Annons

förslag på resmål...

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
fram i april/maj, värme, kanske badmöjlighet o trevliga miljöer men framförallt trevliga möjligheter till fotografering.. förslag? genuin miljö o vackert ljus önskas.. helst inget charterställe med stora turistförtecken! Alla förslag välkomnas!

Mvh
Johan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Skottland.
Ingen Värme, Inget Bad, Inga turister, Inget charterställe.

Mycket Trevlig miljö
Mycket fina möjligheter till fotografering
Mycket fina färger.

Ska snart dit igen, för 3:dje gången.

:D :D :D
 

BiNo

Aktiv medlem
Parga

Hejsan!

Ett förslag där du både kan få sol, (inte så väldans mycket turism), och väldigt bra fotografi möjligheter är ett ställe i Grekland som heter Parga, väldigt vackert. Har du körkort, har du ju då möjlighet att hyra bil, då kan du åka runt där och hitta massa olika fina ställen.

Synd att du inte vill åka till turistställe, annars skulle jag faktiskt föreslå Rhodos, där finns det massor med vackra ställen, och där kan du ju även ta båten över till Turkiet.

BiNo
 

miae

Aktiv medlem
Måste hålla med Jesper! Skottland är fantastiskt fotovänligt vare sig man vill fotografera landskap och natur eller stadsmiljöer och människor! För natur och landskap rekommenderas västra högländerna och Ilse of Skye(och de andra hebridiska öarna), och för stadsfotografering är Edingburgh en höjdare!
Det enda som talar emot Skottland är priset (det är dyrt!) och möjligtvis maten!
Kanske vädret...Ta med regnkläder det lär behövas men ljuset är helt fantastiskt!

MvH Maria:)
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Resmål..

Nya Zeeland ska vara vackert sägs det.. Den som sett Sagan om Ringen nyligen vet väl vad vacker natur innebär? Nya Zeeland ville jag se innan också men nu har jag bara blivit mer intresserad av detta till synes underbara land.. Synd att flygbiljetterna är så dyra bara. Om någon känner för att dra dit någon gång är det bara att höra av sig.. :) Ingenting är omöjligt!
 

julgus

Aktiv medlem
hej

ber att få tacka för era förslag. Scotland låter intressant men sambon vill sola så Grekland låter nog som ett mer troligt resmål. Parga har jag tittat närmare på via Apollo och det ser ju trevligt ut - kandidat! Scotland kommer jag fö åka till några gånger under en 10 års period eftersom jag är delägare i Springbank whiskeyfat (inte utan att man är lite kaxig ;-)). Kan ge fina tillfällen för fotografering vid provsmakningar på plats. Återkommer med gallerier på vår hemsida från både Parga (om sambon nu samtycker) och senare också från Scotland.

Mvh
Johan
 

BiNo

Aktiv medlem
Johan, tur man alltid skriver dagbok:)

Hej igen Johan

Jag har tagit fram min resedagbok ifrån min Parga resa, och måste rekommendera ett par saker om/när ni åker till Parga.
När vi var där bytte vi Hotell, dels för jag har lite problem med mitt knä, det är ett Hotell som heter "Tourist" som ligger i stan och har allt, tv, luftkonditionering och VÄLDIGT fint. Det är inget Apollo Hotell, men om ni vill kolla närmare så har ni ju ett namn.

Ett ställe som heter Dodona har en fin amfitteater.

Ett ställe som heter Metero är verkligen vackert och fotogeniskt, det är ett kloster som ligger högt högt uppe på ett berg/stor sten.
Hamnstaden Ionnia ska ni inte heller missa.

Det finns inte så mycket uteliv, men vill du och tjejen svänga era lurviga kan jag rekommendera Camares Club. Om det är nåt annat du undrar över är det bara att skriva, alltid kul att kunna hjälpa andra med resemål

BiNo
 

julgus

Aktiv medlem
Re: Johan, tur man alltid skriver dagbok:)

BiNo skrev:
Hej igen Johan

Jag har tagit fram min resedagbok ifrån min Parga resa, och måste rekommendera ett par saker om/när ni åker till Parga.
När vi var där bytte vi Hotell, dels för jag har lite problem med mitt knä, det är ett Hotell som heter "Tourist" som ligger i stan och har allt, tv, luftkonditionering och VÄLDIGT fint. Det är inget Apollo Hotell, men om ni vill kolla närmare så har ni ju ett namn.

Ett ställe som heter Dodona har en fin amfitteater.

Ett ställe som heter Metero är verkligen vackert och fotogeniskt, det är ett kloster som ligger högt högt uppe på ett berg/stor sten.
Hamnstaden Ionnia ska ni inte heller missa.

