Annons

Blå/Grön effekt i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag skall försöka beskriva effekten jag är ute efter. Vet inte om några av er har sätt filmen snabba case, eller serien true blood. I dessa "filmer" kan man oftast se att lysrör är "grön" och lampor är gula till färgen. Ger den specialla råa stämningen i bilderna. Inte dessa vardagsbilder, utan de på natten, oftast i lägenheter etc. Har även sätt det i vissa fotoböcker. Man vill skildra något naket och ensamt. Då kommer den dära gröna känslan in. Men får dock inte till samma effekt med bara kameran. Även Anna Clarén har den effekt på vissa av sina bilder att de blir lite blåa.

Är detta en effekt enbart av vitbalansen ställs in på färgerna skiftar, eller har det även med efterbehandling att göra. Eller om de fotograferar med film, filmvalet. Lite som Polaroid 669
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det blir enklare om du länkar till en exempelbild.

Du kan pröva att använda ett Photofilter i Photoshop med grön toning, eller öka det gröna i Color Balance justeringslager.
 

bildsten

Aktiv medlem
När det gäller spelfilmer så togs ju de ju tidare (och fortfarande ibland) på just film, i princip Ektachrome (diafilm) eller motsv. Med den så fick man ju den här effekten vare sej man ville eller ej. Ville man inte ha det speciella grönsticket i vitt lysrörsljus så fick man hänga på ett magentafilter, tex Hoya FL-Day.

Spelfilm ljussätts ju praktisk taget alltid, även om det kan vara svårt att upptäcka, av den anledningen har jag för mej att de använder film avstämd för konstljus A eller B, kommer inte ihåg vilket och det påverkar ju naturligtvis andra ljuskällor som förekommer i bild.

Lysrör har ju ett spektrum som ser ut som en kaktus och det ger nästan alltid besvärliga stick som är svåra att förutse och korrigera eller modifiera. Har man blandat glödljus och lysrör så blir näst intill hopplöst att få till det, i övergången mellan ljusen blir det nästan alltid konstiga fenomen.

Min teori är att filmmakarna ljussätter så de får den effekt de vill. I PS kan man ju välja att förstärka bara vissa nyanser om man vill ha en speciell känsla. Det kan man ju naturligtvis göra bara på en del av bilden om man vill.
 

jn4u

Aktiv medlem
Tack här en bild till med den effekten. Som jag har funderat på ... Stämmer kanske med ovan då...

 

jn4u

Aktiv medlem
Denna bilden har ju lite av den effekten. Kanske den är efterbehandlad i något program för film, Men jag tänkte om effekten ruffigheten hade något namn?

 
ANNONS