välja fokuspunkt kanske funkar någotsånär för det mesta, men för att ha kontroll är det bäst att välja själv. (E: Var du sätter fokus beror förstås på vad du vill få skarpt och vad du vill ha oskarpt, men vill du ha allt skarpt ska du inte lägga fokus för långt fram utan kanske hellre lite på närmare sidan. Det förstås förutsatt att du använder vidvinkel med kort hyperfokalavstånd och bländar ner en bit som jag förklarar nedan).

Landskapsbilder (antar att du använder kort brännvidd) får du helt skarpa bilder genom att blända ner några steg. f/8 eller f/11 borde vara optimalt för det mesta, men om du har längre brännvidd kan du behöva gå ner ännu längre, till f/16 eller t.o.m. f/22. Vid sådana bländartal kan du dock stöta på problem med diffraktion, alltså bilderna blir oskarpa för att ljuset sprider sig för mycket när det passerar det lilla bländarhålet.

Ju större bländare du använder (alltså mindre tal), desto viktigare är det att du bestämmer var fokus ska ligga. Fotograferar du t.ex. med en 50/1,8 på största bländare f/1,8 kommer skärpedjupet att bli så kort att om fokus ligger fel (t.ex. om kameran väljer att fokusera på bakgrunden istället för på det tilltänkta huvudmotivet) så syns det klart och tydligt.

Sen ska du ha koll på slutartiden och inte låta den bli för lång om du fotograferar handhållet. Dessutom är det en god vana att alltid hålla kameran så stadigt som möjligt medan man knäpper av en bild. Alternativt kan du använda stativ, vilket ger bästa möjliga skärpa (om du har ett stadigt stativ alltså, samt använder fjärr- eller tidsutlösare och eventuellt aktiverar slutarfördröjning).

Även om man tar en bild som borde ha bästa möjliga skärpa så är det vanligt att bilderna ändå inte ser 100% skarpa ut direkt ur kameran. Bl.a. sitter det ett filter framför sensorn som blurrar bilden lite, för att motverka problem med moaré (moire?). Den oskärpan kan man dock återställa hyfsat bra i bildbearbetningsprogram genom att använda nån uppskärpningsfunktion. Rent generellt är det också rent grundläggande att kunna skärpa upp sina bilder då det behövs t.ex. när man skalar om bilder, då det ofta försämrar skärpan en del. Det är nåt som tar lite tid att lära sig, men det är bara att googla eller söka här i forumet om skärpning och sätta igång och experimentera. :)
 

atotowi

Aktiv medlem
Om man fotograferar landskap och liknande använder man ofta vidvinkligare objektiv (kortare brännvidd 35mm och mindre för DX (APS-C)).
Med ett 35mm objektiv med bländare 8 och avstånd inställt på ca 7,5meter ska du ha skärpa i bilden från ca 4,5 meter till oändligheten.

Det här är en teknik som hete hyperfokall avstånd dvs man räknar teoretiskt ut på vilket avstånd man ska ställa in skärpan för att få skarpt från oändligheten med ett givet bländartal. Man får då olika avstånd att ställa in skärpan manuellt på och en närgräns från vilket det blir skarpt. Här är en länk till en sån räknare på nätet:
http://dofmaster.com/dofjs.html

