Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND gradfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej, jag ska köpa ett par nd gradfilter har jag fått för mig. Jobbade tidigare med en del filmproduktion och vi använde oss ofta av dessa men det har inte blivit lika mycket av det i stillbildsplåtandet. Jag har hittat många prisvärda filter på nätet från cokin och filterhållare från samma märke, men jag vet att dessa är av någon slags plast och jag undrar om dom är något att ha. Annars har jag erfarenhet av Lee filter och kompendium från chrosziel, dessa är kanske lite dyra med tanke på att de kommer att användas så ofta men ändå värda att tänka på. Är det någon som har någon bra tanke om detta? Jag tycker inte om cirkulära filter om det nu skulle kunna komma upp. En bra sak med Lee är att dessa 4x4 och 4x6 filter är standard till andra tillverkares matte boxar (kompendium) och det behövs ju ibland när jag filmar. Tacksam för synpunkter. Mvh
 

JohanJc

Ny medlem
Cokin-filtrena håller mycket hög kvalité! Både själva filtrena och hållaren! Kör själv på ND8 och ett ND2 graduerat. Är mycket nöjd!
 

Emil-G

Aktiv medlem
Cokin är skräp, iaf ND och ND-grad som mycket sällan är neutrala. Liksom övriga plastfilter är de dessutom väldigt repkänsliga. Har du råd är det Lee och Singh-Ray som gäller. Hitech plastfilter är dyrare än Cokin men mycket mer neutralt grå.

Hållarna är inte lika kinkiga, jag använder själv en modifierad Cokin-hållare.
 
ANNONS