Annons

Varmgång i bildsensorn vid video

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Läste att med Sonys nya DSLR-kamera SLT-A55 så kan man inte filma några längre klipp, eftersom temperaturhöjningen av bildsensorn sätter stopp efter ett antal minuter. Normalt brukar icke-videokameror begränsa klippen till strax under 30 minuter, för att inte klassas som videokameror, vilka historiskt påförs en tullavgift vid import till EU.

Sony, tillsammans med Pentax och Olympus är ju de tre DSLR-tillverkare som erbjuder sensorbaserad bildstabilisering tillsammans med video. Enligt ref. artikel är det just denna funktion som begränsar inspelningstiden. Sigma, Nikon och Canon använder däremot objektiv med bildstabilisering, vilket ju inte bidrar till att direkt höja sensortemperaturen.

Olympus, Pentax och Sony har ju även möjlighet att använda objektiv med inbyggd bildstabilisering från tredjepartstillverkare, vilket leder in på min fråga.

När det gäller stillbildsfoto, så fungerar båda teknikerna med bildstabilisering alldeles utmärkt. Personligen har jag mest erfarenhet av sensorstabiliserad dito, som fungerar utmärkt på alla de brännvidder jag provat, förvånansvärt bra upp till 600 mm. Dock om kameran är kall, ~25 minusgrader och kallare så behöver jag ett fräscht batteri, vilket bekräftar att sensorstabiliseringen faktiskt drar en hel del ström. Är det riktigt så kallt, brukar jag därför koppla ur den.

Men hur är det med bildstabilisering vid video? Är den konstruerad för kontinuerlig drift som ju blir fallet vid video? En nackdel med sensorstabiliserad dito har vi ju kunnat läsa om i den bifogade ref. Finns det fler nackdelar med sensorstabilisering för videoändamål? Störande ljud från bägge teknikerna förstås, vilket kan minimeras med en extern mikrofon.

Både Samsung och Sony har ju valt att frångå sensorbaserad bildstabilisering i de spegellösa systemen, medan Olympus fortsätter. Olympus team-spelare Panasonic använder dock stabilisering i objektiven.

Kan tänka att i Samsung och Sonys fall beror det på att man velat krympa byggmåtten, samt med just de refererade temperaturproblemen i de mindre spegellösa kamerahusen. Kanske har den något mindre sensorytan i Olympus-kameran parad med en mer avancerad bildstabiliseringsimplementering reducerat temperaturproblemen hos Micro Four Thirds till skillnad mot en APS-C dito.

Det ska bli intressant att se om Sony accepterar nackdelen med begränsande korta videosekvenser för sina DSLR, eller om man frångår sensorbaserad bildstabilisering till förmån för objektivbaserad dito och därför lanserar nya bildstabiliserade objektiv likt Canon och Nikon. Det är också en värdemätare på hur viktigt Sony anser video är för DSLR.

För Olympus, som först nu med sin nya E-5 modell erbjuder videofilmning, så är inga nya objektiv på tapeten. Istället satsar de allt krut på nya spegellösa system och till synes på sensorbaserad bildstabilisering och tillhörande objektiv märkta med "Movie & Still Compatible (MSC)".

Ref:
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Det är nog inte stabiliseringen som värmer upp sensorn så mycket att den måste stängas av, det klarar nog sensorn helt själv. :)

Jag tror att det är två begränsningar vi ser; hur länge kan man ha igång stabiliseringen utan att själva stabiliseringsmekanismen överhettas, och hur länge sensorn kan vara aktiv utan att överhettas. Den kortaste tiden sätter gränsen.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ett upenbart problem i dessa sammanhang med sensorbaserad IS är givetvis att man inte kan koppla sensorn termiskt lika hårt som man kan om man monterar den fast - detta innebär att även med avslagen sensorbaserad IS så kommer man att i sådan konstruktion få större problem med sensorkylning - det finns lösningar säkert på det problemet också, men svårare är det självklart att kyla en sensor man inte kan bonda fast i en kylande struktur.
 
ANNONS