Annons

separata linselement

Produkter
(logga in för att koppla)

green

Avslutat medlemskap
Tjena

Jag undrar om någon vet var det går att köpa nya, och ev. begagnade, linselement i sverige. Tillverkare, grossister eller detaljister, sökningen på internet gav inte mycket att gå efter.
Har just fått hem 'Primitive photography' av Alan Greene, och den är väldigt inspirerande om man gillar att bygga egna grejer.

Tack, Gr.
 

green

Avslutat medlemskap
Jag tänkte experimentera med att konstruera egna objektiv, jag har redan skrotat några defekta småbildsobjektiv ( 135:eek:r och 28:eek:r ). Jag är medveten om de problem man kan få med olika former av distorsion, men de resonemang som Alan Greene för i sin bok leder fram till möjligheter att minska förekomsten, även om det inte går att eliminera dom.
Det jag förväntar mig är nåt som faller mellan hålkamera och reguljär kamera. Med objektivet monterat i nån form av hemmabyggd kamera, mellan eller storformat. En 4x5" har jag redan byggt och skall i vilket fall som helst börja på ett panoramaprojekt och en 8x10".

Problemet är att objektiv till småbildskameror och mellanformatare inte har tillräckligt stora linselement för det här projektet. Jag skulle behöva konvexa, plankonvexa eller andra "positiva" element med en radie på 75mm och upp till 120mm, och med brännvidder på 200mm och uppåt.

Och det är var jag hittar såna som jag behöver hjälp med.

Gr.
 

slabbe

Aktiv medlem
Hej.

Melles Griot vet jag levererar allehanda optikutrustning, bl a rena linselement. Fast jag skulle gissa pa att de ar ratt dyra.

Men om inte annat sa har de en hel del information om optik tillganglig via webben.

/Mattias
 

Olle

Aktiv medlem
Tekno Optik AB, http://www.teknooptik.se/frames.html .
Titta på sidan Optiska komponeneter. Dom säljer tydligen linselement från Rodenstock m fl.

Ett annat alternativ är stora närbildslinser. B+W gör såna upp till åtminstone 77 mm med olika dioptrital. Inga plankonvexa förmodar jag.

Olle
 

Clark Kent

Aktiv medlem
Vilket förhållande finns det mellan hur mycket en lins kan teckna ut och dess storlek? Eller är det helt formen som avgör detta?
 

slabbe

Aktiv medlem
Clark Kent skrev:
Vilket förhållande finns det mellan hur mycket en lins kan teckna ut och dess storlek? Eller är det helt formen som avgör detta?
Är inte optikexpert, men spontant skulle jag gissa på att (beroende på den aktuella våglängden i förhållande till de andra storlekarna i systemet) diffraktion kommer in som en begränsande faktor oavsett hur bra slipad och polerad linsen är.


Hittade en gång ett kul program som heter OSLO (fritt att använda för icke-kommersiellt bruk) där kan man bygga egna optikkonstruktioner och räkna ut MTF-kurvor och sånt.
Jag har dock aldrig kommit för mig att bygga ngt själv, men någon gång skall jag väl få tid med det också. :)
 

Clark Kent

Aktiv medlem
Den typen av kamera som finns mellan en hålkamera och reguljärkamera har nödvändigtvis inte ett linssystem. Det kan ju vara så att det bara är en lins eller har jag fel?

En lånad Agfa Billy-Clack som jag har lekt lite med har enligt uppgift en singel lins med brännvidden 75mm. Den kan teckna ut ett negativ på 6*4,5cm. diametern på linsen är ungefär en 8mm. Det finns inga möjligheter at ställa in skärpan och med linsformelns hjälp så inser man att skärpan är fabriksinställd från en 3m till oändligheten.
 

slabbe

Aktiv medlem
slabbe skrev:
bla bla bla ...
diffraktion kommer in som en begränsande faktor oavsett hur bra slipad och polerad linsen är.
Oavsett om jag misförstått frågan eller ej så tänkte jag på att folk brukar säga att om man använder mindre bländare än 8 så är upplösningen diffraktionsbegränsad. Med stora bländare är det väl då andra grejer som begränsar (kromatisk och sfärisk aberation, och andra typer av "fel"), och det är väl för att minimera sådana fel i ett linssystem som man anväder, t ex, OSLO.

