Annons

Hjälp! Objektiv för kyrkomiljö åt Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är ny inom ”hobbyfotografering” och har alltid fotat vänner, familjeporträtt. Nu har dock min sambo har precis blivit Gudfar och även fått äran att bli Bestman! Efter att min sambo visade min bilder har jag nu fått en förfrågan om att fota både ett bröllop och ett dop.

Nu har jag lite smått panik över vad man skall skaffa sig för objektiv då detta är mitt första dop/bröllop. Tur som jag har så mötte jag snälla grannen som nu åker till Tokyo och erbjöd sig att köpa ett begagnat objektiv åt mig om jag hittar en jag vill ha.

Nu återstår frågan, vad ska jag ha för objektiv i kyrkan då blixt är ”out of question” enligt tidigare trådar? :) Kyrkan är rätt stor och ljuset är nog inte alltför mörkt.

Jag har en Canon EOS 550D.
Objektiven jag äger idag är det vanliga kitobjektivet EFS 18-55 mm
Canon EF-S 55-250 mm

Vore tacksam för tips på ett bra objektiv som passar till min EOS 550D, budget men med kvalitet.

Tusen tack för era åsikter och erfarenheter!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns ganska många trådar här på FS där man diskuterar just den här typen av frågor. Du kan nog ha en del nytta av att läsa dem.

En sak du själv kan göra är givetvis att besöka den aktuella kyrkan och provfotografera lite. Då får du koll på vilka brännvidder som behövs och hur hög ljusstyrka du behöver.
 

and30ers

Aktiv medlem
Som vanligt är skarpa och ljusstarka objektiv alltid bättre än suddiga och ljussvaga. Ibland är snabb autofokus och bildstabilisering också bra att ha, men känns inte superviktigt i en kyrka. Dina objektiv EF-S 18-55 och 55-250 är skarpa och har IS, men de saknar ljusstyrka och snabb AF.

Ljusstarka objektiv bar bländare f/2.8 eller bättre (f/1.4, f/1.8, f/2 osv.)

Tips på bra objektiv är t.ex. en Tamron 17-50/2.8 zoom eller motsvarande från Sigma eller Canon 17-55/2.8. En 70-200/2.8 är också bra att ha, men de väger 1.5 kilo och är lite tunga att släpa på.
Alternativet är fasta ljusstarka objektiv som t.ex. EF 50/1.8, 50/1.8, 85/1.8 eller 100/2.

http://www.blocket.se/ostergotland/Tamron_AF_SP_17_50_2_8_XR_Di_II_LD_Aspherical_28786158.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Canon_EF_20_2_8_USM___85_1_8_USM_28896191.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Canon_Objektiv_EF_100mm_f_2_USM__Helt_nytt_29045841.htm?ca=11&w=3
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag skulle definitivt rekommendera ett EF 50/1,8 för bröllop och liknande. För att porträttera brudparet i kyrkan och dokumentera själva vigseln funkar det säkerligen utmärkt. Däremot kan det vara bra att dubblera med ditt 18-55 /3,5-5,6 för att få mer vidvinkliga miljöbilder inifrån kyrkan, men håll dig i vidvinkelläget så tappar du inte ljusstyrka. Se det dock som andra prioritet, har du inte möjlighet att använda två kameror med olika objektiv så kör med 50/1,8, eftersom det kan vara lite riskabelt att byta objektiv mitt under ceremonin. Man vill ju inte missa någonting viktigt.

Köper du ett 50/1,8 ska du också vara beredd på att du får ett mycket kortare skärpedjup än vad du är van vid med kitobjektivet. Ddärför måste du på förhand kolla att skärpan hamnar precis där du lägger den, samt fästa extra stor uppmärksamhet vid att lägga skärpan på exakt rätt ställe. Använd inte mittenfokuspunkten om du måste komponera om, då du i samma veva rubbar skärpeplanet, utan använd den punkt som är närmast där du vill ha skärpan så att du inte behöver rikta om kameran märkbart efter fokuseringen.

Blixt är väl inte helt no-no, bara man använder den lite mer sparsamt. Är det jättemörkt hjälper ju inte ens ett ljusstarkt objektiv, utan då får man ta till blixten helt enkelt för att få några bilder alls. Men använd inte den interna blixten i så fall utan en extern som du kan studsa i väggar och tak, det ger ett mycket vackrare ljus.
 
Som vanligt är skarpa och ljusstarka objektiv alltid bättre än suddiga och ljussvaga. Ibland är snabb autofokus och bildstabilisering också bra att ha, men känns inte superviktigt i en kyrka. Dina objektiv EF-S 18-55 och 55-250 är skarpa och har IS, men de saknar ljusstyrka och snabb AF.

Ljusstarka objektiv bar bländare f/2.8 eller bättre (f/1.4, f/1.8, f/2 osv.)

