Annons

Framtiden är spegellös!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Man kan ju förstå att mindre kameramärken som Olympus och Sony försöker hitta en egen nisch för att slippa konkurrera med Nicanon.

 

fiolmattias

Aktiv medlem
Man kan ju förstå att mindre kameramärken som Olympus och Sony försöker hitta en egen nisch för att slippa konkurrera med Nicanon.
Om japan ska vara en indikation så är spegellöst på frammarsch. Olympus och Panasonics spegellösa systemkameror står för 20% av all systemkamera försäljning där. Och nu kommer dessutom Sony och Samsung. Rykten gör gällande att även canon och nikon kommer med sådana kameror inom en snar framtid.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Tror att Samsung överdriver hur snabbt spegellösa systemkameror kommer dominera marknade, dessutom kan det komma andra alternativ som kommer stjäla marknadsandelar från spegellösa systemkameror.

Tror köpare av spegellösa systemkameror skaffar dessa kameror för det är enda alternative för en kompakt kamera med stor sensor. Men om någon tillverkare tex skulle ta fram en billig "kompaktkamer" med fast objektiv och APS-C sensor så skulle det kunna vara ett lika bra men billigare alternativ för många.

Sen är det ju också så att när nya "häftiga" produkter kommer så lockar det många bara för att det är nytt. När nyhetens behag lagt sig så kan det vara någat annat nytt som lockar istället.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Det är alldeles för tidigt att kalla det för en trend ännu, när man baserar det på tills största delen på en kortare tids utveckling i Japan

Det är marknadsföring, förhoppningar, mer eller mindre kvalificerade gissningar från främst tillverkarna.

Ännu vet vi inte om de kommer att gå samma väg som t.ex. ljudformaten SACD och DVD-audio, dvs enbart ett mindre antal entusiaster väljer det.

Med det sagt så är ändå min gissning att de spegellösa kamerorna kommer att nå viss framgång, men hur stor är för tidigt att säga.
 

Frocli

Aktiv medlem
Med det sagt så är ändå min gissning att de spegellösa kamerorna kommer att nå viss framgång, men hur stor är för tidigt att säga.
Jag tror båda system kommer att vara kvar, men den spegellösa kommer att sälja 3-4 gånger så många kameror.
Det är uteslutet att Nikon och Canon inte kastar sig i spegellös marknaden, men eftersom de säljer bra tycker de nog inte att det är bråttom.
När de ger sig i, måste de hitta på en ny fttning, precis som Sony med E fattning.
Rimligen kommer de att sälja dessa med adapter att Canon (Nikon) objektiv kan användas. Åtminstone i Canons fall borde gå att kunna ha full automatik med EF och EF-S objektiv.
Nikons problem är mer komplicerad, men kanske löser de det också.

Jag hoppas att det bilr slut på fattningskriget, och de använder samma fattning. Gärna Sonys redan färdiga E fattning, om man lyckas snickra ihop en värdig adapter för äldre objektiv.
 

Anders Östberg

Guest
För mig skulle det hänga på om och när EVF blir användbart på riktigt.
Så länge inte sökaren är i paritet med en optisk sökare så vill jag inte ha spegellöst.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
För mig skulle det hänga på om och när EVF blir användbart på riktigt.
Så länge inte sökaren är i paritet med en optisk sökare så vill jag inte ha spegellöst.
Många som har testat A33/A55 skriver att sökaren är bättre än den lilla mörka sökaren i traditionella modeller med APS-C och pentamirror, men når inte upp till A850/A900.
 

aasaboe

Aktiv medlem
För mig skulle det hänga på om och när EVF blir användbart på riktigt.
Så länge inte sökaren är i paritet med en optisk sökare så vill jag inte ha spegellöst.
Håller med helt och hållet. Men är vi tillräckligt många som tycker så? Tillräckligt många för att hålla stånd mot den stora mängd kameraköpare som inte har/ser det kravet? Hoppas, i alla fall ;-)
 

Anders Östberg

Guest
Många som har testat A33/A55 skriver att sökaren är bättre än den lilla mörka sökaren i traditionella modeller med APS-C och pentamirror, men når inte upp till A850/A900.
Det pratas om eftersläpning i sökaren på en del websidor, och det skulle irritera mig en hel del för snabbare foto typ fåglar och sport.
 

dumbo

Aktiv medlem
Många som har testat A33/A55 skriver att sökaren är bättre än den lilla mörka sökaren i traditionella modeller med APS-C och pentamirror, men når inte upp till A850/A900.
Sådär sa man om EVF:erna i Panasonics G(H)1/2 osv åxå, men jag blir trots att den ska vara state of the art och bästa EVF:en hittils bla bla bla bara illamående/förbannad när jag tittar i den. Jag har svårt att tro att Sony har kommit på något som är så himla mycket bättre på så kort tid, men det ska bli intressant att testa.

Att sökaren är större och ljusare betyder ju inte heller att den är bättre. En EVF brottas fortfarande med att ha samma usla dynamiska omfång som sensorn har. Att den, i detta fall, har upplösning på 0.4Mpix (det är inte mycket mer än VGA-upplösning) gör ju att man i bästa fall kan se skillnad på om det är en häst eller ko man försöker fotografera.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
En EVF brottas fortfarande med att ha samma usla dynamiska omfång som sensorn har.
Använder du sökaren för att beundra utsikten eller för att se hur bilden kommer att bli? Det är väl en fördel om sökaren visar hur bilden kommer att se ut, med vitbalans, överexponerade ytor, underexponerade ytor, mm. Perfekt för IR.
 

Anders Östberg

Guest
För den funktionen föredrar jag nog i sådana fall LiveView på den större displayen på baksidan av kameran.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vist, men samtidigt har den andra fördelar som många antagligen uppskattar mer. De är t.ex. inte alla som bryr sig om sport ...
Den trevlige Martin avslöjade hur dom gör sportfotograferna, även om det är en dyr kamera med supersökare och 8-11b/s, en mycket befriande och samtidigt lite avslöjande handhavande. man hinner helt enkelt inte med under ishockeymatchen utan förställer AF:en och trycker på avtryckaren 10b/s razzlar till och kanske får man en bra bild, annars ett nytt försök, flera minneskort finns i fickan, och även extra batteri, alltså inte helt lätt att följa snabba motiv genom sökaren hur stor och fin den än är.
 
ANNONS