Annons

Zeiss Ikon Nettar - vilken version?

Produkter
(logga in för att koppla)

itwiz25

Aktiv medlem
Fick en Zeiss Ikon Nettar av en kollega. Hur vet jag vad det är för version?
Finns tydligen olika versioner för 6x6 och 6x9? Är båda 120-film?
Är inte bekant med detta format. Kanske någon/några har lite bra länkar?

Verkar annars vara en trevlig kamera.

Skulle gärna vilja köpa en trådutlösare + blixt om någon har...

Hittade bruksanvisningar (på engelska) här:
http://www.butkus.org/chinon/zeiss_ikon.htm
Kanske det finns på svenska någonstans?

/bengt
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Tack!! Men hur/var på kameran hittar man vilken "shutter" det är??
/bengt
Jag är ledsen om jag verkar oförskämd, men har du ens tittat på kameran? All information finns ju på eller i kameran! Öppnar du bakstycket så ser du ju om det är en kvadratisk öppning -då blir det kvadratiska bilder! Tittar du på linsen så står det ju all information där!?

Du måste försöka att tänka liiiite själv.
 

itwiz25

Aktiv medlem
Jag är ledsen om jag verkar oförskämd, men har du ens tittat på kameran? All information finns ju på eller i kameran! Öppnar du bakstycket så ser du ju om det är en kvadratisk öppning -då blir det kvadratiska bilder! Tittar du på linsen så står det ju all information där!?

Du måste försöka att tänka liiiite själv.
Tack - tittade på objektivet och hittade naturligtvis linstyp, hittade nu nedanför ordet Vario - trodde man måste leta inuti kameran efter detta... ;) Men detta tack vare listan som jag fick! Tack! Redan då fanns det en uppsjö av olika typer av samma kamera tydligen... Och det där med kvadratisk öppning - ja borde naturligtvis ha sagt sig självt... ;)
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Tack - tittade på objektivet och hittade naturligtvis linstyp, hittade nu nedanför ordet Vario - trodde man måste leta inuti kameran efter detta... ;) Men detta tack vare listan som jag fick! Tack! Redan då fanns det en uppsjö av olika typer av samma kamera tydligen... Och det där med kvadratisk öppning - ja borde naturligtvis ha sagt sig självt... ;)
Förlåt om jag lät lite hård, jag förstår att man blir lite uppspelt och vill ha svar snabbt snabbt snabbt när man har fått tag på en ny spännande kamera :)
 

meldert

Aktiv medlem
Nettarer - ett kärt ämne

Variantfloran på Nettarer är totalt oöverskådlig och de tillverkades ju under mer än två decennier. I huvudsak finns tre bildformat, 6x4,5, 6x6 och 6x9 cm. Oändliga mängder av kombinationer av slutare och objektiv. Med eller utan dubbelexponeringsspärr. I början hade de en ihopfällbar sökare som senare blev fast. Blixtsko fanns inte i början utan tillkom på 50-talet. Designen ändrades under åren men grundkonceptet var likadant.
Parallellt fanns ju också otaliga varianter av Ikonta och Super Ikonta med sina otaliga varianter. Man häpnar över hur Zeiss Ikon själva kunde hålla ordning på allt. Det är nog bara tyskar som klarar det =)
Alltnog, en Nettar från tiden efter kriget med antireflexbehandlade linser är ett nöje att fotogafera med. Mycket nöje för väldigt lite pengar.
 
ANNONS