Annons

Färgprofiler revisited

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag har några gånger använt mig av digital framkallning på fotopapper. I och med detta har jag kommit att fundera lite kring färgprofiler (har ju diskuterats flitigt här på forumen) vilket jag inte ägnat en tanke tidigare trots att jag hållit på med digitala bilder en hel del.

Nu har jag en fråga - kan jpg-filer innehålla en färgprofil? Jag sparade ner en fil som jag givit AdobeRGB-98 som jpg för att använda denna som skrivbordsunderlägg. När jag sedan kollade bilden egenskaper står det att färgprofilen är sRGB.

Och så - spelar det någon roll vilken profil en bild jag skickar till framkallning har för den slutgiltiga kopian, eller talar färgprofilen bara om för systemet hur bilden ska visas i t.ex. PhotoShop?

Datorer, färger och färger är för mig fortfarande en djungel, så jag är jättetacksam om nån vill göra det hela lite klarare för mig.
 

TorO

Aktiv medlem
Alla verkar visst vara lika förvirrade som du och jag, Sabina... För vi får ju dåligt med svar.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag började skriva ett svar i går men det blev lika långt som den artikel jag håller på att skriva om profiler.

Jag kan försöka att reda ut det kort men vill ha lite mer information.

Vad menar du mer att du ”givit” din bild Adobe RGB?
Har du tilldelat den profilen eller konverterat till Adobe-profilen från sRGB?
Att tilldela förändrar visningen i program som klarar färghantering (Photoshop, InDesign, Acrobat med flera) däremot kommer bildens utseende inte påverkas om du skriver ut den i en skrivare från ett program som inte läser profiler.

Om ett labb har profiler -som Fotolabo- bör du jobba på detta sätt:
1. Öppna bilden i Pshp, gör inga förändringar om du får frågor om fel eller saknad profil.
2. Tilldela Adobe RGB, då visas bilden på bästa sätt för utskrift/tryck. Om du visar den i sRGB ser du inte alla färger som faktiskt finns i bilden, bara de som alla skrivare och skärmar klarar av att visa. Visar du en bild i sRGB i Pshp begränsar du medetet antalet nyanser som visas.
3. Konvertera bilden till Fotolabos profil. Då ändras färgvärdena för att kompensera för att labbets utrustning skriver ut färger lite annorlunda än vad skärmen visar dem. Alla skrivare har sitt sätt att återge en färg, rött kan få en dragning åt orange i en skrivare och bli mörkare i en annan.


Om det inte finns någon profil måste du testa lite själv. Skicka samma fil, gärna med starka röda färger, till samma labb (samma dag) med Adobe RGB och sRGB. När de kommer tillbaka ser du om det blir någon skillnad. Är det ingen skillnad kan du se vilken visning på skärmen som liknar utskriften mest, Adobe eller sRGB.


När jag läser mina egna inlägg förstår jag inte själv ibland vad jag skrivit men fråga bara om något är oklart.
 

mipert

Aktiv medlem
Observera att visa labb justerar färgerna i bilden, om du skickar in en grå och mörkgrön bild kommer labbet att påverka bilden precis som ett ”vanligt” fotolabb.

Normalt så korrigerar vi dina filer (dTFS) så att dina bilder direkt från kameran blir bättre i tyngd, kontrast, färgmättnad och färg. Har du själv suttit och bildbehandlat begär du "inga korrigeringar" i meddelanderutan, då kopieras dina filer "rakt av"

Vi skärper inte bilderna.
”.

Hämtat från www.proprint.se
 

Sabina Ulleryd

Avslutat medlemskap
Tack Mikael för ett mycket bra svar. Jag förstår faktiskt! (Även om jag inte förstår hur jag kan förstå något som jag förut tyckte var så invecklat.)
 

.Z.

Aktiv medlem
Nej. Mikael har lärt mig att det är det sista man gör innan man sparar bilden för att skicka iväg den, bry dig inte om att den kanske får nåt mysko färgstick, så kommer det inte att se ut på papper om allt stämmer.

Mikael.

Jag har kört SRGB men bör alltså tilldela bilden AdobeRGB för att se alla färger?

I en annan färgprofilstråd så ställer jag frågan varför mina bilder visas med kraftigare färger i XP:s bildvisningsprogra samt AC/DC än i PS, hänger detta ihop med att jag använder SRGB i PS?