Eller för att svara på frågon om en förhållande, jag tror inte det finns ngn enkel formel. :)

/Mattias
 

Clark Kent

Aktiv medlem
Är bländare 8 ett specifikt mått på det hål som släpper in ljuset eller ett mått på mängden ljus som kan passera?

Med andra ord är tex bländare 8 ett lika stort hål i alla objektiv?

Jag såg ett jättegammalt objektiv och till det fanns det ett antal skivor med olika stora hål. Kan det vara så att det är standardhål?
 

green

Avslutat medlemskap
Ett enkelt objektiv kan mycket väl bestå av ett enda linselement, t.ex ett plankonvext. Distorsionsproblem kan man komma undan genom att blända ner ganska mycket, för brännvidder på runt 300mm kan bländaröppningen motsvara f.22-f.64 och ge bra resultat. Dessutom kan man placera bländaröppningen ett par centimeter framför linsen och på så vis komma förbi endel problem.
Att olika aberrationsproblem ändå kvarstår, om än i mindre omfattning kan elimineras genom att använda ett större negativformat, då en mindre förstoringsgrad helt enkelt blir en förlåtande faktor.

Skall kolla upp tipsen, tack Slabbe och Olle.

Gr.
 

pej

Aktiv medlem
Clark Kent skrev:
Är bländare 8 ett specifikt mått på det hål som släpper in ljuset eller ett mått på mängden ljus som kan passera?
Hålets storlek vid en viss bländare står i relation med avståndet till filmplanet. Vid bländare 1 är hålets diameter lika stort som avståndet, vid bländare 2 är diametern halva avståndet och så vidare.
 

Teed

Aktiv medlem
Varför inte använda linsen från en så där måkagrunk vad den nu heter som man använde för i skolan för att visa bokupslag på vägen.
Tyvär kommer jag inte i håg vad dom heter men det var något tyskt märke.
På dom sitter ett löstagbart objektiv med brävider mellan 300/2,8 och 600/4,0.
Bra ljusstyrka på dom med andra ord.
Tästade ett sådant objektiv på skolan en gång genom att stoppan in det i ärmen på jakan läggare på fönsterbrädan och ha en 35mm kamra utan objektiv och kröp under jakan. Blev faktiskt förvånasvärt bra bilder med tanke på att det var otroligt svårt att hamna i sentum på gluggen.
Om jag inte missminner mig helt så har dom en diameter på mellan 15 o 20 cm

//Tobbe
 

green

Avslutat medlemskap
Ännu fler bra tips, tack ska ni ha Tobias och Clark. Det kan säkert fungera bra. Alla uppslag är bra att ha när jag letar linser, och nu vet jag ännu lite mer var jag kan hitta dom. Jag antar att det bara är fantasin som sätter gränserna.

Apropå bländare så är öppningens diameter kvoten av objektivets(linsens) brännvidd genom bländartalet. Dvs bländare=brännvidd(mm)/öppning(mm).

Gr.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Reprogluggar

Kolla runt om du hittar någon gammal reprokamera, fråga på nåt tryckeri om de har någon glugg kvar.
De var dyra och det fanns riktiga monster
men oftast var det 360mm, 240mm . En del kan teckna ut ända upp till 40 X 50 cm.
Sedand den digitala tekniken kom så används det nästan inga reprokameror. Jag fick många förfrågningar om jag ville ha sådana. Jag har en
som är helt okay som jag använder i bland.
Den tecknar ut 40X50cm.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Reprokamera är ett bra tips. Själv hittade jag en i en sopcontainer och tillbringade flera timmar med att slakta den på delar. Finns mycket användbart i sån. Objektivkarusellen hamnade sedemera på väggen med en klocka i det fjärde, från början tomma, hålet. Största objektivet är ett 270mm på den.
 
ANNONS