Annons

Hur gör man 360-graders panorama?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedle

Aktiv medlem
Låt mig förtydliga. Hur gör man 360 graders panorama bilder mitt i folksamlingar?
Även med värsta fisheye objektivet så måste man ju ta mer än en bild för att kunna stitcha ihop 360 grader.

Jag har vid flera tillfällen sett den typen av panoraman tagna mitt i folksamlingar. Hur gör man för att inte få skarvar mellan bilderna då det uppenbarligen är ett ganska rörligt motiv?

Såg en nyligen från det kungliga brölloppet där en massa människor vinkar till Daniel och Victoria som passerar förbi i kortegen. Fotot är taget i själva folksamlingen och man kan titta åt ALLA håll och jag kan inte hitta några skarvar?!?!? HUR????
 

Goran.P

Aktiv medlem
Man tar en massa bilder o övelappar varje bild med ca 20% sen kan ett program fixa ihop dem t.ex photoshop Finns även nya kompakt kameror som själv fixar ihop bilderna
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det finns paraboliska speglar man kan fota mot och få 360 grader på EN enda gång ( typ julkula ), det är praktiskt vid folksamlingar, och går på en sekund ungefär att justera i Photoshop ( Polära Kordinater ). Dock blir kvaliten inte lika hög, storleken mindre och man får ingen himmel rakt upp eler mark längst ned ochh det kan vara krångligare tror jag att lägga till de delarna, vid denna metod.

Annars får man maska i överlappningarna mellan bilderna. Men man kan stöta på patrull när folk hinner förflytta sig mellan alla tagningarna. Jag tog ett panorama på ett bröllop en gång, och upptäckte när allt var klart att en person fanns med på två ställen =) mannen i svart kostym http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/wedding.html

Och på detta hade jag en del problem med folk som vandrade och bilarna som vägrade stå still.
http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/london_bigben.html
 

Svedle

Aktiv medlem
Jag måste vara dum i huvudet?!?!

Om det räcker med en bild? Hur får man med det som är bakom julkulan och hur får man med det som är bakom kameran?
 

Svedle

Aktiv medlem
Man fotar julkulan/paraboliska spegeln underifrån, det är därför man får med 360.
Jo men de panoraman jag menar är ju inte bara 360 grader runt lodrät axel. Du kan ju titta åt alla håll. Även uppåt och nedåt. Då måste man väl ändå ta ett par extra bilder och "sticha" dit "zenith" och "nadir" bilderna?

Var kan man hitta en julkula av hyffsad kvalité? En parabolilsk spegel känns lite dyrt om man bara skall testa detta lite grann.
 

pellepiano

Aktiv medlem
I mitt första inlägg om julkulor:
"Dock blir kvaliten inte lika hög, storleken mindre och man får ingen himmel rakt upp eler mark längst ned och det kan vara krångligare tror jag att lägga till de delarna, vid denna metod."

Om du vill testa och har vägharna förbi Hökarängen har jag ett gäng silverjulkulor kvar sen mina egna försök för länge sen.


Själv använder jag nu Photoshop och stitchar ihop bilderna manuellt. Den resulterande jpg-bilden konverterar jag till QTVR panorama med ett gratisprogram som heter MakeQubic, från Apple. Finns liknande för PC. Jag gillar hur bilderna ser ut innan man konverterar dem, när man ser all 360 på en enda gång. Typ så här ser en telefonkiosk ut i London, inifrån. QTVR varianten kan ses här http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html
 

Bilagor

joand

Aktiv medlem
Såg en nyligen från det kungliga brölloppet där en massa människor vinkar till Daniel och Victoria som passerar förbi i kortegen. Fotot är taget i själva folksamlingen och man kan titta åt ALLA håll och jag kan inte hitta några skarvar?!?!? HUR????
Det finns skarvar i den där bilden. De syns som halva kroppsdelar och ibland dubbla personer. Zooma in och leta i publikhavet. Se det som en utmaning att hitta felen. :) Normalt försöker man lägga skarvarna i bakgrunden där inget rört sig genom att manuelt maska de olika lagren i t.ex. Photoshop, men i ett publikhav går det inte, och en såndär bild går knappast att göra helt felfri om den är tagen på vanligt sätt och inte med en "julgranskula".
 

Svedle

Aktiv medlem
Det finns skarvar i den där bilden. De syns som halva kroppsdelar och ibland dubbla personer. Zooma in och leta i publikhavet. Se det som en utmaning att hitta felen. :) Normalt försöker man lägga skarvarna i bakgrunden där inget rört sig genom att manuelt maska de olika lagren i t.ex. Photoshop, men i ett publikhav går det inte, och en såndär bild går knappast att göra helt felfri om den är tagen på vanligt sätt och inte med en "julgranskula".
Tack! :) Nu hittade jag skarven. Dock bara en som går rakt upp genom både publik och byggnad. Där ser man också huvudet på en person två gånger. Det ena där huvudet är lite bakåtböjt vilket måste innebära två exponeringar.

Nu kan jag vila i frid! :)
 

pellepiano

Aktiv medlem
En kul sak med paraboliska speglar är att man kan använda det för videopanoraman också. Det ser helt sjukt ut att se 360 grader på en gång i rörliga bilder, fattas bara en Tonemapping och 3d nu =)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Ingen har påstått att man får med allt, tvärtom, det förklarade jag i min första post i tråden.

Vad man vill är högst individuellt. De som fotar lägenheter tjänar en massa tid på att använda paraboliska speglar då de får med 360 på en bild och det tar en minut att redigera. Där är det inte så viktigt att kunna se rakt upp eller rakt ned.
 

Mediekan

Aktiv medlem
Ingen har påstått att man får med allt, tvärtom, det förklarade jag i min första post i tråden.

Vad man vill är högst individuellt. De som fotar lägenheter tjänar en massa tid på att använda paraboliska speglar då de får med 360 på en bild och det tar en minut att redigera. Där är det inte så viktigt att kunna se rakt upp eller rakt ned.
De flesta 360-panoraman på interiörer som jag sett är dock sfäriska, och det kan ha en funktion i spektakulära hus med högt i tak.

Jag undrar om det har någon betydelse om objektivet är äkta fisheye, dvs tecknar en rund bild, eller om det är tecknar ut hela bilden. De flesta objektiven är anpassade för APS-C, men jag söker ett för Nikon FX för att slippa köra D700 i cropläge. Med Sigma 8/3,5 skulle det räcka med 3-4 bilder runt om, ingen N och Z. Detta objektiv tecknar en rund bild på FX.
 
ANNONS