Annons

Fotografering av människor

Produkter
(logga in för att koppla)

annae

Avslutat medlemskap
Hej!

Tänkte höra ifall någon har tips på hur man på bästa sätt fångar människor man inte känner, som man ex. kanske möter på gatan, på bild.

Ska man ta bilden i smyg, försöka använda ett långt tele? Är det ohyfsat att göra så?
Det känns som om man skulle fråga personen i fråga om lov så blir bilden inte lika naturlig som vid det ögonblick då man först "såg den".

/Anna:rolleyes:
 

Jeppe

Aktiv medlem
Du får i princip fotografera hur du vill på almänna platser. Ett tele är inte dumt, men tänk på att du får aldrig publicera en sådan bild utan personens tillåtelse. Man kan ju, om man vill vara fräck ta bilden först och sen gå fram och fråga om man får ta en bild.
:eek:
Men det är kanske lite ohyfsat, men det är väl vi bra på.
;)
För det mesta går det nog bra om man är trevlig bara, typ:
"Ursäkta mig, skulle jag få lov att ta en bild på er ?"
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Att fråga om lov (före eller efter) brukar funger bättre om man kommer med komplimanger.
Snacka lite om vackra kindben och underbara ögon och liknande så är det nog inga problem.;)

MVH
Greve Nickon:cool:
 

Jimsan

Aktiv medlem
Jag har sysslat med så kallad streetphotography ett tag nu och det bästa sättet som jag använder ofta är att var öppen med vad man håller på med.

När jag ser att en bra bild är på gång så brukar jag närma mig, och hålla kameran väl synlig.
Jag kanske står intill, kollar skärpan eller bländare. Då är det aldrig något tvivel vad jag sysslar med.

När bilden väl dyker upp så tar jag några bilder och efteråt så brukar jag ge en nick och ett leende, kanske ett tack.
Sen beger jag mig lugnt därifrån eller går vidare till några andra personer.

Paparazzi-metoden skall man absolut inte använda.
Jag använder ofta vidvinkel, 24-50. Då måste man vara nära.
Det kan vara känsligt att plåta barn. Bäst att fråga innan.

Har aldrig råkat ut för att någon blivit arg när de skall fotograferas. Vänder de sig bort så är det ju bara att låta bli.

Var naturlig och träng dig inte på så funkar det bäst.

Oj, det blev ganska långt. Hoppas du fått lite tips nu. Lycka till!
 
ANNONS