Annons

Spontant "suddiga" bilder med gammalt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

cheetah1

Avslutat medlemskap
Tjo!
Jag har ett gammalt Canon FD-objektiv, 50mm f=1,8, mycket trevlig bit. Har det fäst med hjälp av en adapter köpt på Photax, mot min Canon EOS350D med 15k-ish bilder på nacken.

Problemet är som följer: Jag kan ta bilder med flera olika inställningar, stor och liten bländare, fokus nära och långt borta, det kvittar fullständigt, fenomenet blir detsamma; rätt vad det är, utan att ändra inställningar, eller efter ändringar av inställningarna ibland, så blir en bild helt suddig trots att den var skarp i sökaren. Det är alltså inte utanför fokus eller rörelseoskärpa, utan det blir som en drömsk suddighet över hela bilden, både där det är i fokus och inte.
Vad kan detta tänkas bero på? Nåt fel på adaptern jag använder?
När det funkar blir det annars knivskarpa bilder, bättre än mitt 4000-kronors Canon EF-objektiv.

Jag kan också tillägga att kameran har en förmåga, kanske i samband med ovanstående fel, men jag kan inte vara säker, att överexponera bilden nåt kopiöst. Får ställa ner 1-2 steg för att det över huvud taget ska bli nån bild, ibland måste jag exponera manuellt.

Om det möjligen kan vara nån ljusläcka som ställer till det, men det blir så extremt att det inte känns troligt heller.

Vad tror ni? Spekulera.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det "drömska" kan jag inte svara på, kanske linsen i adaptern eller ett dåligt UV-filter? Vilken bländare använder du? (Äldre objektiv kan vara riktigt dåliga på största bländare.) Du kan inte lägga upp en bild?

När det gäller exponeringen är det helt normalt, kameran är inte gjord för att mäta ljuset med nedbländade objektiv. Detta beror på att ljusmätningen sitter innanför mattskivan (den du tittar på i sökaren) och mattskivan är gjord för att ge en så ljus bild som möjligt, på grund av detta mörknar den inte proportionellt med verklig bländaröppning.

För korrekt exponering får du prova dig fram, använd histogrammet som vägledning.

Det finns också möjligheten att utrusta adaptern med ett chip som ger den information kameran behöver för att kompensera för olinjäriteten i mattskivan: http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-chip-chipset-Canon-lens-adapter-/120440800679?pt=Lens_Accessories#ht_4550wt_670
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det drömska:

Kan det vara så att du fotar på en tid som ligger ring 1/30 sek eller längre? Risk för skakningsoskärpa, vid avtryck då. Visar sig som oskärpa över hela bilden.
 

cheetah1

Avslutat medlemskap
Som sara mycket riktigt säger så verkar det som att det beror på bländaren, ju större bländare jag väljer, ju suddigare blir det, det märks dock mindre i ljussvaga situationer. Det verkar däremot som att den överexponerar vid stor bländare men inte vid mindre, konstigt nog. (Stor som i mindre siffra.)
 
ANNONS