Det finns inte så mycket uteliv, men vill du och tjejen svänga era lurviga kan jag rekommendera Camares Club. Om det är nåt annat du undrar över är det bara att skriva, alltid kul att kunna hjälpa andra med resemål

BiNo
kalas, suveränt bra att kunna få lite hjälp.. verkar ju trevligt ställe.. sambon ska samtycka! En betydande del av resebudgeten ska läggas på film... återigen tack.
Mvh
Johan
 

julgus

Aktiv medlem
Parga bokad! Spännande. Återkommer med bildgalleri efter resan! Tack för tipset.

Mvh
Johan
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Sierra Nevada i södra Spanien.
Det är ett perfekt fotoställe.
Gamla orörda miljöer och fantastisk natur.
Jag rekommenderar att man köper billigaste möjliga flygstol till Malaga eller Almeria o sedan fixar boende på småhotell runt ikring.
Åk upp i Sierra Nevada från alla håll, det är helt olika miljö från söder, norr o öster.
Grottbostäderna i Guadix är otroliga och Lanjaron är otroligt vackert på våren.
missa inte heller Granada med Alhambra.

Det bästa är att det är nära till havet oxå även om badtempen inte är så hög så är det läge att sola på stranden o dricka goda drinkar .-)
 

Linmajon

Aktiv medlem
julgus skrev:
eftersom jag är delägare i Springbank whiskeyfat (inte utan att man är lite kaxig ;-)). .

Ojoj! Du kan väl skriva några rader om den historien, priser mm?...Jaja, det kanske inte är en whiskeysida det här, men det är säkert inte bara jag som är lite nyfiken :D
Annars är inte Franska rivieran inte så dumt, tex Cannes eller Nice. Perfekt klimat och nära till vackra Franska byar och väldigt fint berglandskap inåt landet. Lagom för dagsturer. Mycket jetsetare. Motiv överallt.
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Ang resetips.. så kan jag bara instämma till fullo med Franska rivieran efter mitt boende där nyligen i tre år och många vandringsmil i alplandskapet. Efter 25 års bilande och tusentals mil i hela Europa så tycker jag att ingenting slår denna utgångspunkt för allas tycke och smak. Lätt att ta färjan till Korsika också, som är en fantastisk ö. Lämnar gärna tips till intresserade, maila.
Mvh Björn S
 

Honkamaa

Aktiv medlem
Själv ska jag till Malta om 2 veckor och hoppas naturligtvis på många vackra motiv. Har ingen erfarenhet av Malta men bl.a. Gozo lär ju vara oerhört vackert.
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Oj Gunte den listan kan bli lååång....

Nej skämt åsido så lyckades jag pricka in fem år i rad med regn-blåst-kyla-dimma på våra semesterveckor i Sverige, Danmark och Norge.

"Det finns inte dåligt väder - bara dåliga kläder", jag vet... men fem år i rad.

Inget fel på Sverige det är "bara" klimatet som det är fel på när man skall ladda upp batterierna inför hösten.

Mvh Björn S :cool:
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Ja, det finns ett ställe jag varmt kan rekommendera. Det ligger utanför fönstret, och kan tyckas lite grått ibland. Men det finns hemligheter.
Ibland vill jag resa bort och fotografera, men det blir aldrig några bilder. För det känns som om allt jag vill berätta finns om mig, och på bortaplan blir jag bara låst. Det känns som ett ansvar, en plikt. Samvetet gör mig rädd på vägen.

Men ska faktiskt resa bort lite i sommar. I senaste tidningen FOTO stod en annons om bildanalys på Biskops arnö, Nordens fotoskola. Ringde och anmälde mig på en gång, tycker det låter otroligt roligt. Helpension på skolan i en hel vecka, och foto hela dagar! Kan det bli bättre? Ingen annan som ska haka på?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag håller med Björn. Det GÅR inte att planera för något som är beroende av vädret i Sverige. Det är bara att lämna skeppet 1 Juli och ev. komma tillbaks 5 veckor senare...
Jag har helt givit upp hoppet :(
 

julgus

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Jag håller med Björn. Det GÅR inte att planera för något som är beroende av vädret i Sverige. Det är bara att lämna skeppet 1 Juli och ev. komma tillbaks 5 veckor senare...
Jag har helt givit upp hoppet :(
Va.. fattar jag fel.. vädret har ju varit alldeles suveränt de sista månaderna!! stormar, fullmåne, kalla nätter, snö, dimma o regn! Har jag fattat fel! Jag har nog dragit 20 rullar film på någon månad. Såg ni soluppgången i lördags morse eller sol genom dimma igår, makalöst ljus - rosa skimmrande.
Mvh
Johan
 
ANNONS