Annons

Oskärpa med Canon EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

annelouise

Medlem
Hej!
Jag har tidigare bara fotograferat med en kompaktkamera och ville testa någonting nytt så jag har nyligen köpt mig en systemkamera av märket Canon EOS 1000D. Jag håller på med ridsport och fotograferar en hel del när jag är i stallet. Det jag undrar över är hur jag kan ställa in kamerainställningarna för att få bästa möjliga bilder i ett ridhus med lite halvskum belysning. Jag har testat lite olika grejer men får alltid bra skärpa på allting utom häst och ryttare. Det blir suddigt eller så blir det jätte klara bilder och så ser hästens ben utsmetade ut på bilden. Läste
i manualen att jag kunde prova med att höja ISO-värdet om det var skum belysning eller förkorta slutartiden, men det har jag inte riktigt fått något grepp om hur jag ska göra. Någon som har några bra råd och tips?


Mvh
Lollo
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det är ett svårt läge, och en mycket vanlig fråga. Du kommer inte att gilla svaret, som säkert strax kommer från dem som kan sån't här.

Dålig belysning + något som rör sig = inge bra.

Du får ställa upp ISO för allt vad din kamera kan och använda den största bländare (minsta tal) ditt objektiv har och hoppas att du får en slutartid på 1/100 s eller kortare. Får du inte det, behöver du ett annat objektiv.

Per.

PS. I handboken står hur du höjer ISO-talet. DS
 

annelouise

Medlem
Det är ett svårt läge, och en mycket vanlig fråga. Du kommer inte att gilla svaret, som säkert strax kommer från dem som kan sån't här.

Dålig belysning + något som rör sig = inge bra.

Du får ställa upp ISO för allt vad din kamera kan och använda den största bländare (minsta tal) ditt objektiv har och hoppas att du får en slutartid på 1/100 s eller kortare. Får du inte det, behöver du ett annat objektiv.

Per.

PS. I handboken står hur du höjer ISO-talet. DS


Tack för ditt svar Per! :)
Nej men alltså, jag har full förståelse för, som du säger, att dålig belysning och något som rör sig inte är en bra kombination, men jag tänkte om det kanske kunde gå att få det lite bättre i alla fall. Jag har för tillfället ett objektiv som är 18-55 mm, är det så att objektivet kan ha betydelse för hur bilderna blir? Jag är jätte dålig på sådant här, jag är nybörjare med systemkamera ;) Jag känner igen siffrorna 1/100, men det är det som står för sekunder och slutartid? Jag ser nu när jag håller på och bläddrar att jag kan komma ännu längre ner än så.




Mvh Lollo
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns fyra parametrar som man micklar med för att ta en bild.

Ljuset.
Känsligheten.
Bländaren.
Slutartiden.

Ljuset.
Om du inte har blixt eller lampor får du leva med det ljus som finns. I ett stall eller ridhus är det nog så.

Känsligheten
Benämns ISO. Ju högre värde desto ljuskänsligare, vilket i ditt fall är bättre. Nackdelen med högre ISO är sämre bildkvalité (mer brus), men om alternativet är suddiga bilder är brus vanligtvis att föredra.

Bländaren
Ett "hål" i objektivet som släpper in ljus. Ju större hål, desto mer ljus kan släppas in. Måttet anges i förhållande till brännvidden, vilket leder till det förvirrande faktumet att mindre värde är en större bländare. Har du ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 innebär det att din största bländare (bäst i ditt fall) varierar mellan 3,5 (bäst) och 5,6 (sämre). Variationen beror på hur du zoomar. Vid 18 mm är max 3,5, vid 55 mm istället 5,6.

Slutartiden
Den tid slutaren är öppen för att släppa in ljus till sensorn. Om ljuset är starkt och/eller ISO högt och/eller bländaren stor (litet tal), kan du ha en kortare slutartid. Tiden 100, eller egentligen 1/100 betyder en hundradels sekund. I fotografiska sammanhang är det en tid som inte är speciellt kort. Saker som rör sig lite snabbare kommer att bli suddiga, för de hinner flytta sig under exponeringen.
1/30 är en riktigt lång tid, bland de som alls kommer ifråga att handhålla kameran med.
1/1000 (en tusendel) är en ganska kort tid.

