Annons

Slarvat bort film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrissie

Medlem
Under de gångna veckorna har jag tagit en del bilder av såväl familiär karaktär och andra. Då jag inte hade tillgång till mitt fotolabb under sommaren, lämnade jag in filmen till framkallning hos en teknikaffär som skickar till Västsvenska fotolabb. Nu hittar ingen min film och det finns risk för att den har tappats bort. Jag är naturligtvis arg, då ni alla vet att man inte så lätt kan ta om bilder på tilfällen som bara händer en gång. Har detta hänt någon av er? Vad tycker ni jag ska göra? Vilket är det bästa sättet att hantera saken?
 

Luguber

Aktiv medlem
Bort tappade filmer mellan fotoaffären och labbet är enligt min erfarenhet inte så där jättelätt att få ett bra slut på.
Svårigheten är ibland att hitta vem det är som tappat bort filmen. Dom skyller gärna på varandra.
Det är jätte svårt att få ut ersättning för det som finns på filmen. Det som brukar vara standard är att man får några filmer som plåster på såren.
Sedan vill Fotolabbet, avvakta en tid i fall filmed dyker upp, så det är Du som måste bevaka och ligga på.

Har själv råkat ut för det några gånger, var av ett tillfälle var bilder tagna på uppdrag. Fick inte till någon ersättning annan en ett antal nya filmer och gratis framkallning.
Efter detta slutade jag att skicka och lämmna in film till fotoaffär som skickade vidare. Men eftersom jag bor i närheten av Stockholm, så kan jag ta mig tiden att åka in till stan och lämna in det på ett labb som jag har förtroende för.
 

Luguber

Aktiv medlem
Bort tappade filmer mellan fotoaffären och labbet är enligt min erfarenhet inte så där jättelätt att få ett bra slut på.
Svårigheten är ibland att hitta vem det är som tappat bort filmen. Dom skyller gärna på varandra.
Det är jätte svårt att få ut ersättning för det som finns på filmen. Det som brukar vara standard är att man får några filmer som plåster på såren.
Sedan vill Fotolabbet, avvakta en tid i fall filmed dyker upp, så det är Du som måste bevaka och ligga på.

Har själv råkat ut för det några gånger, var av ett tillfälle var bilder tagna på uppdrag. (Fick inte till någon ersättning annan en ett antal nya filmer och gratis framkallning.
Efter detta slutade jag att skicka och lämmna in film till fotoaffär som skickade vidare. Men eftersom jag bor i närheten av Stockholm, så kan jag ta mig tiden att åka in till stan och lämna in det på ett labb som jag har förtroende för.
 

SunKi

Aktiv medlem
Praxis är 2 nya rullar.. inte en chans att du får något annat..
tyvärr..
Trist när det händer, men man måste ju inse att den mänskliga faktorn existerar.
 

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
För yrkesmässigt bruk tror jag ganska säkert att det finns försäkringar mot detta, då man kan få ersättning för omfotografering om detta händer.
 

Chrissie

Medlem
Tack för era svar!
Vad tror ni fotolabbet har för ansvar? Eller för den delen, affären jag lämnade in filmen hos? Kan man säga att de är ombud? Mellanmän?
Jag är medveten om att fotolabbet inte kan trolla fram samma bilder. Finns det mer eller mindre ökända laboratorier?
Vart skall man absolut inte skicka i framtiden, både ur säkerhetsmässig och ur kvalitetsmässig synpunkt?
 

Forslund

Aktiv medlem
Det brukar stå på hemsidor "skadad eller förlorad film ersätts efter branshens praxis".. Vad F*N menar man med det? Vissa får samma mängd film och framkallning som ersättning, på andra ställen får man en tusing!

Var med om en solskenshistora på ett lab i sthlm.. Får förklarat för mig av en i personalen att min film "tråkigt nog försvunnit".. Står och skäller på henne så hon inte är vatten värd när det plötsligt dyker upp ett bud med mina bilder... Då kände jag mig dum...! Men det är nog mer undantag att filmen kommer tillbaks?
 

EdwardH

Aktiv medlem
Vad jag hade gjort är att ge affären en lagom utskällning och sedan bränt en ny skiva och lämnat den i en annan fotoaffär.
 
ANNONS