Tips på bra objektiv är t.ex. en Tamron 17-50/2.8 zoom eller motsvarande från Sigma eller Canon 17-55/2.8. En 70-200/2.8 är också bra att ha, men de väger 1.5 kilo och är lite tunga att släpa på.
Alternativet är fasta ljusstarka objektiv som t.ex. EF 50/1.8, 50/1.8, 85/1.8 eller 100/2.

http://www.blocket.se/ostergotland/Tamron_AF_SP_17_50_2_8_XR_Di_II_LD_Aspherical_28786158.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Canon_EF_20_2_8_USM___85_1_8_USM_28896191.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Canon_Objektiv_EF_100mm_f_2_USM__Helt_nytt_29045841.htm?ca=11&w=3
Tack för tipsen, nu vet man iaf vad man skall hålla utkik efter! Det ser nog ut som att jag lutar mig åt att skaffa mig en Canon EF 50/1,8 till att börja med. Sen om det blir bra bilder eller inte det återstår att se...de kan lika gärna vara skit bakom spakarna =)
 
Jag skulle definitivt rekommendera ett EF 50/1,8 för bröllop och liknande. För att porträttera brudparet i kyrkan och dokumentera själva vigseln funkar det säkerligen utmärkt. Däremot kan det vara bra att dubblera med ditt 18-55 /3,5-5,6 för att få mer vidvinkliga miljöbilder inifrån kyrkan, men håll dig i vidvinkelläget så tappar du inte ljusstyrka. Se det dock som andra prioritet, har du inte möjlighet att använda två kameror med olika objektiv så kör med 50/1,8, eftersom det kan vara lite riskabelt att byta objektiv mitt under ceremonin. Man vill ju inte missa någonting viktigt.

Köper du ett 50/1,8 ska du också vara beredd på att du får ett mycket kortare skärpedjup än vad du är van vid med kitobjektivet. Ddärför måste du på förhand kolla att skärpan hamnar precis där du lägger den, samt fästa extra stor uppmärksamhet vid att lägga skärpan på exakt rätt ställe. Använd inte mittenfokuspunkten om du måste komponera om, då du i samma veva rubbar skärpeplanet, utan använd den punkt som är närmast där du vill ha skärpan så att du inte behöver rikta om kameran märkbart efter fokuseringen.

Blixt är väl inte helt no-no, bara man använder den lite mer sparsamt. Är det jättemörkt hjälper ju inte ens ett ljusstarkt objektiv, utan då får man ta till blixten helt enkelt för att få några bilder alls. Men använd inte den interna blixten i så fall utan en extern som du kan studsa i väggar och tak, det ger ett mycket vackrare ljus.
Tack för de värdefulla tipset om skillnaden på skärpedjupet! Det låter som att 50/1,8 kräver att jag tränar en hel del på att fokusera skärpan på rätt sätt, stämmer de?
Vad gäller att byta objektiv mellan bilderna så är de nog inte aktuellt, har alltid en tendens att missa "den perfekta bilden" just när man byter objektiv. Men det låter som att 50/1,8 är en investering jag kommer göra snarast =)

Bilxt har varit enligt tidigare trådar Förbjudet då de "stör" och "förstör" bilderna så jag valde att köpa ett Batterigrepp istället just pga av detta igår. Stod i valet och kvalet, men om du har övriga förslag på en bra extern blixt vore de djupt tacksamt.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 50/1,4 som är till salu för 3.500:- som passar perfekt för kyrkmiljö. Ljusstarkt, skarpt och en väldigt bra brännvidd.
 

Poteta

Aktiv medlem
Värsta objektivet som finns,
Ojojoj, du har inte provat särskilt många objektiv va? ;)
För inte är det väl så att du gärna vill öka chanserna att sälja din glugg? :p
50 mm 1,8 går alldeles utmärkt att använda i kyrkan, ett otroligt prisvärt och skarpt objektiv. Att det kostar en dryg tusenlapp helt nytt är inte heller fy skam.
Visst, det kan kännas lite plastigt men det är inget som stör mig iaf.
 
Senast ändrad:

William Spiik

Aktiv medlem
Ojojoj, du har inte provat särskilt många objektiv va? ;)
För inte är det väl så att du gärna vill öka chanserna att sälja din glugg? :p
50 mm 1,8 går alldeles utmärkt att använda i kyrkan, ett otroligt prisvärt och skarpt objektiv. Att det kostar en dryg tusenlapp helt nytt är inte heller fy skam.
Visst, det kan kännas lite plastigt men det är inget som stör mig iaf.
Haha, okej, jag överdrev (du träffade mig rätt hårt där med "öka chanserna att sälja din glugg"). Men jag ljuger faktiskt inte, 50/1.8 är som en liten plastbit, vilket JAG verkligen inte gillar. Att det sen är ljusstarkt, BILLIGT och skarpt är en annan femma.. hehe...
 