MVH/Larsa som tycker att Mipert är en guldgruva...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
TorO skrev:
Nu har jag en fråga - kan jpg-filer innehålla en färgprofil? Jag sparade ner en fil som jag givit AdobeRGB-98 som jpg för att använda denna som skrivbordsunderlägg. När jag sedan kollade bilden egenskaper står det att färgprofilen är sRGB.
AdobeRGB är en större färgrymd och därför är det idé att spara skannade bilder i AdobeRGB. Canon Eos 10D kan också leverera filer med Adobe RGB.

Photoshop måste ställas in för AdobeRGB under färginställningar. Standardinställningen är sRGB.
sRGB är gjort för skärm och AdobeRGB för tryck.

Det är knappast lönt att göra om en sRGB-bild till AdobeRGB eftersom informationen redan är förlorad. Men om man fibblar mycket med bilden kan det vara idé.
 

.Z.

Aktiv medlem
Oj va krångligt det blev.

Man ska alltså inte tilldela bilden Adobe RGB utan ställa om till detta i PS på det sätt du beskriver.

Om jag gör det så får jag en fråga med 3 val när jag öppnar en bild i SRGB, jag kommer inte ihåg valen nu & har inte PS här men undrar vilket av de 3 ska jag välja om jag ska genomföra en bildbehandling för att skicka till lab?

Ska tillägga att min digitalkamera levererar SRGB, eller åtminstone nåt som är nära det (Minolta D7i)

Larsa
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
larsaz skrev:
Man ska alltså inte tilldela bilden Adobe RGB utan ställa om till detta i PS på det sätt du beskriver.
Nej. Omställningen i PS är en förutsättning för att det ska funka. Du ska sedan tilldela profil om du vill.

larsaz skrev:
Om jag gör det så får jag en fråga med 3 val när jag öppnar en bild i SRGB, jag kommer inte ihåg valen nu & har inte PS här men undrar vilket av de 3 ska jag välja om jag ska genomföra en bildbehandling för att skicka till lab?

Ska tillägga att min digitalkamera levererar SRGB, eller åtminstone nåt som är nära det (Minolta D7i)

Larsa
Frågorna är om du vill använda den inbäddade profilen eller byta till den du har på din dator eller om du vill strunta i profilerna.

Jag ska be Tomaz Lundstedt svara på detta som är en riktig expert.

/magnus
 

mipert

Aktiv medlem
Tack Larza


larsaz skrev:
Oj va krångligt det blev...

Så är det ibland, jag har papper (från Adobe) på att jag är certifierad expert på färghantering och digital bildbehandling och jag kan ibland känna att jag bryter tungan av mig när jag skall förklara hur det hänger ihop.

Men egentligen är det hela ganska logiskt och enkelt, probelemet är att man kan på en fråga få olika svar från olika personer, ibland samma svar men med olika termer så det låter motstridigt.
Och, menar man tilldela eller konvertera till när man säger att man ”gett” en bild en profil?

Jag åerkommer gärna efter kundbesök...
 

.Z.

Aktiv medlem
Det jag kan om detta har jag lärt mig till 90% av dig Mikael + resten av några andra här så jag är så tacksam så...

Jag har i helgen tagit bröllopsbilder som jag igår började behandla, hann bara med nåt 20-tal & funderar på om jag borde göra om dem.

Varför det då? Jo jag har PS inställt på SRGB, borde jag ställa om till AdobeRGB samt göra om bilderna eller räcker det med att jag ställer om färgrymden samt öppnar dessa, tilldelar AdobeRGB & bedömmer dem?

Om dom då inte ser bra ut så antar jag att jag får göra om dem, eller kommer jag inte att se någon skillnad?

Många frågor har jag ute nu, puh.

Mvh/Larsa
 

Tomaz

Aktiv medlem
sRGB är en liten färgrymd, ColorMatch något större och Adobe RGB störst.

De flesta digitalkameror anväder sRGB.

Om man i färginställningar i PS har angett en arbetsfärgrymd och öppnar en bild som innehåller en annan varnar PS.

Antingen tar man bort alla färgprofiler, behåller den befintliga eller konverterar till arbetsfärgrymden.

Man kan också välja att behålla den aktuella profilen, öppna bilden och sedan konvertera till annan profil, Bild -> läge -> konvertera till profil. Fördelen med detta är att man ser eventuella förändringar (förhandsvisa). Beroende på vilken färgmotor får man olika resultat.

Tilldela profil, ändrar färgprofil utan att konvertera färgerna.

När man sedan sparar bilden ska färgprofilen inkluderas.

Labbets printer kommer nu att skuva ut bilden som den ser ut på skärmen (om skärmen är hårdvaru kalibrerad).

