Annons

Ramar vid framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag är lite förtjust i att photoshoppa en ram runt mina bilder (av typen som syns här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=116163). Tyvärr tycks detta vara lite problematiskt när man framkallar digitalbilderna hos ett lab. Ramarna tenderar att försvinna till olika grad i framkallningen, något som är lite synd (underdrift) när man ju faktiskt vill ha dem där. Det verkar som om labben slarvar bort delar av ramen ibland...

Nu undrar jag om nån har liknande erfarenheter av detta, och kanske några bra tips på hur man ska bete sig för att få med hela sin ram vid framkallningen, eller åtminstånde få behålla lika mycket på alla sidor. Är det enda man kan göra att be dem vara observanta på att jag faktiskt lagt en ram runt bilden när jag laddar upp beställningen, eller ska man göra ramen dubbelt så tjock eller vad?
 

janc

Aktiv medlem
Har råkat ut för liknade saker som dig vid något tillfälle då jag hade en tunn svart kant runt plus att vissa labb envisas men att skära bort ev vita kanter runt om när bilden inte fyller ut pappret.

Bäst är nog att kontakta labbet och fråga hur de hanterar bilderna, min misstanke är att utrustnigen är "för smart" och helt enkelt inte ser kanten som del av bilden och/eller att den passning du ser när du skickar in bilden inte är 100% korrekt på pixeln när.

Ett bättre alternativ enligt min personliga smak är att montera bilderna "på riktigt" istället...
 

sofTiS

Medlem
ProPrint

Jag vet att ProPrint i Umeå har så att man kan välja en del "expert funktioner" tex om deras maskin ska skära bort 1,5% av bilderna i kanten eller inte. Man skriver "repromode" i meddelanderutan när man beställer om man absolut inte vill att det ska skäras bort något.

Läs mer:
http://www.order.proprint.se/help_teknisk.php#a

Dom har för övrigt fått bra betyg i tidningar och så, har provat själv och jag tyckte att kopiorna blev helt ok. Finns möjlighet att välja matt papper och vit ram, dom har också en egen icc profil så att man vet hur det kommer att bli hos dom. Bilderna postas om man inte har möjlighet att åka ända till Umeå :)
 
ANNONS