Annons

Förstoringar

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Vet inte om det passar i forumet- men det jag undrar är:
Vad är det som avgör hur stora förstoringar jag kan göra, med bra kvalité på bilderna.
Är det mest kamerahuset eller mest objektivet eller båda?
Jag har ett bra kamerahus men ett billigt objektiv, kan jag göra bättre förstoringar (större förstoringar) om jag köper ett dyrt ljusstarkt objektiv?
Hoppas nån förstår vad jag menar..:)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Båda! Har du ett bra hus är det troligen objektivet det hänger eller ännu mera troligt ljuset. Alla objektiv är tillräckligt bra om de bländas ner 2-3 steg och då behövs ljus, inte större bländaröppning. Ett nytt bra objektiv (vad har du nu?) brukar lyfta resultatet ett bra snäpp. Sedan är ju frågan vad du menar med förstoringar? A3, A2, A1, 70x100 eller större??

Vet inte om det passar i forumet- men det jag undrar är:
Vad är det som avgör hur stora förstoringar jag kan göra, med bra kvalité på bilderna.
Är det mest kamerahuset eller mest objektivet eller båda?
Jag har ett bra kamerahus men ett billigt objektiv, kan jag göra bättre förstoringar (större förstoringar) om jag köper ett dyrt ljusstarkt objektiv?
Hoppas nån förstår vad jag menar..:)
 

dumbo

Aktiv medlem
Det beror både på kameran, objektivet och motivet.

Idag är de flesta systemkameror mycket bra och vid "normal" använding i "normalt" ljus skulle jag säga att skillnaden mellan olika kameror är väldigt liten. Däremot kan det skilja en del om man använder höga ISO-tal. Mer brus gör ju att man inte kan dra upp bilderna lika stort, iaf inte utan konsekvenser.
Objektivet påverkar en del. Ljusstyrkan i sig påverkar inte annat än att ett objektiv med maxbländare på f/2.8 oftast presterar bättre på f/4 än ett objektiv som har f/4 som maxbländare. I stort sett alla objektiv presterar ju bättre med lite nerbländning.
Motivet påverkar i väldigt stor utsträckning. En detaljerad lansksapsbild med mycket löv eller texturer i klippor och stenar medger inte lika stor förstoring och att det ändå ser skarpt ut, medan en bild som tex denna går att dra upp väldigt stort utan problem.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/flowers/tulipdrop.jpg
Just den bilden har jag faktiskt beskurit till liggande format och gjort en förstoring på 60x80cm åt en bekant och det ser ändå väldigt bra ut.

Jag skulle nog nästan vilja påstå att fotografens teknik och kunnande är det som påverkar mest. Dålig handhållningsteknik ger sämre möjligheter. Sätter man upp sitt stativ på ett mindre optimalt sätt och/eller inte använder trådutlösare får man sämre möjligheter. Har man för lång slutartid i förhållande till hur snabbt motivet rör sig eller hur mycket det blåser så får man sämre möjligheter (förutsatt att man inte är ute efter en kreativ effekt med oskärpan). Ju större förstoring desto kortare blir skärpedjupet och har man då inte bländat ner tillräckligt eller placerat skärpeplanet på rätt ställe så blir det sämre möjligheter att dra upp bilderna i stort fomat. Osv osv osv.
 

Renet

Aktiv medlem
Hur ska man utrycka sig? Det som påverkar bilden i första hand är objektivet med skärpan, skärpedjup, vinjetproblem. Sedan "mänskliga faktor" och till sist kamerahuset (läs bildsensor och mjukvara i själva kameran). En bra sida för att jämföra olika objektiv finns på: http://www.photozone.de/Reviews/overview
Antal pixlar spelar ingen roll på billiga kameror. Oftast vågar man inte förstora till mer än A5 på grund av bruset.
Köper man ett nytt objektiv så det en bra ide att testa fram sig vad den presterar, skriva upp det och ha alltid lappen med sig.
 

MrGiant

Aktiv medlem
med bra kvalité på bilderna.
Detta är väl den första frågan att besvara!
Vad är bra kvalite för dig!

Jag satte upp en förstoring hemma på min son som jag tog med min D90 och 18-55 kitobjektvitet. För mig blev det en kanonbild med otrolig kvalite!!! Även om jag önskar att jag hade haft mitt 50/1.8 då bilden togs för där märker även jag skillnad.
Skulle jag posta bilden här skulle det nog kunna komma fram 100 saker som inte är bra som ett profs ser med felfokus osv. Som tur är lever man i "amatörens skyddade värld" :)

Ibland har en ej perfekt bild bra kvalitet...mycket beror på den som ser bilden.

Det enklaste är väl att du tar en bild du gillar och framkallar den i lite olika storlekar. Då kan du lätt se när du själv inte tycker att kvaliten lever upp till det du vill.
 
ANNONS