Gör så här: Skruva upp ISO så högt det går, sätt kameran på Av, zooma ut till 18 mm, ställ bländaren på 3,5, håll stadigt och ta bilder. Bättre än så blir det inte utan mer ljus eller ett objektiv som har större maximal bländare. Sådana kostar pengar, med undantag för EF 50 mm f/1,8 II. Men på din kamera ger det ett rätt snävt synfält. Du kan kolla det genom att sätta din zoom på nästan 55 mm. Förmodligen tycker du att du får med för lite inomhus, och då är inte ett fast 50 mm lösningen heller.

Hantverket för att göra det jag skrev ovan finns beskrivet i bruksanvisningen, om du inte vet riktigt hur det går till.
 

JazzBass

Aktiv medlem
...Sådana kostar pengar, med undantag för EF 50 mm f/1,8 II. Men på din kamera ger det ett rätt snävt synfält. Du kan kolla det genom att sätta din zoom på nästan 55 mm. Förmodligen tycker du att du får med för lite inomhus, och då är inte ett fast 50 mm lösningen heller.
Bra inlägg! Citerar det här då jag tänkte förtydliga saken lite eftersom trådskaparen är intresserad av fotografering i ridhus. 50mm är vanligtvis en för kort brännvidd för vanlig fotografering inomhus, men i ridhus och andra stora lokaler kan det vara på gränsen till för kort, beroende på hur mycket man vill ha med. En 85/1,8 kan vara att föredra om avståndet till motivet (t.ex. häst och ryttare) är uppemot 10 meter eller mer.


Angående bländarstorleken, så kan det vara guld värt att veta att:

f/8 släpper in hälften så mycket ljus som f/5,6 och ger 50% längre skärpedjup
f/5,6------------------- ' ' --------------------------- f/4 ------------------- ' ' -----------------------
f/4 ----------------------' ' --------------------------- f/2,8 ----------------- ' ' ----------------------
f2,8 -------------------- ' ' -------------------------- f/2 -------------------- ' ' ----------------------
f/2 ---------------------- ' ' -------------------------- f/1,4 ----------------- ' ' ----------------------

Exempel: Om ljusförhållandena samt isotalet hålls oförändrade, ger f/5,6 + 1/25s en exakt lika ljus exponering som f/2 och 1/200s, och skärpedjupet blir avsevärt kortare. Hälften lägre isotal, f/2 och 1/100s slutartid ger också exakt lika ljus bild. Höjer du istället isotalet till det dubbla så klarar du dig med 1/400s slutartid.

I mitt tycke är fasta ljusstarka objektiv mångsidigare än zoomar som inte finns att fås med bättre ljusstyrka än f/2,8. Nackdelarna är att man förstås måste ha flera objektiv om man behöver olika brännvidder, och att hålla på med att byta objektiv i skarpt läge är ofta inte ett alternativ. Men fotograferar man endast för sitt egna höga nöjes skull så tycker jag definitivt att fasta objektiv är bra och prisvärda investeringar.
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
eller så blir det jätte klara bilder och så ser hästens ben utsmetade ut på bilden.
Om tidigare tips inte hjälper tillräckligt mycket så kan du testa att panorera hästarna, att följa dem med kameran medans du tar bilden. Det är det du har gjort när hästarnas ben har blivit så och kan du leva med det så är det en bra lösning. Det kanske inte blir bra från första bild men övning ger färdighet.
 

and30ers

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag förmodar att du ställer in ditt zoomobjektiv på 55mm när du plåtar dina havremoppar. Då har ditt objektiv bländare f/5.6 som bäst för att släppa in ljuset. Inte så kul...

Köp ett EF 50/1.8 för 1050kr och kör bländare f/2 så kan du använda slutartider som är en åttondel så långa, t.ex. 1/250 sekund istället för 1/30 sekund.

