Annons

Systemkamera eller videokamera för filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellen B

Medlem
Funderat på att börja filma lite, men har nu lite funderingar vad gäller val av hårdvara. Den kameran jag har nu har inte filmfunktion och jag äger ingen videokamera. Måste därför köpa något nytt.

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med en systemkamera med filmfunktion och en traditionell videokamera.
 

POV

Avslutat medlemskap
Jag är själv i samma läge, vill filma i full HD, och har därför beställt en Nikon D7000.
En av fördelarna med att filma med systemkamera är att man, med utbytbara objektiv, kan få mer möjligheter, som tex litet skärpedjup så att bakgrunden blir oskarp. Det går ju inte med en konsumentvideokamera vad jag vet.
Jag har hört att det kan vara svårare att hålla en systemkamera stabilt medan man filmar, men jag vet inte. Då får man väl köra med stativ eller vara nöjd med den skakiga "dogma" effekten!
 

and30ers

Aktiv medlem
Att göra bra film och vinna satyetter är svårt, oavsett kamerautrustning. Att göra hobby/hemmavideo är enkelt. Jag tycker att det är enklare att filma med min EOS 7D systemkameran än med min "gamla" Canon HF11 HD-videokamera från 2009. Systemkamera ger mycket högre teknisk filkvalitet i alla lägen. Det gäller bara att förstå och lära sig de två olika systemens tekniska fördelar och nackdelar. Jag KAN inte få bra bild med videokameran men jag KAN fokusera rätt med systemkameran.
 

Frocli

Aktiv medlem
Funderat på att börja filma lite, men har nu lite funderingar vad gäller val av hårdvara. Den kameran jag har nu har inte filmfunktion och jag äger ingen videokamera. Måste därför köpa något nytt.

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med en systemkamera med filmfunktion och en traditionell videokamera.

Om du lyckas filma med en DSLR så blir filmen högklassig, jämförbar med riktigt dyra videokamerors resultat.
Jag tror inte Full HD eller HD som är avgörande, redan HD gör fantastisk hög filmkvalité.
Större betydelse har om kameran har manuella inställningsmöjligheter och hög b/s (om du filmar rörlig motiv. )
Jag tror Canon ligger lite före Nikon även om Nikons nya D7000 och D3100 har lite förbättrade inställningsmöjligheter.

Men det är inte lätt att filma, delvis fungerar AF sjukt dåligt (manuell fokus måste användas) delvis finns ingen sökare som på en filmkamera.
Live-view finns men den kommer inte i närheten av en riktig sökare.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
En av fördelarna med att filma med systemkamera är att man, med utbytbara objektiv, kan få mer möjligheter, som tex litet skärpedjup så att bakgrunden blir oskarp. Det går ju inte med en konsumentvideokamera vad jag vet.
Med en Sony NEX-VG10 filmar du HD med en sensor i storlek APS-C genom objektiv med Sonys E-fattning eller genom objektiv med Minolta/Sony A-fattning plus adapter.
 

Frocli

Aktiv medlem
Kan man filma med systemkameror med alla pixlarna eller blir det "bara" 1920×1080?

Jag vet inte, hur många och vilka pixlar kameran använder, men den måste vara på hela sensorn, eftersom bildens format är oförändrad.
Så vitt jag vet professionella kameror använder olika pixlar till olika färger, dvs använde 3 ggr fler pixlar än den slutgiltiga bilden har.

Men det är inte det som avgör.
 

Frocli

Aktiv medlem
Jag är själv i samma läge, vill filma i full HD, och har därför beställt en Nikon D7000.
En av fördelarna med att filma med systemkamera är att man, med utbytbara objektiv, kan få mer möjligheter, som tex litet skärpedjup så att bakgrunden blir oskarp. Det går ju inte med en konsumentvideokamera vad jag vet.
Jag har hört att det kan vara svårare att hålla en systemkamera stabilt medan man filmar, men jag vet inte. Då får man väl köra med stativ eller vara nöjd med den skakiga "dogma" effekten!
Det går rätt bra med stativ, inomhus och någorlunda stillastående motiv. Men vill man ha oskarp bakgrund så måste man använda tele och 2,8 bländare. Och att ställa in skärpan manuellt för rörlig motiv utomhus -- tja det är inte lätt inte. Speciellt handhållen.
Det kan bli lite FÖR mycket dogma-effekt av det.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ljudet - nackdel systemkamera! Extern mikrofon eller helt separat ljudinspelare är i praktiken ett absolut måste. Kanonbild men ljud som från en mobiltelefon är inge vidare.
I övrigt är frågan lite svår att svara på.
Jag skulle säga att man behöver en videokamera i vilket fall som helst.
Jag har en 2 år gammal Sony HD-kamera och en Canon 5D2. Sonykameran är överlägsen i hanteringen och ger fantastisk bildkvalitet, även i svagt ljus. Även ljudet från den är ganska bra.
5D är i praktiken en nästan helt manuell historia vid filmning. Mycket bökigare att använda men ger förstås grymt resultat i många fall.
 

Ellen B

Medlem
Kan man säga så här? Skall något i jämförelsen läggas till? Hur är det med ergonomi och handhavande?

