Annons

Bröllopsfototips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått i uppdrag att ta några "enkla" bröllopsfoton inom kort. Förstås vill jag ju lyckas ändå. Jag fotar med Nikon D70s i RAW och troligtvis Nikon 50 mm1,8.. Är osäker på Inställningarna. Vi skall förhoppningsvis vara utomhus. Lågt ISO-tal antar jag. Ljusmätningen då? Svart kostym och vit klänning. Hur tacklar man detta? Exponeringskompensation? Som synes är jag osäker. Tacksam för alla tips om tekniska inställningar. Att komponera bilden är mindre problematiskt. /Johan
 

CalleX

Aktiv medlem
Jag har svårt med tips men exponera efter högdagrarna (klänningen oftast) och lyft skuggor och lågdagrar i efterbehandlingen. Har du inte tillgång till blixtljus så föredrar jag att ta bilder i skugga men håll då koll på bakgrunden så att den inte blir ufrätt (underexponera hellre lite och lyft efteråt) och tänk på vitbalansen om det är vanligt dagsljus i bakgrunden (skuggor blir lätt väldigt blå). Man blir lite begränsad om man ska allt det här i beaktande så bakgrund och miljö kan bli lite trist... Bäst är utomhus i mulet väder...då har man mycket mer frihet och kan få ett snyggare ljus - oavsett om man kör befintligt ljus eller blixtljus. Lycka till!
 

iSolen.se

Guest
Jag har svårt med tips men exponera efter högdagrarna (klänningen oftast) och lyft skuggor och lågdagrar i efterbehandlingen. Har du inte tillgång till blixtljus så föredrar jag att ta bilder i skugga men håll då koll på bakgrunden så att den inte blir ufrätt (underexponera hellre lite och lyft efteråt) och tänk på vitbalansen om det är vanligt dagsljus i bakgrunden (skuggor blir lätt väldigt blå). Man blir lite begränsad om man ska allt det här i beaktande så bakgrund och miljö kan bli lite trist... Bäst är utomhus i mulet väder...då har man mycket mer frihet och kan få ett snyggare ljus - oavsett om man kör befintligt ljus eller blixtljus. Lycka till!
D70 brusar rätt mkt så att lyfta skuggorna blir nog inget vidare.

TS: du kan inte låna/hyra tex en D700?, den har mkt lågt brus.
 
ANNONS