Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en Silette fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Jag sitter nu här då med min Agfa Silette, med Apotar 2.8 och sliter mitt hår.
Har införskaffat film och har för avsikt att bege mig ut imorgon och skjuta av en rulle för att se om kameran är tät och fungerar som den ska.

Ska till Mikaeli Marknad på Fredriksdal på ett litet fotouppdrag - så självklart är digitalaren med, men de skulle kunna vara kul att se om man kan få till ngr retro foton med :)

Problemet som uppstod är bara att jag inte kan klura ut om den använder sig av fot (feet) lr meter i sin avståndsinställning, då det ej finns ngn inbyggd avståndsmätare så blir det ju att skjuta av på en höft å chansa sig fram till vad vettigt avstånd borde vara. Men det är enorm skillnad på fot och meter.

Jag har kollat runt bland en massa andra liknande kameror på nätet och det gjorde inte det hela bättre.

Alltså på dem det står feet på så fattar man ju direkt, men på min står det ett litet "m", och jag vet ej om detta står för alla avstånd under 1 feet, lr om det handlar om att skalan går i meter??

(Min distansinställningsskiva går i graderna: "m", "1", "1,1", "1,3", "1,6", "2", "3", "5", "10" och oändlighet)
 

JOLidman

Aktiv medlem
60-talet

Är det en Agfa Ambi Silette med utbytbara objektiv och tre olika kopplade ramar för olika brännvidder? I så fall är det en sådan som jag arbetade ihop på sommarlovet mellan 8:an och 9:an. Väcker vissa känslor!
Goo luck / Jan-Olof
 
ANNONS