Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra albumsföretag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Dålig koll på album. Vet ni något bra företag som gör snygga album? Gärna tjocka, gedigna saker av bra kvalitet. Givetvis såna som man gör allt på webben eller laddar ner mallar som man sedan laddar upp när man designat klart.

Mvh Johan
 

Minita

Aktiv medlem
www.pemitryck.com

Jag har varit väldigt nöjd med dessa. Har tyngdpunkten på något enklare nästan upp till den kvaliten som du frågar efter.

www.fotolundeby.no

Har tjocka album i riktigt läder. Dyrt men exclusivt. Svårt att få brudparen till att köpa dessa album men de är riktigt "skitsnygga".
 

rautio

Aktiv medlem
Blurb.com

Gör själv mina portfolier där. Flera kolleger gör också sina bok dummies där. Behärskar du dessutom inDesign så kan du ladda ner templaten och skippa deras eget program och ladda upp pdf filerna. Dom har sjyssta fungerande färgprofiler också att ladda ner.
 

Santa771

Aktiv medlem
www.pemitryck.com

Jag har varit väldigt nöjd med dessa. Har tyngdpunkten på något enklare nästan upp till den kvaliten som du frågar efter.

www.fotolundeby.no

Har tjocka album i riktigt läder. Dyrt men exclusivt. Svårt att få brudparen till att köpa dessa album men de är riktigt "skitsnygga".
Jag har både album från lundeby och pemi och jag säljer nästan bara album från lundeby. Deras Felicia säljer jag messt av
 

volkers

Aktiv medlem
Bra Albumföretag...

dags att tänka om... i stället för att söka en leverantör rekommendera jag att skaffa ett snabbt arbetssätt när de gäller design och kommunikation med sina kunder.

Jag rekommendera att alltid jobba i valfri bildbehandlingsprogramm med ett kvadratiskt format, 62 x 31 cm, 300 dpi och sRGB.

Utfallande bilder täcker hela uppslag/sida och alla småbilder, logga & text håller man minst 1,5 cm från randen.

För er som gillar att jobba i Photoshop finns ett underbar insticksmodul.

http://pixbookdesign.com/proalbum-designer/ som gör de busenkelt att snabbt designa sina böcker och sen anpassa sina uppslag till flera olika leverantörer i olika prisklasser (från 350 SEK för en 19 x19 Saal bok till 3500 SEK för en 30 x30 Markus Schmuck bok) Kolla längst der i manualen.

http://pixbookdesign.com/proalbum-designer/manual/

Så kan ni väljer fritt efter kundens önskemål och jobba vädig effektivt.

//Volker
 
Online...?

Jag har både album från lundeby och pemi och jag säljer nästan bara album från lundeby. Deras Felicia säljer jag messt av
Jag kollade dessa men får inte upfattningen att man smidigt o enkelt kan ladda upp bilder o designa själv på webben? De kändes mer old school. Där man i bästa fall kan maila bilder till dem? Är det bara typ Blurb som tillhandahåller den typen av smidighet?
 

volkers

Aktiv medlem
Jag kollade dessa men får inte upfattningen att man smidigt o enkelt kan ladda upp bilder o designa själv på webben?
Gör din egen bok jobbade med systemet att du var tvungen att ladda upp bilderna först och sen jobba online...

Är de inte smidigare att göra designen på din stationär dator och när du är klar ladda upp bilderna till leverantören?

Jag kolla på en online modul för mina konsumentsidor eftersom jag är övertygad att många fler skulle göra fotoböcker om de gick superenkelt. Men skulle i så fall begränsa den väldig mycket och trodde att folk som läser Fotosidan och/eller Moderskeppet vill ha andra möjligheter.

Motto är i så fall = gör din fotobok inom 5 minuter... Vill du ha mera möjligheter/frihet, ladda ner programvaran eller jobba i eget DTP program.

så här ser den superenkla lösningen ut än så länge...

http://www.fotobuchhimmel.at/photobook/demo

//Volker
 

copywriter

Aktiv medlem
Jag designar mina album med Photo Junction, ett gratisprogram som är mer eller mindre standard bland bröllopsfotografer idag. Mina färdiga layouter skickas sen som högupplösta jpegs till min albumtillverkare.

De trycker och monterar sen allt åt mig.
 

Poker

Aktiv medlem
Gör din egen bok jobbade med systemet att du var tvungen att ladda upp bilderna först och sen jobba online...

Är de inte smidigare att göra designen på din stationär dator och när du är klar ladda upp bilderna till leverantören?

Jag kolla på en online modul för mina konsumentsidor eftersom jag är övertygad att många fler skulle göra fotoböcker om de gick superenkelt. Men skulle i så fall begränsa den väldig mycket och trodde att folk som läser Fotosidan och/eller Moderskeppet vill ha andra möjligheter.

Motto är i så fall = gör din fotobok inom 5 minuter... Vill du ha mera möjligheter/frihet, ladda ner programvaran eller jobba i eget DTP program.

så här ser den superenkla lösningen ut än så länge...

http://www.fotobuchhimmel.at/photobook/demo

//Volker

me like men är det ingen i Sverige som gör det?
 

Poker

Aktiv medlem
Nästa vecka hör jag med ett större tryckeri i Tyskland - om dom är imtresserad (satsa pengar) ta det 4-5 månader sen finns de i Sverige. När jag ge mig in i projekt blir de flerspråkig.
exempel = www.spreadbook.eu

//Volker
personligen ogillar jag skarpt att betala för produkter till företag i utlandet om det inte finns särskilda skäl.

utländska företag som finns i sverige (som AB) där pengarna skattedeklareras i Sverige (ej malta och andra skattesmitar land) är helt ok.

