Annons

Svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludde_L

Medlem
När vill ha svartvita bilder, fixar ni detta med inställningar i kameran(monochrome) eller efteråt i något bildbehandlingsprogram?
 

William Spiik

Aktiv medlem
När vill ha svartvita bilder, fixar ni detta med inställningar i kameran(monochrome) eller efteråt i något bildbehandlingsprogram?
Jag (och säkert nästan alla andra) gör det i alla fall i ett bildbehandlingsprogram (Photoshop). Där kan jag ju ändra vilken slags svartvit färg jag vill ha, ljus och mörker, kontrast och annat.
 

FiCa1

Aktiv medlem
När vill ha svartvita bilder, fixar ni detta med inställningar i kameran(monochrome) eller efteråt i något bildbehandlingsprogram?
Om du vill jobba mycket med s/v-konvertering, så rekommenderar jag varmt Silver Efex Pro från NIK Software. Programmet är en plug-in till Photoshop (om det finns till andra program vet jag inte) och lägger sig i filtermenyn. Programmet emulererar ett stort antal klassiska s/v-filmer och har massor av olika mörkrumstekniker inbyggda. Ganska dyrt, men nu när euron är billig så kan du ju slå till. Ett kanonprogram som även testats och rekommenderats av Black+White Photography. / mvh FiCa1
 

dumbo

Aktiv medlem
När vill ha svartvita bilder, fixar ni detta med inställningar i kameran(monochrome) eller efteråt i något bildbehandlingsprogram?
De flesta fixar det nog i bildbehandlingsprogram, iaf när man hållit på ett litet tag. Det finns ju flera argument som talar för att göra det.
Dels brukar svartvita konverteringar inte görs så bra av kamerans automatik. Man får ändå ofta redigera och dra i nivåer och kurvor för att få ett bra resultat, då kameran oftast väljer att ha alldeles för lite kontrast.
Att göra jobbet själv gör att man kan finlira på ett helt annat sätt, iaf när man väl lärt sig ett vettigt arbetsflöde för svartvit konvertering.
Tar man en färgbild så har man ju bilden i färg sedan, om man nu skulle vilja göra en färgvariant åxå.

Resultatet kan bli ganska olika beroende på hur man gör den svartvita konverterings görs och vilken metod som används. I de tre första exemplen i bildfilen nedan har samma metod använts, men jag har vägt de olika färgkanalerna i färgbilden olika tungt och resultatet blir. De två sista använder två andra metoder och resultatet blir åter igen olika. Ingen av de 5 bilderna ser likadana ut, utan det skiljer i kontrast, tonalitet osv.

http://motljus.no-ip.org/bilder/bwconversion.jpg

Därtill kan man ju duotona i många bildbehandlingsprogram.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Fotograferar man i miljöer med stort dynamiskt omfång kan färgfilter + s/v-inställning i kameran funka väl. Talade med den norsk-svenska naturfotografen Terje Hellesø en dryg vecka sen när han föreläste här tillsammans med Anders Geidemark, och han sade att han alltid tar sina svartvita bilder med svartvit inställning i kameran, och kör med färgfilter mm. för att justera vilket ljus han släpper in på sensorn. Det är inte samma sak som att konvertera i efterhand med hjälp av att blanda de tre färgkanalerna olika. Att få bilderna så klara som möjligt i kameran tilltalar mig, så jag beställde ett rödfilter förra veckan för att se hur det funkar. Ska bli intressant att testa. Blir det bra beställer jag nog åtminstone ett gult också. :)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Okej. Vad menade du då med kommentaren/frågan:
Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det om du inte förstod det.

"Vilken slags svartvit färg". Det var så det stod. Jag tyckte det var en rolig formulering.

Därifrån till att prata om nyanser av svart blir steget långt för mig - framför allt när svart inte är en färg.