Videokameran

+ Kompaktare
+ Lättare att använda, mer automatiska funktioner (AF, m.m.)
+ Bättre ljud om den inbyggda mikrofonen ska användas

- Längre skärpedjup
- Många gånger sämre bildkvalitet


Systemkamera

+ Kort skärpedjup
+ Mycket hög bildkvalitet

- Dåligt ljud med inbyggd mikrofon
- Inte mycket automatik till hjälp
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan också se det ur ett bruksperspektiv: konsument videokamera för familjefotografen som vill dokumentera det som händer. DSLR för kreativt filmande. Glöm bara inte bort attkreativt filmande kräver lite mer prylar som lätt lägger på lite pengar. Först ljudet - extern mikrofon, gärma stereo 2000:-. Redigering kräver en del datorkraft, klArar din dator av det utan att det blir för segt. Sedan att hålla ekipaget. Frihand kan fungera i vissa fall men kräver VR/IS obkektiv. Annars stativ (nog bra ändå) med minst videohuvud. Skall man hålla kameran på bästa sätt bör man ju ha en separat sökare över TFTn också. Sedan under rätt omständigheter kan en sysyemkamera uppnåteknisk kvalitet som slår det mesta i videokameraväg idag.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Här är en film jag gjorde i all hast igår. Har inte den bästa filmredigeringsutrustningen, men Windows movie maker räcker en liten bit iallfall.

Jag tog den med min Canon 60D och jag har fått lite kritik att den är något överexponerad och lite pixlig, men håll till godo. Filmat med HD upplösningen, inte full HD.


http://www.youtube.com/watch?v=-f8Al0IGiOw&fmt=22
 

and30ers

Aktiv medlem
Här är en film jag gjorde i all hast igår. Har inte den bästa filmredigeringsutrustningen, men Windows movie maker räcker en liten bit iallfall. [/url]
Har du testat Sony Movie Studio HD Platinum 10, superbra för inga pengar alls. Snabbt som blixten går det att redigera och rendra filmer i alla upptänkliga format som dessutom är helt justerbara.

http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/moviestudiope

http://www.sonycreativesoftware.com/homestudio
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att möjligheten till kort skärpedjup för systemkameran kan vara en fördel. När man filmar och i praktiken bara har manuellt fokus, och dessutom ska försöka sätta det genom att glo på displayen på baksidan, då är kort skärpedjup oftast mer helvete än himmel.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Har du testat Sony Movie Studio HD Platinum 10, superbra för inga pengar alls. Snabbt som blixten går det att redigera och rendra filmer i alla upptänkliga format som dessutom är helt justerbara.

http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/moviestudiope

http://www.sonycreativesoftware.com/homestudio
Tack för tipset, jag laddade hem trial av denna, men förstår inte ett jota. Kan inte skapa titeltext, tona in i varandra utan specialeffekter eller justera ljudskarvarna på något sätt. Försökte verkligen, men är hopplös noob på detta. Windows moviemaker har ett gränssnitt jag kan förstå, så dessa mer avancerade editeringsprogram vet jag inte hur att hantera alls dessvärre. Men tack ändå för tips.
Jag vet inte ens vad video overlay är för något, än mindre voice, music och soundeffects är i mina klipp. Så ett gränssnitt som windows moviemaker vore nimt.
 

and30ers

Aktiv medlem
;-) är ingen expert själv och jag kör version 9 av ovanstående program men nya versionen borde inte vara krångligare. Framför allt är det prestandan och in/ut-formatalternativen som imponerat på mig, andra program jag kört har svimmat/dykt när jag redigerat större projekt eller blandat klipp med olika codecs, trots att jag har superfeta datorer.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
;-) är ingen expert själv och jag kör version 9 av ovanstående program men nya versionen borde inte vara krångligare. Framför allt är det prestandan och in/ut-formatalternativen som imponerat på mig, andra program jag kört har svimmat/dykt när jag redigerat större projekt eller blandat klipp med olika codecs, trots att jag har superfeta datorer.
Tax för tips. Jag provar.
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Tycker filmen ser helt ok ut med skön musik till som passar bra.

Har just investerat i Sony Movie Studio HD Platinum 10 efter haft en trail av deras förra version och är under upplärning av grabben vår. Enligt honom så är Sony Movie Studio HD Platinum 10 en av de bästa han överhuvudtaget testat och det är några stycken minst sagt. Tror efter det lilla jag provat (ver.9) att även en gubbe i min ålder skall fixa det.

Till huvudfrågan i tråden, jag har bl.a en Canon 7D vilket har gjort mig väldigt sugen på att filma och så långt gillar jag det verkligen. Eftersom jag redan sitter på en skaplig utrustning så blir extrautgifterna inte så tunga för mig men min stationära dator måste nog få sig en uppdatering misstänker jag.

Var i din sits för ett par år sedan och funderade starkt på att skaffa mig en videokamera men är glad idag att jag inte gjorde det, är mycket nöjd med att kunna filma i hög kvalité med en kamera gjord för stillbilder. Kunder idag börjar mer och mer fråga efter både det ena och det andra och känner stor frihet att kunna använda befintlig utrustning till att tillfredsställa deras önskemål. Lär man sig bara hur det fungerar så ser jag ingen anledning att kasta ut pengar på en filmkamera utan skulle i så fall bara vara för ännu bättre kvalité och lättare handhavande men då snackar vi kanske om uppemot 250.000:-?

//R
 
ANNONS