Annons

Hjälp! Amatör med lånad utrustning på Bröllop, vilka inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulflun

Ny medlem
Hej!

Jag ska fota lite under ett bröllop i helgen (dock bara amatörbilder, det finns en riktig fotograf med också)...

Jag har fått låna en Canon 5D Mark II med dels ett 24-105mm 4L IS USM och ett 50/1,8 objektiv.
Det finns även tillgång till en blixt, Speedlight 580EX!

Lokalen är en föreningsgård med ljusa väggar och rätt så mycket fönster.

Skall jag använda blixt? bouncer? vilka slutartider? exponering? Alla hjälp och tips mottages!!!

Tack på förhand :)
 
Senast ändrad:

mackepacke_2

Aktiv medlem
Kör befintligt ljus så länge som möjligt. Med blixt, kör manuell inställning 1/20- 1/50, största bländare, Underexponera blixten, höj iso till ca 800. Den långa slutartiden och ökade isot kommer att värma upp bilden. Blixten kommer att ge en lätt upplättning. Variera dessa parametrar tills det ser bra ut.

lycka till:)

Markus
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Vet inte om det är så uppskattat att ha blixt i kyrkan men ska du använda den så låt den studsa upp i taket.
Kanske inte helt lyckat i en kyrka, det brukar vara ganska högt i tak (blixten orkar inte speciellt långt). Men i mer normala rum är det ett bra råd, där brukar det också vara mer ok att blixtra.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Oj, du har lånat riktigt bra (dyra) grejor så du kan inte skylla på utrustningen :)
Håller helt med ovanstående. Ställ också kameran i RAW läge. Då kan du rädda många felexponeringar.
Annars är det (tyvärr) träning som gäller. Man MÅSTE helt enkelt köra racet några gånger innan resultatet blir riktigt bra, men kör på. Du kan nog lyckas med en hel del del guldkorn ändå.
Kolla in några duktiga bröllopsfotografer för inspiration.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=45871
 

voitcanon

Aktiv medlem
Vet inte om det är så uppskattat att ha blixt i kyrkan men ska du använda den så låt den studsa upp i taket.
Nja studsa upp i taket i kyrka brukar inte heller vara så lyckat, såvida det inte är en pytteliten kyrka, vanligtvis är det på tok för högt i tak för att kunna studsa.


PS. En sak man kan tänka på är att man kan studsa ljuset på allt som är vitt
 
ANNONS