Välj butik här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

Inställningar (grundkurs):
----------------------------------
Skruva på ditt nya EF 50/1.8
Ställ in bildkvalitet JPG störst/bäst
Ställ "ratten" på Av och ratta in värde 2.0
Ställ kameran på ISO 1600
Ställ in AF på AI Servo och använd mittfokuspunkten
Kameran kommer att mäta ljuset och automatisk välja rätt slutartid
Sikta, följ med hästens rörelse, skjut!
Ladda in JPG-bilderna i datorn.

Inställningar (överkurs):
--------------------------------
Grundinställningar enligt ovan
Ställ in bildkvalitet RAW
Ställ exponeringskompensation på -1
Kameran kommer automatiskt att halvera slutartiden från t.ex. 1/250s till 1/500s
Sikta, följ med hästens rörelse, skjut!
Ladda in RAW-bilderna i datorn
Installera Canon Digital Photo Professional i datorn
Lyft exponeringen ett steg i DPP genom att flytta slidern "Brightness" till +1
Ställ in "RAW Croma noise reduction" till 14 av 20
Ställ in "RAW Luma noise reduction" till 7 av 20
Kontertera bilden till JPG

Om du kör alternativet överkurs får du en slutartid som är 1/500s jämfört med 1/30s som du har idag. Hästens ben kommer garanterat att stanna. Bilden kommer att bli fri från rörelseoskärpa.

Mer hjälp om hur du rattar in inställningarna finns att läsa i manualen.
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
Inställningar (grundkurs):
----------------------------------
Skruva på ditt nya EF 50/1.8
Ställ in bildkvalitet JPG störst/bäst
Ställ "ratten" på Av och ratta in värde 2.0
Ställ kameran på ISO 1600
Ställ in AF på AI Servo och använd mittfokuspunkten
Kameran kommer att mäta ljuset och automatisk välja rätt slutartid
Sikta, följ med hästens rörelse, skjut!
Ladda in JPG-bilderna i datorn.
Detta är vad jag kallar handfasta råd, som folk sällan är beredda att ge här. En eloge till Anders som tog sig tid, tycker jag.

Kommentar till ovanstående: om bilderna nu ändå blir suddiga kan det antingen bero på att du inte lyckats följa hästarna med stadig hand, eller att de rör sig för fort ändå. Är det det senare som är problemet, så är det lite kört. Är det förra, så är det bara att öva mera.

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag är jätte dålig på sådant här, jag är nybörjare med systemkamera ;) Jag känner igen siffrorna 1/100, men det är det som står för sekunder och slutartid? Jag ser nu när jag håller på och bläddrar att jag kan komma ännu längre ner än så.
Din gissning är helt korrekt, men jag kan också säga att du kastar bort halva din kamera om du inte köper en bok som lär dig detta. Alla blir inte automatiskt bilförare bara för att man köper en bil! Som tur är, är det lättare att bli en tekniskt hygglig fotograf än en hygglig bilförare. Köp eller låna en bok genast.

Per.
 

annelouise

Medlem
Din gissning är helt korrekt, men jag kan också säga att du kastar bort halva din kamera om du inte köper en bok som lär dig detta. Alla blir inte automatiskt bilförare bara för att man köper en bil! Som tur är, är det lättare att bli en tekniskt hygglig fotograf än en hygglig bilförare. Köp eller låna en bok genast.

Per.




Absolut, det tror jag helt klart att det är värt ;)
 

annelouise

Medlem
Detta är vad jag kallar handfasta råd, som folk sällan är beredda att ge här. En eloge till Anders som tog sig tid, tycker jag.

Kommentar till ovanstående: om bilderna nu ändå blir suddiga kan det antingen bero på att du inte lyckats följa hästarna med stadig hand, eller att de rör sig för fort ändå. Är det det senare som är problemet, så är det lite kört. Är det förra, så är det bara att öva mera.

Per.



Ja jag är så oerhört tacksam för alla hjälpande tips och råd jag kan få, och som jag fått av er alla.. Det är guld värt :-D..

Tusen tack!!!

Mvh Lollo
 

Olle

Aktiv medlem
Nu har ju inte jag bidragit med några tips eller råd i den här tråden, men visst är det trevligt när någon uppskattar de tips som ges så mycket som Lollo!

Olle
 
ANNONS