Hoppas det inte blev ännu rörigare.
 

Damocles

Aktiv medlem
Skulle ju inte vara helt fel med an artickel i ämnet som är mer genomarbetad. *hint till Mipert och Tomaz.... * ;)

Själv tror jag att jag har ett hum om hur det funkar, men man ser ju frågorna komma upp gång på gång.

Sen undrar jag om det är någon som har en mer teknisk dokumentation till hur färgprofilerna hanteras av dator och annan utrustning. Kollar den på profilen som har ett justeringsvärde eller innehåller profilerna en karta över absoluta värden, etc. Hur/om samverkar profilerna mellan skärmen och den som finns i bilden. Om man konverterar en bild, behöver man fortfarande ha en profil tilldelad, eller förskjuter då den färgerna ännu mer.
 

mipert

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Skulle ju inte vara helt fel med an artickel i ämnet som är mer genomarbetad. *hint till Mipert och Tomaz...
Nästan färdig med den, skall minska ned textmängden bara.

Om du konvertera en bild till en skrivarprofil och skickar till exempelvis Fotolabo eller ProPrint skall du inte ha med någon profil.
Vitsen är att RGB-värdena ändras vid konvertering för att kompensera att skrivaren återger färger annorlunda än skärmen. Skriver du ut på en annan skrivare skall du konvertera originalbilden igen med den skrivarens profil.

Om du bara tilldelar en profil och skickar till labb kommer du inte se någon skillnad mellan bilder utskrivna från sRGB elle Adobe RGB. Att tilldela ändrar inte de faktiska RGB-pixelvärdena utan är bara en instruktion hur de skall tolkas/visas på skärm.

Fotolabbens maskiner har ingen aktiv färghantering de bara skriver ut enligt de RGB-värden som finns i pixlarna.

Om du har en bild öppen i Photoshop och skiftar mellan att tilldela den sRGB och AdobeRGB kommer den se olika ut på skärmen.
Skickar du den till labbet i två olika varianter, med varsin profil tilldelad, kommer de två bilderna se lika ut.

Du väljer att tilldela bilden den profil som ger dig den färgåtergivning du vill ha. AdobeRGB ger större färgrymd med mer intensiva röda och gröna färger. Sedan konverterar du till skrivarprofilen för att kompensera den färgavvikelse som skrivaren har med sitt papper och sina pigment/laserljus. Om det är möjligt kommer färgerna se lika ut, vissa rena färger kan inte återskapas på papperet och kommer därför att ändras något. Det ser du på skärmen.

Profilen innehåller värden för olika saker:
Färgrymd vilka färger kan utskriftsenheten återge och hur intnsiva kan de bli.
Värden för vitpunktens färg och intensitet samt för svartpunkten.
Information för hur en färg skall återges när den ligger utanför skrivarens färgrymd.

Färgvärdena anges med CIELAB som är exakta färgvärden. Man talar om PCS (Profile Connection Space) som anger exakta färgvärden för en färg.
RGB-värden är inte exakta, samma RGB värde kan se olika ut i olika program och på olika skärmar.
När man skriver ut pixeln kommer samma RGB-instruktion se ut på ytterligare ett sätt.

Profilen berättar vid konvertering hur detta RGB-värde egentligen såg ut på skärmen och vilken blandning av färgpigment eller laserljus som skall användas för att återskapa samma färg på just detta papper i denna skrivare. Därför ändras RGB-värdena vid konvertering, man vill ha en bestämd färg så som ögat ser den och RGB-värden anger inte hur en färg ser ut.

Nu svamlar jag, dags för lunch och hundpromenad.

Och, allt detta förutsätter korrekta profiler och korrekt skärmkalibrering/profilering.

Inga genvägar finns...
 
Senast ändrad:

Damocles

Aktiv medlem
Svamla på hur mycket du vill... Heder och tack.

En del av det visste jag, men sammanhanget är inte alltid så lättvunnet.

Och, allt detta förutsätter korrekta profiler och korrekt skärmkalibrering/profilering.

Inga genvägar finns...
Precis, och har du en skärm som ligger på typ 7500K när du angett 9300K så ligger man risigt till. Den jag har hemma är kalibrerad till 9300K enligt Adobe Gamma. Men jag kan slå vad om att när jag har hårdvaran ställd på 9300K så är den klart mycket lägre. Och 6500K ser gult ut(inte bara i direkt skifte, utan har en klart fult gult stick även när man suttit ett bra tag. Funderar starkt på att skaffa en spyder och en ny skärm faktiskt.
 
ANNONS