Som en liten överkurs vill jag poängtera att detta gäller om man skriver ut bilden och betraktar den i sin helhet dvs inte går in och pixelpeepar vid 100% då kommer du att se att det finns viss oskärpa. Den oskärpan bestäms av värdet som heter "Circle of Confusion" och sätts tilll ungefär sensordiagonalen delat med 1500. 1500 är valt då det är ungefär den upplösning man kan se över ett normalt biodfält dvs det synns inte när man skriver ut och betraktar en hel bild. Vill man bara använda halva diagonalen dvs Croppa bilden till 1/4 av den ursprungliga måste amn sätt CoC till sensor diagonalen/(2*1500).
Så skärpedjup är inte något exakt och givet utan beror på att man kan tillåta viss oskärpa i en bild innan den syns. Så man måste veta hur man ska betrakta slutresultatet för att kunna sätte exakt rätt värde på CoC och hur ofta kan vi det. Sen tillåter inte alla enkla räkneprogram att man sätter ett eget värde t ex den ovan gör det inte.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Finns det några enkla tumregler för att uppnå stort skärpedjup vid landskapsfotografering om man inte orkar gå in och räkna på Dofmaster? Det varierar naturligtvis beroende på bländare och andra faktorer, men något i stil med välj ett högt bländartal och fokusera en tredjedel in i motivet. Är det att förenkla för mycket?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Finns det några enkla tumregler för att uppnå stort skärpedjup vid landskapsfotografering om man inte orkar gå in och räkna på Dofmaster? Det varierar naturligtvis beroende på bländare och andra faktorer, men något i stil med välj ett högt bländartal och fokusera en tredjedel in i motivet. Är det att förenkla för mycket?
Funkar säkert hyfsat bra, speciellt med vidvinkelobjektiv.
 

atotowi

Aktiv medlem
Finns det några enkla tumregler för att uppnå stort skärpedjup vid landskapsfotografering om man inte orkar gå in och räkna på Dofmaster? Det varierar naturligtvis beroende på bländare och andra faktorer, men något i stil med välj ett högt bländartal och fokusera en tredjedel in i motivet. Är det att förenkla för mycket?
Använder du 35mm eller mindre och bländar ner till f8-16 så är du ju hemma om du ställer in avståndet på strax under 10 meter så är du hemma.

Tumregeln med 1/3 framför 2/3 bakom stämmer sämre eftersom den varierar med brännvidd och avstånd dvs nånstans mellan 1/3-2/3 till 1/2-1/2.

Nu är det ju biligt med exponeringar så ett alternativ är ju att ta flera exponeringar med olika bländar inställningar. Användstatisv vid landskapsfotografering så är slutartiderna oftast ett mindre problem.

Att man med beräkningar, användande av nedbländningsknapp etc ska kunna avgöra slutresultatet funkar nästan inte alls i vilket fall som helst. Det krävs mycket erfarenhet för att veta hur skärpedjup och oskärpa tecknas med de olika objektiven på olika bländare och avstånd.
 

JKristiansson

Aktiv medlem
Att låta kameran välja fokuspunkt kanske funkar någotsånär för det mesta, men för att ha kontroll är det bäst att välja själv. (E: Var du sätter fokus beror förstås på vad du vill få skarpt och vad du vill ha oskarpt, men vill du ha allt skarpt ska du inte lägga fokus för långt fram utan kanske hellre lite på närmare sidan. Det förstås förutsatt att du använder vidvinkel med kort hyperfokalavstånd och bländar ner en bit som jag förklarar nedan).

Landskapsbilder (antar att du använder kort brännvidd) får du helt skarpa bilder genom att blända ner några steg. f/8 eller f/11 borde vara optimalt för det mesta, men om du har längre brännvidd kan du behöva gå ner ännu längre, till f/16 eller t.o.m. f/22. Vid sådana bländartal kan du dock stöta på problem med diffraktion, alltså bilderna blir oskarpa för att ljuset sprider sig för mycket när det passerar det lilla bländarhålet.

Ju större bländare du använder (alltså mindre tal), desto viktigare är det att du bestämmer var fokus ska ligga. Fotograferar du t.ex. med en 50/1,8 på största bländare f/1,8 kommer skärpedjupet att bli så kort att om fokus ligger fel (t.ex. om kameran väljer att fokusera på bakgrunden istället för på det tilltänkta huvudmotivet) så syns det klart och tydligt.

