Annons

Flytta bälg, slutare o lins från glasplåtkamera till kamera med 120-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Matteformler och liknande är inte min kopp med te, varpå jag är kapabel till att ställa en sådan här (dum) fråga.

Ibland blir jag lockad av att köpa en bälgkamera modell större. Faktum är att jag av misstag redan har en – fråga mig inte varför. Den är dock ämnad för glasplåtar, vilket är för dyrt och krångligt för min smak. Så jag satt och funderade över vad som skulle hända om jag monterade bort hela bälgdelen med allt som sitter på från befintlig kameralåda till en annan som fungerar med 120-rullfilm. De är ju billiga och lätta att hitta.

Om man mäter från linsen och ytan där glasplåten ska sitta på nuvarande kameran, går det att överföra måtten till den andra då? Den blir beskuren runt om, det förstår jag. Men hur vansinnigt fel kan kombinationen bli?

Kameran jag har är något av ett mysterium för jag hittar ingen information om den, annat än en auktion på en ungersk hemsida. De ser inte likadana ut, men är de enda jag finner med gemensamma beteckningen Glumz.

Följande uppgifter finns på kameran:
No alt. NB – instansat i lädret utanpå kameran
Glumz mod. 60 – tryckt på plåten under bälgen
S inramat av ett G – sigill på plåten mellan skenorna
F och D sammanflätat i ett sigill – (F. Deckel har jag kommit fram till)
Compur D.R.P. No. 258646 D.R.G.M.
Steinheil München, Doppelanastigmat Unofocal 4.5 f 13,5 cm No. 124135.

Matt-skivan som sitter i täcker ett område på ca 7,7 x 11 cm. Jag tror den är från 30-talet.

Är detta skräp kanske? Jag har inte en susning, men glaslinserna ser rena ut och jag är villig att experimentera lite. Såvida min idé inte är helt åt pipskogen, vill säga. :)

Alla råd, kunskaper och annan hjälp mottages tacksamt.
 

blj

Aktiv medlem
Glunz 60

Glunz 60 har kasetter för 9x12 bladfilm går att få tag på tradera eller ebay mfl eller loppis.mm.
En lösning är att använda en rullfilmskasett för 120film negativformat 6x9 jag använder en sådan till mina 9x12 plattekameror min rullfilmskasett heter Rada köpte den på tradera auktion.
Den fungerar utmärkt, falsen på kameran måste överensstämma med rullfilmsbakstycket.

Onödigt att montera ned en fin kamera bälgen tex för stor till en 6x9 bälgkamera och din går
på slädfokusering den ryms ej på en lucka för 6x9.

Lycka till med att få tag i kasetter eller rullfilmsbakstycke är kameran i så bra skick är den
värd att användas.mvh/Bo-Lennart
 

Svänglyse

Avslutat medlemskap
... En lösning är att använda en rullfilmskasett för 120film negativformat 6x9 jag använder en sådan till mina 9x12 plattekameror min rullfilmskasett heter Rada köpte den på tradera auktion.
Den fungerar utmärkt, falsen på kameran måste överensstämma med rullfilmsbakstycket....

mvh/Bo-Lennart
Såg rullfilmskassetter på Photax, men de kostade skjortan och lite till. Det här ser mer lovande ut.

Fann just två på eBay, men det är lite svårt att veta om falsen överensstämmer bara av att titta på bilderna. Och mattskivan i kameran har mått som inte riktigt stämmer med de jag sett annars, ex 6x9, 6x6, 4x5 mfl. Jag vet inte ens vilket "standardmått" kameran kategoriseras under. Om de hade standarder på den tiden alls. Men jag ska hålla ett öga på auktionssidorna framöver för det här var en lösning med rimlig prislapp.

Tack för hjälpen!
 

J. Patric

Aktiv medlem
Rullfilmskassetterna hos Photax passar bara moderna storformatskameror med mycket tjock fals. De passar inte.

Håll ögonen på tyska eBay. Där brukar det ofta finnas rullfilmskassetter för 9x12-kameror. Mät falsen på de kassetter du har (om sådana medföljde) eller på mattskivekassetten.

Skulle du försöka bygga om den så förstör du den bara. Bättre att sälja den i så fall, och sedan köpa en 6x9-kamera för 120.

Steinheil Unofokal är annars ett bra objektiv för svartvitt. Det är en fyrlinsig dialyt som tecknar skarpt ända ut i hörnen. För färg ger de dock ganska låg kontrast, eftersom det har åtta glas-mot-luft-ytor som inte är antireflexbehandlade.

 

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Rullfilmskassetterna hos Photax passar bara moderna storformatskameror med mycket tjock fals. De passar inte.
Det var som jag misstänkte. De såg för moderna ut.

Håll ögonen på tyska eBay. Där brukar det ofta finnas rullfilmskassetter för 9x12-kameror. Mät falsen på de kassetter du har (om sådana medföljde) eller på mattskivekassetten.
Jag har mattskivekassetten. Vilket mått är intressant, falskantens höjd, vänstra falskanten till högra falskanten eller längden på falskanterna? Kanske allihop?

Hur exakta är måtten på kassetter för 120-film, prick 9x12?

Skulle du försöka bygga om den så förstör du den bara. Bättre att sälja den i så fall, och sedan köpa en 6x9-kamera för 120.
Det har du nog rätt i. Nu när jag vet att det finns rullfilmskassetter till 120-film för överkomlig peng, låter jag bli ombyggnadsprojektet.

Steinheil Unofokal är annars ett bra objektiv för svartvitt. Det är en fyrlinsig dialyt som tecknar skarpt ända ut i hörnen. För färg ger de dock ganska låg kontrast, eftersom det har åtta glas-mot-luft-ytor som inte är antireflexbehandlade.
Bra! Jag tänker bara använda svartvit film ändå. :)

Jag har svårt att tro att kameran kan vara ljustät med den konstruktionen den har. Var/är det ett vanligt problem på såna här gamla klappkameror för glasplåt?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har svårt att tro att kameran kan vara ljustät med den konstruktionen den har. Var/är det ett vanligt problem på såna här gamla klappkameror för glasplåt?
Den största risken för ljusläckage är att den ljustätande sammeten kan ha lite för mycket böjda strån, så att den inte längre helt fyller sin funktion när man drar ut skivan på plåt-/filmkassetten. Det löser man genom att inte dra ut skivan helt, utan bara så att man flilägger filmen/plåten i kameran före exponering. Man kan markera på skivan med en tuschpenna så att man vet när filmen är fri.

Man bör dammsuga sammeten eller blåsa ren den med tryckluft, eftersom limmet som de sitter med har torkat och kan släppa av sig damm på filmen. Sitter sammeten dåligt kan man ta loss den och limma tillbaka med kontaktlim.

Annars brukar de vara ljustäta, om bälgen ser ut att vara i gott skick. Jag har många liknande kameror av olika märken. Använder dock mest Voigtländers, eftersom jag har kassetter för dem.

Angående måtten så brukar det räcka att mäta tjockleken på den tunna falsen.

Jag fotar med 9x12 bladfilm. Man behöver då ett ilägg i kassetterna. De finns att köpa begagnade, eller så lägger man i en ca 1 mm skiva av något styvt material. Helst glas.
 
ANNONS