and30ers

Aktiv medlem
Haha, okej, jag överdrev (du träffade mig rätt hårt där med "öka chanserna att sälja din glugg"). Men jag ljuger faktiskt inte, 50/1.8 är som en liten plastbit, vilket JAG verkligen inte gillar. Att det sen är ljusstarkt, BILLIGT och skarpt är en annan femma.. hehe...
Om det är så himla bra, varför vill du då sälja? Prova att sänka priset något mer än de 12,4% rabatt som du ger mot ett nytt i butik (rajala) så kanske det går bättre. Du gillar verkligen inte "plastiga" 50/1.8 men älskar din "plastiga" 1000D, har jag missat något?
 

William Spiik

Aktiv medlem
Om det är så himla bra, varför vill du då sälja? Prova att sänka priset något mer än de 12,4% rabatt som du ger mot ett nytt i butik (rajala) så kanske det går bättre.
Ingen idé att ha en glugg som inte används, oavsett hur bra den är. Fö så tycker jag den är värd 3.500:- och tänker ha kvar det priset, pga det bara är använt en gång och inköpt under 2010 (garanti finns kvar). Finns andra annonser där samma objektiv går för samma pris som mitt men som är betydligt äldre och/eller mer använt. Tänker inte lägga mig mycket lägre än andra bara för att komma med en vis procent rabatt jämfört med nypris.

Du gillar verkligen inte "plastiga" 50/1.8 men älskar din "plastiga" 1000D, har jag missat något?
Tycker inte själva 50/1.8 är en dålig glugg, för det är den inte. Den är skarp, ljusstark och billig, precis som jag skrev där uppe. Men jag gillar som sagt inte objektiv som väger allt för lite, fast här är objektivet så pass bra & billigt ändå så att det väger nog emot.

Och apropå 1000D-n så vill jag säga samma sak där. Tycker det är en utomordentlig kamera för en låg peng, sen att jag hatar (HATAR, vilket jag har skrivit på andra ställen också) att den väger så lite är en annan sak. Särskilt nu när man har lite objektiv som väger något, då blir det jobbigt att hålla upp allting. Ett batterigrepp kanske vore ett bra köp...
 

and30ers

Aktiv medlem
Ingen idé...
...Ett batterigrepp kanske vore ett bra köp.
Bra svar! Jag skulle hoppa över greppet om du inte springer på ett inkl. batterier till rövarpris. Du får inte många kronor extra för greppet den dagen du säljer huset. Greppet passar dock 450/500D, så om du inte uppgraderar högre än så går greppet att återanvända. Spara hellre till en 40/50D som inte behöver grepp för att kännas "skönare" i handen.

Mvh
Anders
 

William Spiik

Aktiv medlem
Bra svar! Jag skulle hoppa över greppet om du inte springer på ett inkl. batterier till rövarpris. Du får inte många kronor extra för greppet den dagen du säljer huset. Greppet passar dock 450/500D, så om du inte uppgraderar högre än så går greppet att återanvända. Spara hellre till en 40/50D som inte behöver grepp för att kännas "skönare" i handen.

Mvh
Anders
Ska jag vara helt ärlig så håller jag på att sneglar på en 7D.. dom är ju så stora.. och fina.. och dyra...
 

and30ers

Aktiv medlem
Ska jag vara helt ärlig så håller jag på att sneglar på en 7D.. dom är ju så stora.. och fina.. och dyra...
Varför inte gå via en 40D som du kan hitta för under 4K inkl ett vettigt CF-kort. Den kommer inte att sjunka många hundralappar mer än vad din kamera gör på ett år, kanske t.o.m. håller värdet bättre. Du ligger ute med 2K extra men förlorar dem inte, och har en bättre kamera under resans gång. Why wait?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag och en polare plåtade ett bröllop i lördags. Erkänner att mina bilder med 5d Mk II och Sigmas 50/1,4 är magiska, men förutom det, polarens 450d med en 50/1.8 II är så dj-a bra, blända ner ett steg och det går nästan inte att få högre kvalitet på bilderna, plastbit eller inte. Finns inget mer prisvärt och funktionellt.
 

wfrank

Aktiv medlem
Instämmer helt den kören som säger att 50/1.8 "plastbiten" kan användas ohyggligt bra i en kyrka då man vill ha lite - men bara lite - teleeffekt. Våga ta plats och våga gå ganska nära för att få utsnitten du önskar! Det är lika utmärkt för mindre/intimare konserter också. På en crop (500/550/1000D) skulle jag aldrig skaffa nåt annat lika ljusstarkt om jag inte hade det som yrke (och i så fall för bokehns skull). Det finns ljusstarka saker med betydligt mer användbar brännvidd för mer familjenära sammanhang i så fall.
 
ANNONS