Annons

Kvällsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Cronholm

Aktiv medlem
Jag skall till Barcelona kommande helg och en av kvällarna skall vi titta på flamencodans. Jag behöver tips på kamera/blixtinstälningar. Har en D300 + 17-55 + SB800 med mig. Dansen är utomhus efter mörkrets inbrott så det är strålkastarlkus på dansarna.
 

Frocli

Aktiv medlem
Jag skall till Barcelona kommande helg och en av kvällarna skall vi titta på flamencodans. Jag behöver tips på kamera/blixtinstälningar. Har en D300 + 17-55 + SB800 med mig. Dansen är utomhus efter mörkrets inbrott så det är strålkastarlkus på dansarna.
Jag lyckats med en hel del trevliga dansbilder, tiden ställde ja på 1/60, 1/125 eller 1/250 och var inte rädd att skruva upp ISO ordentligt, det går bra med 3200, eller till och med 12800. Mest utan blixt, några med blixt synkad till andra ridån. Normalobjektiv 50/1,8.
Många bilder blir urusla, en och annan riktigt fartfyllda, bra.
Fotat i raw, och brusreducerat i efterhand, men jag tycker inte man behöver vara rädd för lite brus heller.
 

Kijana

Aktiv medlem
Man kan väl säga att du ska göra som vanligt, det vill säga välj en slutartid som inte är för snabb för synkning med blixten. Kolla i displayen och justera exponeringen om det behövs.
Men jag skulle väl också kunna säga att du inte ska vara rädd för en längre slutartid, alltså ner mot 1/8-del. Rätt ljus och rörelse i kombination med blixt kan ju ge fantastiska bilder.
Vill du vara riktigt djärv kan du synka blixten till andra ridån.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Undvik helst blixt om det är en föreställning pga att artister och publik kan uppfatta den som störande. Dessutom så tar den bort en hel del av strålkastarljuset, som ju är en del av showen. Använd gärna spotmätning, då du med matrismätning får för ljusa exponeringar och utfrätta områden om bakgrunden ska vara mörk. M-läge med t.ex. 1/100s, största bländare och autoiso på borde ge bra exponeringar.

Har du ett fast 50mm eller 85mm objektiv kan dessa vara bra att komplettera med, då hög ljusstyrka alltid är välkommet då man fotograferar i mörk omgivning.
 
ANNONS