Annons

Tips från coachen?

Produkter
(logga in för att koppla)

superboy77

Aktiv medlem
Jag har länge varit sugen på att fota bröllop. Utmaning och känslan av att skapa något vackert lockar.

Nu har jag äntligen fått möjligheten, på lördag. Jag är taggad!

Min utrustning:
  • Canon 1D Mark III
  • Canon 5D m. BG
  • 580EX II

Jag har även några fasta gluggar:
  • 28/1.8
  • 50/1.8
  • 85/1.8
  • 135/2.0

Vi kommer ta lite porträttbilder innan vigseln. Jag har tyvärr ingen reflexskärm men visst kan det funka med blixten och -1 i blixtexponeringskompensation?

Jag tänkte ladda min 5D med 28 eftersom jag är van att använda den kombon. Tänker mig att det passar i kyrkan som helhetsbild och efter vigseln vid riskastning.

Min 1D tänkte jag ladda med 85 (85*1,3 = 110mm). Min tanke är att det passar att använda att fota vigseln på håll. Från predikstol osv. Sen smiter jag och placerar mig vid bakre bänkraden i slutet av vigseln och fotar kyssen och när bröllopsparet vandrar ut längs gången.

Tänker jag rätt? Kommer det fungera? Eller ska jag ha 28 på 1D = 36mm och 135 på 5D?

Vilket fokusläge funkar bäst vid riskastning? AI Servo eller One Shot? Jag antar att det går undan hela tiden.

Förlåt för denna newbie-tråden jag behöver bara lite slutliga råd. Önska mig gärna lycka till :)
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Mina tankar efter första bröllopet:

50mm på eos 50D, då får man stå väldigt långt fram i altargången om helkropp är tanken.
Ännu närmare får man gå med FF, ett fast 85mm vill jag ha nästa gång.
Jag använde ett 70-200mm F/2,8 och ett enbent stativ...
Jag ville hålla mig osynlig, enda bild framifrån var när bruden leddes uppför altargången.
Har du rekat kyrkan? Det börjar bli dags om du inte har gjort det, jag gjorde det med brudparet 3v innan, kolla med prästen vad han tycker, tror predikstolen är no-no...

Efteråt vid riskastningen använde jag One Shot focusering med tumaktivering, använde ett 18-50/F2,8 och ett 50/1,4 på backupkameran.

Lycka till, tänk efter före och ta det lungt!
 

superboy77

Aktiv medlem
Mina tankar efter första bröllopet:

50mm på eos 50D, då får man stå väldigt långt fram i altargången om helkropp är tanken.
Ännu närmare får man gå med FF, ett fast 85mm vill jag ha nästa gång.

Jag ville hålla mig osynlig, enda bild framifrån var när bruden leddes uppför altargången.
Har du rekat kyrkan? Kolla med prästen vad han tycker, tror predikstolen är no-no...

Efteråt vid riskastningen använde jag One Shot focusering med tumaktivering, använde ett 18-50/F2,8 och ett 50/1,4 på backupkameran.

Lycka till, tänk efter före och ta det lungt!
Riktigt bra tips! Tackar ödmjukast.

Jag har inte rekat kyrkan eftersom det blev bestämt på tok för sent. Men jag känner ingen oro över det. Dock vill jag precis som du hålla mig osynlig.

Det är mest det där med objektiv och brännvidd som oroar mig. Vid porträttfotograferingen innan vigseln finns det utrymme för justeringar men inte när ceremonin väl är igång.
 

PierreB

Medlem
Lycka till på lördag. Det kommer att gå bra!

Glöm inte bort att få med släktens ansiktsuttryck och tårar under vigseln :)

Mvh, Pierre
 

superboy77

Aktiv medlem
En uppföljning. Allt gick bra typ.

Jag körde på min tänkta setup, 85/1.8 på 1D och 28/1.8 på 5D. Tyvärr blev porträttbilderna med 85:an inte 100%. Jag kan se tydlig frontfokus trots One Shot. Vet inte om brudparet märker det dock. Men det är nog läge att skicka iväg objektivet på kalibrering.

Jag hade en 580EX II på min 5D och körde med uppladdningsbara batterier, dessa behövde jag inte byta trots idogt fotande med blixt under hela dagen, helt otroligt.

När vi kom till festen körde jag med 50/1.8 på min 5D en stund. Senare växlade jag till 28/1.8 på min 1D och kände direkt att det var den brännvidden jag skulle kört hela dagen! Dessutom är 1D så ruskigt smidig och snabb att jobba med.

Måste dock påpeka att det är rätt tungt att tuta omkring med två fetingkameror som man kränger på och av sig hela tiden, svettigt emellanåt.

Så till nästa gång kommer jag definitivt köra 28 på 1D och 135 på 5D, lesson learned.

Till slut, tack för era lyckönskningar och fy satan va kul det var! Det här vill jag göra mer, värsta roliga utmaningen. Nu är ju jag inte direkt proffs men några utav bilderna berörde faktiskt. Häftig känsla!
 
ANNONS