Annons

Stadsfoto i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)

C.O.J

Ny medlem
När jag tar bilder i stadsmiljö nattetid finns det ju alltid någon gatubelysning eller ett skylltfönster som har belysning. Om jag skall få till en bra bild där inte gata eller byggnader är för mörka får jag för mycket ljussken (så det stör bilden) från den svaga belysning som finns. Har provat en del olika inställningar men hittar inte riktigt rätt så jag blir nöjd. Några tips ???
 

alf109

Aktiv medlem
Det beror på att kontrasten är väldigt hög när man nattfotar på stan. Själv kör jag med film och då kompenserar jag för detta vid framkallningen. Men om du kör digitalt så är nog det bästa att köra några alternativa exponeringar och skapa en HDR-bild.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det bästa du kan göra är förmodligen att inte förvänta dig ett färdigt resultat direkt ur kameran, kompromisserna blir lite för många. Om du istället medvetet underexponerar bilden för att därefter höja skuggorna i den efterföljande bildbehandlingen brukar det gå att få ganska bra resultat, det är i lägen som den här som råformat glänser med sin större redigeringsmån.

Ett exempel där metoden är använd finns här: http://daniel.nordling.nu/vardag/kollektivtrafik/2007-01-18-SL-561-Hot-3414.jpg

När vi fotograferade med film fanns ett uttryck "exponera efter högdagrarna, framkalla efter skuggorna" som är lika användbart med den digitala tekniken.

Om motivet är helt statiskt kan du även kombinera flera exponeringar för att på så sätt fånga både ljus och skuggor, finns flera olika tekniker som tone mapping (vanligen kallat HDR), image blend (montage av två eller fler bilder) eller image stacking (flera bilder som adderas till varandra). (Finns det bra ord på Svenska för dessa metoder?)
 

alf109

Aktiv medlem
...
När vi fotograferade med film fanns ett uttryck "exponera efter högdagrarna, framkalla efter skuggorna" som är lika användbart med den digitala tekniken.
...
Tvärt om är det med analog teknik med negativ film, företrädesvis svartvitt. Exponera efter lågdagrarna och framkalla efter högdagrarna.

I den digitala värden funkar det lite tvärt om, exponera så att högdagrarna inte klipper och lyft lågdagrarna och mellanregistret i efterbehandlingen.
 

Frocli

Aktiv medlem
När jag tar bilder i stadsmiljö nattetid finns det ju alltid någon gatubelysning eller ett skylltfönster som har belysning. Om jag skall få till en bra bild där inte gata eller byggnader är för mörka får jag för mycket ljussken (så det stör bilden) från den svaga belysning som finns. Har provat en del olika inställningar men hittar inte riktigt rätt så jag blir nöjd. Några tips ???
HDR kan förbättra, men det är en del pyssel. Jag tycker inte att lampljuset stör, dämpar jag den i HDR så blir bilden mer som på dagen, och det är ju inte meningen.
 

C.O.J

Ny medlem
Tackar för alla tips. Jag har provat att under exponera bilden, men är väl lite för dålig på efterbehandling i den digitala världen då jag först under 2010 bytt från "film" till digital. Så att "framkalla efter skuggorna" känner jag till, Det borde gå att göra lliknande i Photoshop antar jag.

\\ C.Olof
 
ANNONS