Sen ska du ha koll på slutartiden och inte låta den bli för lång om du fotograferar handhållet. Dessutom är det en god vana att alltid hålla kameran så stadigt som möjligt medan man knäpper av en bild. Alternativt kan du använda stativ, vilket ger bästa möjliga skärpa (om du har ett stadigt stativ alltså, samt använder fjärr- eller tidsutlösare och eventuellt aktiverar slutarfördröjning).

Även om man tar en bild som borde ha bästa möjliga skärpa så är det vanligt att bilderna ändå inte ser 100% skarpa ut direkt ur kameran. Bl.a. sitter det ett filter framför sensorn som blurrar bilden lite, för att motverka problem med moaré (moire?). Den oskärpan kan man dock återställa hyfsat bra i bildbearbetningsprogram genom att använda nån uppskärpningsfunktion. Rent generellt är det också rent grundläggande att kunna skärpa upp sina bilder då det behövs t.ex. när man skalar om bilder, då det ofta försämrar skärpan en del. Det är nåt som tar lite tid att lära sig, men det är bara att googla eller söka här i forumet om skärpning och sätta igång och experimentera. :)
Hej,

Och tack för denna gedigna genomgång! Mycket värdefullt.
Ska ut och testa i veckan!

Jag har ett Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6G DX ED VR så om jag förstår dig rätt så ska jag inte zooma utan ligga på en liten brännvidd runt 16 mm!?

Gällande skärpan så upplever jag att jag har en tunn hinna på bilderna, men ska testa dina tips och se om jag upplever någon skillnad.

Finns det något tips där jag kan testa så att kameran fokuserar rätt? Hur vanligt är det att den fokuserar fel?

Jag brukar använda S- eller A-läge på min Nikon, men då antar jag att jag ska prioritera A-läge? Jag väljer bländare och sköter slutaren.

Mvh
//Johan
 

JKristiansson

Aktiv medlem
Använder du 35mm eller mindre och bländar ner till f8-16 så är du ju hemma om du ställer in avståndet på strax under 10 meter så är du hemma.

Tumregeln med 1/3 framför 2/3 bakom stämmer sämre eftersom den varierar med brännvidd och avstånd dvs nånstans mellan 1/3-2/3 till 1/2-1/2.

Nu är det ju biligt med exponeringar så ett alternativ är ju att ta flera exponeringar med olika bländar inställningar. Användstatisv vid landskapsfotografering så är slutartiderna oftast ett mindre problem.

Att man med beräkningar, användande av nedbländningsknapp etc ska kunna avgöra slutresultatet funkar nästan inte alls i vilket fall som helst. Det krävs mycket erfarenhet för att veta hur skärpedjup och oskärpa tecknas med de olika objektiven på olika bländare och avstånd.

Tackar Tony,

En liten fundering, när du pratar om "avstånd inställt på ca 7,5meter ", då antar jag att du menar avstånd mellan kamera och motiv!?

Om man då tar bilder på en vy, solnedgång etc där avståndet är betydligt större, ska man då ha använda en störra eller mindre bländare? Antar att man ska blända ner (större tal)?

Mvh
//Johan
 

atotowi

Aktiv medlem
Tackar Tony,

En liten fundering, när du pratar om "avstånd inställt på ca 7,5meter ", då antar jag att du menar avstånd mellan kamera och motiv!?

Om man då tar bilder på en vy, solnedgång etc där avståndet är betydligt större, ska man då ha använda en störra eller mindre bländare? Antar att man ska blända ner (större tal)?

Mvh
//Johan
Nja, en del (alla mina) objektiv har en avstånds skala som visar på vilket avstånd man har fokus inställt. Den ställer man manuellt till ca 7,5 meter, man får troligen göra en lite upppskattning om var det är på skalan då det kanske inte är utsatt p just ditt objektiv.
Med ett objektiv med 35mm brännvid (eller zoom inställt på 35mm) och med bländare 8 så blir allt skarpt från ca 4 meter till oändligheten. Om du tittar på hela bilden, gör du del förstoringar eller granskar i 100% på en bildskärm så kan du kanske se viss oskärpa på föremål närmast och längst bort.

