Annons

Mina tips till nya bröllopsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

wolfie79

Ny medlem
Jag skrev ett blogginlägg med mina tips när det gäller fotografering av bröllop och tänkte jag ska ta och dela med mig av det här om någon nu skulle få någon hjälp av det. :) Dock är den på engelska och har absolut inget att göra med system och teknik. Det är mer om saker man bör tänka på.

I alla fall, enjoy:

http://www.mikaelcedergren.com/blog/be-the-very-best-wedding-photographer-you-can-be/

Hoppas den kommer till nytta.

Mikael.
 
Senast redigerad av en moderator:

volkers

Aktiv medlem
Genom min sida www.brollopsfotografer.com ha jag mycket kontakt med duktiga bröllopsfotografer och vill gärna bidra med lite tips & tricks som förhoppningsvis höjer lönsamheten när ni fotogarferar bröllop.

Försök at alltid inkludera en coffeetable-book i era bröllopspaket!

En fotobok har ett stort marknadsföringsvärde - många kommer att bläddra i den och en fint designad fotobok lämnar stor intryck!

Prissättning och urval av leverantör:

1.) tänk nytt - leta inte efter den rätta leverantören, stirra er inte blind på alla olika böcker, omslag, osv.

Funderar inte ens vad själva boken kostar i inköp. Kunden kommer framöver att värdesätter själva boken (alltså typ av omslag och pappers kvalité) med systemet jag visar upp här.

Funderar enbart vad din erfarenhet, jobbet du lägger ner med fotograferingen, efterbehandling och design för att fa fram de superfina siduppslag som du skapar är värda!

När du ha den summan klart för dig kan vi gå vidare.

2.) Inkludera alltid 10 uppslag i alla dina bröllops- och familjefotograferingar.

Redan när du säljer in jobbet kan du förklara att de vanligtvis brukar bli fler uppslag, men att detta varierar från bröllop till bröllop. Beroende på antal bokade timmar, typ av bröllop, väder, gästerna, lokal, stämning osv. men mist 10 uppslag är garanterad, blir bokad och du vet att du få betald för minst 10 !

3.) Värdesätt arbetet du lägger ner- ett uppslag är värd minst 250 kronor - de gäller även barn och familjefoto!
Även en fotograf som är mer konstnär än försäljare, ha fotograferad "bara" 10 bröllop och jobbar utanför storstäderna måste känna att de är lönsamt att göra fotoböcker.
Många prata pris för sitt arbete med mig, beroende hur du lägger upp din prissättning för resten av ditt arbete varierar den väldig mycket.

Ett räkneexempel... med en fiktiv fotograf... Kalle.


Kalle ta betald per timme för fotograferingen. Bilderna han skapar under tiden anser han själv som "kundens bilder". Efterbearbetning av bilder debiteras efter timpris.

Nu funderar vi vad de kostar för kunden att få en superfin Coffetable-book från Kalle.

Jag utgår ifrån att ett uppslag hos Kalle kostar 300 SEK. Kalle är en duktig försäljare och en bra fotograf.
Kalle är även en jävel på efterbehandling och ha bra självförtroende - därför pasta jag att han lätt kan designa 25 uppslag från ett heldagsbröllop med trevlig brudpar, glada gäster, fint ställe för fest, perfekta väderförhållande osv.

Han vet att han få betald 3000,- SEK för att designa sina 10 första uppslag - (kom ihåg att fotograferingen och efterbehandling av bilderna redan är betald, de jobbet gör han ju även utan att de ska bli en bok).

Fotograferingen gick superbra, och Kalle visar upp 25 mycket fina uppslag till sitt brudpar och be kunderna att välja bort alla uppslag de inte behöver (eller inte vill betala för).

Jag slå vad med er att 50% av sidorna utöver de beställda kommer med i den finala boken!

Just ja... ändringar i designen... klart att några, en halvtimme, 5 ändringar eller något i den stilen ingår, eftersom Kalle är trevlig och ha hög kundservice.
Om de blir ändringar utöver det så kostar det... Hur mycket? Hans vanliga timpris naturligtvis.

När förhandling om designen är avklarad och boken är godkänd - enklast med hjälp av http://www.online-albumproofing.com/ (om kunden inte kan sitta bredvid Kalle i ateljén) så kommer vi till frågan vilken leverantör och stil av boken kunden hade tänkt sig. De är alltså en bok som kunderna redan ha lagd lite energi på, de är redan "deras" bok som dom ska nu fundera över hur snygg den ska bli...

Kunderna kan välja läder, plexi, kostläder med foto, eller att klippa ut en bit ur brudklänningen och få det som ett bokomslag.
Eller så väljer de en bok med fotopapper på utsidan. Alltså allt från 500 till 5000 kronor och mer.

Du kan vara helt öppen till dina kunder med vad en bok kostar från olika tillverkare eftersom du debiterar bara för de faktiska kostnaden för boken. Inköpspriset för boken blir ett tilläg till designjobbet.

Inköpspriset är inte längre ditt bekymmer och själva beställningen kommer att vara lika lätt för alla böcker. Klart att man kan kombinera en 30 x 30 äkta läder med lite prisvärda böcker för föräldrarna osv.

Några ord om design och arbetsflöde:

Målsättning är att du ska kunna skapa ett fint upslag på 10 minuter när du ha kommit in i arbetsflöde !

Jobbar alltid i format 62 cm bred x 31 cm i höjden, 300 ppi, sRGB. Utfallande bilder måste sträcka sig till ytterkanten, alla viktiga bilddelar, text, logga, och mindre bilder ska hållas minst 1,5 cm bort från uppslagets ytterkant.

Jag kalla detta "moderboken" - Du kan alltid sätta igång med att designa boken utan att bekymra dig om storlek av den boken som kunden vill beställa eller leverantörsspecifiska mått!
Klart att jag prata kvadratisk format... Upplösning av detta förfarande hittar du längst ner i artikeln.

Använd ett bildbehandlings-program du är vän med.
Alla program som kan exportera högupplösta jpeg bilder är bra.

www.Photojunction.com är gratis och du kan välja att jobba med egna mått.

Jag personligen älska PS speciellt I kombination med http://pixbookdesign.com/proalbum-designer/

I den senaste versionen finns den geniala funktionen "downrez"

Kolla i manualen: http://pixbookdesign.com/proalbum-designer/manual/ längst ner...

Konceptet är beprovad - testa och ha roligt när du designa boken med dina fina bilder.

Keep it simple, let the pictures do the talking!

Slutligen ett exempel hur de kan ser ut:

http://www.online-albumproofing.com/br-llopsfotograf/br-llopsfotografernas-bok-ii?login_pass=test&commit=Anmelden

//Volker
 
ANNONS