Annons

Min hundmodell får blå/gröna ögon med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bezze82

Medlem
Hej.

Jag skaffade mig för ett tag sedan en 430 II till min 7D.
Den är helt underbar med macrofotografering och produktfoto m.m.
MEN! När jag ska använda den som "stuidoblixt" i min extremt lilla studio så blir jag ledsen.
Jag ahr bänkat upp några träpall på varandra,lagt en skiva över och täckt över med tyg.
Här på placerar jag sedan min modell. (en hund)
Jag vet att hundars ögon kan vara lite speciella men hoppas någon vet hur man kan kringå detta.
Hundens ögon blir blå eller gröna i mitten, riktigt lyser.
Eftersom jag använder 7D inbyggda blixtstyrning så måste jag ju använda den lilla inbyggda blixten för att styra 430 externt. Är det denna blixten som ger min hund de fula ögonen? har försökt dämpa det med hjälp av en bouncer men hjälper mig inget vidare.
430 har jag haft snett ovanför mig, vid sidan av hunden, bakom hunden , etc etc.
Prövat det mesta helt enkelt.
Alla tips är välkomna, Tack!

(vad jag kallar min extremt lilla studio är ett rum på 1.5x3.5 meter, med vita väggar och tak, har tänkt måla väggarna mörkgråa men har ej blitt av än.
Bakom hunden hänger svart tyg)

/Peter
 

Anders Östberg

Guest
Riktar du blixten rakt mot hunden? I sådana fall, prova kanske att vinkla upp blixten och studsa i taket.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det beror alldeles säkert på popup-blixten som skjuter rakt in i ögonen och träffar det speciella membranet som exempelvis katter och hundar har för att se bättre i mörker. Du kanske kan tejpa en bit kartong eller dylikt framför blixten så ljuset studsar åt ett annat håll (förutsatt att det fortfarande triggar 430:n, givetvis).
Tjena förresten, Peter :p
 

törnan

Aktiv medlem
Det beror alldeles säkert på popup-blixten som skjuter rakt in i ögonen och träffar det speciella membranet som exempelvis katter och hundar har för att se bättre i mörker. Du kanske kan tejpa en bit kartong eller dylikt framför blixten så ljuset studsar åt ett annat håll (förutsatt att det fortfarande triggar 430:n, givetvis).
Tjena förresten, Peter :p

Det finns en bättre lösning. Köp en Nikon SG3-IR, ett IR-filter för popupblixten som fästs i kamerans blixtsko, för 90:- och slipa till en kanten på fästet så funkar det ihop med Canon.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=5014835
 

Bezze82

Medlem
Tackar för svaren. Ska kolla på detta törnan, låter ju riktigt användbart.
TJENA Jocke :) .
Jo som jag skrev så har jag ju provat blixten på olika ställen så är väll popupen som sabbar.
Ska försöka lägga upp en bild med.
men det där irfiltret skall kollas in.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Nånting annat som kan funka är väl en liten tygpåse, gärna med åtsnörning, som man trär över blixten efter man poppat upp den. Bör ju blockera det synliga ljuset men släppa igenom IR.
...om man nu har nån sån påse hemma nånstans :)
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Har också varit ute för detta trots att jag inte använder inbyggd blixt utan har en 430EX med bouncer riktad snett upp.
Lika fullt händer det emellanåt att hundens ögon blir blå.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Har också varit ute för detta trots att jag inte använder inbyggd blixt utan har en 430EX med bouncer riktad snett upp.
Lika fullt händer det emellanåt att hundens ögon blir blå.
Använder du en bouncer så skjuter du ju en del av ljuset rätt mot motivet, så det är inte så konstigt.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Det går ju även att ställa ner effekten på den infällda blixten till 1/128 (tror det var det jag har ställt in på min 7D) & då märks den ju knappt...
.
 
ANNONS