Så var "motivet" är inom dessa 5-oändligheten spelar ingen roll.

Det var fö den här principen som enklare fixfokus kameror använde förr (innan Af). Ett ganska vidvinkligt objektiv och en bländarinställning på 5,6-11 samt fokus avstånd på kanske 7,5 meter. Då blev bilderna tillräckligt skarpa på "vykorts" förstoringar utan att användaren behövde bry sig om fokusering etc.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Och tack för denna gedigna genomgång! Mycket värdefullt.
Ska ut och testa i veckan!

Jag har ett Nikkor AF-S 16-85/3,5-5,6G DX ED VR så om jag förstår dig rätt så ska jag inte zooma utan ligga på en liten brännvidd runt 16 mm!?

Gällande skärpan så upplever jag att jag har en tunn hinna på bilderna, men ska testa dina tips och se om jag upplever någon skillnad.

Finns det något tips där jag kan testa så att kameran fokuserar rätt? Hur vanligt är det att den fokuserar fel?

Jag brukar använda S- eller A-läge på min Nikon, men då antar jag att jag ska prioritera A-läge? Jag väljer bländare och sköter slutaren.

Mvh
//Johan
Hej,

Du ska zooma precis så mycket eller lite du behöver för att du ska få med det du vill ha med på bilden och justera inställningarna därefter. Jag brukar aldrig räkna på skärpedjup utan testar mig fram. Det här är dock bra att veta om skärpedjup:

- Ju mindre bländare (större tal), desto längre skärpedjup
- Ju kortare brännvidd, desto längre skärpedjup
- Ju längre brännvidd, desto kraftigare oskärpa i bakgrunden
- Ju längre avstånd från kameran till motivet (som ska vara skarpt), desto längre skärpedjup

Den tunna hinna du tycker dig se på bilderna har nog troligen mer med kontraster eller eventuellt UV-filter att göra än skärpeförlust pga filtret framför sensorn (det snacket blev lite överkurs kanske).

Ja det lönar sig att använda A-läget vid landskapsfoto. M funkar också ganska bra om man har tid att finlira lite. :)
 

dumbo

Aktiv medlem
Finns det några enkla tumregler för att uppnå stort skärpedjup vid landskapsfotografering om man inte orkar gå in och räkna på Dofmaster? Det varierar naturligtvis beroende på bländare och andra faktorer, men något i stil med välj ett högt bländartal och fokusera en tredjedel in i motivet. Är det att förenkla för mycket?
Använder man någorlunda kort brännvidd (under 20mm iaf, bara för att säga ett nummer) så brukar jag säga att man kan ställa fokusringen på 2-3m och blända ner till bländare 11 så får man "allt" i fokus.
Eg klarar man sig ofta på bländare 8 och fokusera på lite längre avstånd om man inte har något intressant föremål väldigt nära kameran som man måste ha helt skarpt. Har man ingen avståndsskala kan man ju låta kameran fokusera på något som är på ca 3m avstånd och sedan slå om till MF.
Detta gäller för APS-C. För FF/FX så blir det såklart annorlunda.

Man kan åxå skriva ut tabell(er) som man har med i kameraväskan, om man vill och vill hyperfokalfokusera med lite större noggranhet.
 

dumbo

Aktiv medlem
Eller låsa fokus med halvtryck (eller var man nu har sitt fokuslås) antar jag? Fast då måste man ju förstås upprepa proceduren för varje bild.
Ja, det blir lite osmidigare om man vill ta flera bilder med samma komposition men olika exponeringar tex, om man inte ändrar till MF (eller som jag, som har fokuseringen på en separat knapp och alltid har kameran ställd på kontinuerlig fokusering).

Sedan kan ju en del kameror vägra att ta bilden när man komponerat om åxå, eftersom man kanske inte har fokus på den aktuella fokuspunkten då, men det varierar ju...
 
ANNONS