Jag tyckte formuleringen var rolig. Mer än så var det inte.
 

dumbo

Aktiv medlem
Fotograferar man i miljöer med stort dynamiskt omfång kan färgfilter + s/v-inställning i kameran funka väl. Talade med den norsk-svenska naturfotografen Terje Hellesø en dryg vecka sen när han föreläste här tillsammans med Anders Geidemark, och han sade att han alltid tar sina svartvita bilder med svartvit inställning i kameran, och kör med färgfilter mm. för att justera vilket ljus han släpper in på sensorn. Det är inte samma sak som att konvertera i efterhand med hjälp av att blanda de tre färgkanalerna olika. Att få bilderna så klara som möjligt i kameran tilltalar mig, så jag beställde ett rödfilter förra veckan för att se hur det funkar. Ska bli intressant att testa. Blir det bra beställer jag nog åtminstone ett gult också. :)

Använder man svartvitt i kameran så kan man ju inte använda RAW, vilket begränsar hur mycket detaljer man kan återge framför allt i högdagrarna, så det motverkar ju direkt den eventuella vinsten vad gäller dynamiskt omfång man skulle få med att använda färgfilter (hur det nu skulle gå till).
Den enda vinsten, som jag ser det, med att använda färgfilter är att man får något mindre brus om man tex väger den röda kanalen tungt. Av samma anledning kan man använda det även för att justera vitbalans (man får ju lätt mycket brus i den blå kanalen i glödlampsljus, tex).
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Använder man svartvitt i kameran så kan man ju inte använda RAW, vilket begränsar hur mycket detaljer man kan återge framför allt i högdagrarna, så det motverkar ju direkt den eventuella vinsten vad gäller dynamiskt omfång man skulle få med att använda färgfilter (hur det nu skulle gå till).
Den enda vinsten, som jag ser det, med att använda färgfilter är att man får något mindre brus om man tex väger den röda kanalen tungt. Av samma anledning kan man använda det även för att justera vitbalans (man får ju lätt mycket brus i den blå kanalen i glödlampsljus, tex).
Jo, men visst kan man göra det. Fördelen då är däremot att du kan använda färgerna i bilderna om du skulle ändra dig och göra en färgvariant.
 

ErlandH

Aktiv medlem
"Vilken slags svartvit färg". Det var så det stod. Jag tyckte det var en rolig formulering.

Därifrån till att prata om nyanser av svart blir steget långt för mig - framför allt när svart inte är en färg.

Jag tyckte formuleringen var rolig. Mer än så var det inte.
Okej. För mig är steget inte alls långt från "vilket slags" till "nyanser". Tvärtom är de båda uttrycken synonyma. Att påstå att svart inte är en färg tycker jag också låter lite märkligt. Rent teoretiskt kan man visserligen påstå att den yta som absorberar allt ljus inte har någon färg. Men i praktiken reflekterar även de flesta "svarta" ytor lite ljus och då är svart, enligt alla definitioner, en färg.
 

dumbo

Aktiv medlem
Jo, men visst kan man göra det. Fördelen då är däremot att du kan använda färgerna i bilderna om du skulle ändra dig och göra en färgvariant.
Om du tar in bilden i godtycklig RAW-konverter är den i färg, iavsett vad du ställer in i kameran. Ska kameran göra bilden svartvit är det en JPEG (även TIFF finnes på en en kameror) som kommer ut.
Skulle man då ändå använda färgfilter så blir den INTE så bra som färgbild.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Okej. För mig är steget inte alls långt från "vilket slags" till "nyanser". Tvärtom är de båda uttrycken synonyma. Att påstå att svart inte är en färg tycker jag också låter lite märkligt. Rent teoretiskt kan man visserligen påstå att den yta som absorberar allt ljus inte har någon färg. Men i praktiken reflekterar även de flesta "svarta" ytor lite ljus och då är svart, enligt alla definitioner, en färg.
Tolkningen är fri, givetvis. Jag kommenterade enbart uttrycket "svartvit färg".

Påståendet om att svart inte är en färg är dock inte mitt. Det är så du får lära dig om du läser färglära. Däremot kan givetvis den läran vara felaktig, något jag dock inte hört ifrågasättas.
 

MrGiant

Aktiv medlem
Dom få svart/vita kort jag har är konverterade i kameran, D90.
Tycker att det i mina ögon blir riktigt bra!
Speciellt eftersom jag inte har tid eller ork att lära mig ett bildbehandlingsprogram och inte heller känner för att investera i det.

Vet dock inte hur det blir att framkalla dessa "kamera svart/vita" men ska testa.
 

dumbo

Aktiv medlem
Speciellt eftersom jag inte har tid eller ork att lära mig ett bildbehandlingsprogram och inte heller känner för att investera i det.
Att man inte vill/orkar lära sig är väl en sak, men investera behöver man inte göra då det finns flera gratisalternativ som är bra. The GIMP och paint.net är två exempel på kompetenta gratisprogram. Fast om man inte har tid eller ork att lära sig hjälper det ju inte. :)
 
ANNONS