Annons

Att börja med graderade filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Eelias

Aktiv medlem
Tjena!

Blev mycket inspirerad efter att jag hade sett lite bilder på flickr där fotografen använde graderade filter. Jag tänkte lära mig att fotografera med dessa filter, fast jag har ingen koll på hur det fungerar. Jag tänkte köpa dessa:

http://www.kaffebrus.com/filterhallare-1105.html <--Cokin filterhållare

http://www.kaffebrus.com/kvadratiskt-filter-graduated-gra-1109.html <-- Graderat filter 3 stopp

http://www.kaffebrus.com/kvadratiskt-filter-nd8-1108.html <--ND8 filter med 3 stopp

Jag undrar om detta skulle fungera bra med min 550D och mitt canon 10-22mm och mitt 18-135. Jag misstänker att jag behöver två stycken adapterringar för att sätta fast filterhållaren, isåfall en 67mm och en 77mm så att det passar till båda gluggarna.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag undrar om det kommer att fungera på din 10-22 utan att vinjettera ordentligt. Nu hittar jag ingen information om vilken bildvinkel den där adaptern klarar av.
Det är riktigt att du behöver en adapterring till varje filterdiameter på objektiven.
 

Eelias

Aktiv medlem
Jag undrar om det kommer att fungera på din 10-22 utan att vinjettera ordentligt. Nu hittar jag ingen information om vilken bildvinkel den där adaptern klarar av.
Det är riktigt att du behöver en adapterring till varje filterdiameter på objektiven.

tack för svaret! Du har rätt i att det kan bli en ordentlig vinjettering, jag har ett polariseringsfilter som är 77mm och det vinjetterar ganska rejält på 10mm fast fungerar bra runt 13mm. Kan det vara likadant med detta? I så fall är de ingen fara, det är bara att låta gluggen vara på 13mm istället för 10. :)
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det finns adaptrar som är avsedda för rejäla vidvinklar, men om du inte behöver det utan är villig att anpassa bildvinkeln som du beskriver så går det säkert bra. Nu tror jag i och för sig att det här kan komma att vinjettera ännu mer än ditt polfilter, men säker är jag inte.
Det här är ju en sån billig adapter att man kan prova för skojs skull :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ett tips är att handhålla filtret framför objektivet om hållaren inte fungera. Då kan man också röra filtret lite upp och ner under exponeringen om man kör med långa tider, för att sudda ut gränsen mellan den ljusa och den mörka halvan.
 

Eelias

Aktiv medlem
Jag har sett att man kan handhållet filtret framför kameran också, fast det roliga med filterhållare är ju att man kan kombinera tre st olika filter. :)

Men jag tror jag kör på dom grejerna och ser hur det går, som Claes sa så är det ju så billigt så man kan prova. :)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har sett att man kan handhållet filtret framför kameran också, fast det roliga med filterhållare är ju att man kan kombinera tre st olika filter. :)

Men jag tror jag kör på dom grejerna och ser hur det går, som Claes sa så är det ju så billigt så man kan prova. :)
jag har en Cokinhållare och den funkar med mitt Sigma 10-20, men den hållaren är nån slags vidvinkelvariant som bara kan ta ett filter. Den är alltså extra tunn för att undvika att hållaren ger vinjettering.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tjena!

Blev mycket inspirerad efter att jag hade sett lite bilder på flickr där fotografen använde graderade filter. Jag tänkte lära mig att fotografera med dessa filter, fast jag har ingen koll på hur det fungerar. Jag tänkte köpa dessa:

Jag undrar om detta skulle fungera bra med min 550D och mitt canon 10-22mm och mitt 18-135. Jag misstänker att jag behöver två stycken adapterringar för att sätta fast filterhållaren, isåfall en 67mm och en 77mm så att det passar till båda gluggarna.
Jag fick för mig att man inte behöver färgade filter längre (med undantag kanske för POL- och ND- samt skyddande skyfilter) sedan toningar och färger kan fixas i datorn.
Det gäller förstås inte om man arbetar analogt.
 
ANNONS