Lite OT men jag vill spendera mina pengar till företagare i sverige, helst i min region för att gynna dom
 

volkers

Aktiv medlem
Lite OT men jag vill spendera mina pengar till företagare i sverige sa:
All heder till dig Göran dock eftersom jag drev företag i Italien och Grekland innan jag flyttade till Sverige ha jag lite problem med lokalpatriotism. Därför lite motargument och insyn mitt tänkande som företagare. (Jag driver AB i Sundsvall - säkert några år till)


1.) den lilla snygga online designer du efterlyser kräver större resurser än de flesta lokala företag är beredd att satsa. Eftersom även mina resurser är begränsade kommer jag anlita rysska programmerare som jobbar väldig noggrann för 8-10 € i timmen. jag räkna med att de ta mellan 400 och 600 timmar att programmera den sü att den är bra och enkelt att använda.

Redan idag vet jag att 2 Svenska tryckerier är intresserade i att använda programmet så det kommer att gynna dom. De gynnar naturligtvis även mig och troligtvis programmeraren eftersom de inte är ovanligt att han tjäner lite per såld bok.

Om Tyska tryckeriet ger klartecken att dom vill vara med i båten så kan de här bli riktik bra. Då spelar pengar mindre roll. Marknaden är så stor att de räknar sig att satsa.

Enligt min uppfattning blir kunderna som stirra sig blind på lokala marknaden inte sällan lurad pa de vis att samma produkt kostar 20 - 30 % mer här än i länderna där marknaden är större. I dagsläge kostar t. ex. en 28 x 28 fotobok med 70 sidor framkallad på äkta fotopapper 1200 SEK.
Såld under Svenskt namn producerad i Tyskland.
Om 2-3 månader blir det lite annorlunda - priset gå ner till 800 SEK. Böckerna är producerad på en maskin som kostar 3 millioner Euro. Med investeringar i detta storlek gäller bara volym och jag kommer att bidra med en liten andel för att kunna erbjuder dom priserna. Och jag bidra med beställningar från en sida som är rankad på första plats hos Google när du söker ”fotobok” som är i gång sen 6 år, fich massvis med uppmärksamhet när Aftonbladet, Kamera och Bild och även sverker i Plus tyckte att böckerna var bra.
Jag vet vad jag pratar om... driver även fotokalender.se och . com.
.se i Sverige kopplad till ett uderbar litet lokal tryckeri där jag säljer bra kvalite till ett pris som är så att de kan betala sina kostnader och ha en liten vinst. Rent affärstmässig likanar det ett hobbyverksamhet :)
.com generarar en jättebra avkastning över den få jag beställningar från tyska kunder och den trycks i Tyskland. Med den tjänar jag pengar som jag sen kan spendera i Sverige.
Min slutsats är alltså att de hela är ganska komplex...

//Volker
 
Senast ändrad:

volkers

Aktiv medlem
Fick inte redigera efter 30 minuter hade gått - därför lite tilläg i ett nytt inlägg.

Vi lever i Europa och ha med multinationella och delvis globala företag (CEWE color) att göra - om vi gillar det eller inte.

Jag förestå dig delvis, jag avstå också från att köpa mjölk på Lidl och åker omvägen till en butik där jag få (förhoppnigsvis) lokal producerad mjölk, men när de gäller massprodukter, elektronik osv. leker jag inte Don Quijote.

Om du söker lokalt producerade böcker kolla lite på www.photohome.se (Göteborg) och
www.fotoklok.se. De är garanterad producerad i Sverige.

En annan synpunkt i de hela är min kamp med svenska skatteverket... jag förståg alldrig att kunderna skulle betala 25% moms för en produkt som de själva skapade, och som är utan tvekan en bok - när vi ha 6% bokmoms i Sverige.

De var de första och största anledning för mig att se till att kunderna kunde köpa från ett ställe där dom slapp de -enligt mig- idiotiska bestämmelser. Det sista jag hörde är att skatteverket nu tillämpar 6% moms även för fotoböcker - annars hade jag inte tipsad dig om lokala företag.

//Volker
 
Senast ändrad:

Dijay

Aktiv medlem
Som Volker säger så är det nu 6% moms på fotoböcker och en del andra trycksaker dock ej fotokalendrar ;( Så nu kan vi konkurrera på lika villkor.

Jag kan väl stå för den lokalproducerade biten då :)
fotoklok som jag driver kan jag garantera dig är lokalt producerat, i vissa fall är det till och med så att det är jag som trycker och binder din fotobok (om vår operatör är tex. sjuk).

Vi kör just nu ett nerladdningsbart program, håller dock på att kolla på en onlineversion som är riktigt snabb och snygg. Men man vill inte hoppa in i någon programleverantörs klor innan man vet att det funkar bra för det kostar ju en slant. På vår sida kan du hitta ICC profiler för softproofing och om du vill göra i tex. indesign så är det bara att maila oss så får du mallsidor för det. Din bok trycks i precis samma maskin som lovordade blurb använder men i Sverige.

MEN ska ni exklusiva fotoböcker för tex. bröllop eller liknande tycker jag absolut ni ska kolla på spreadbook.
Spreadbooks är ju s.k. framkallde fotoböcker och det tar bildkvalitén ett steg längre! De böcker jag sett och den boken jag äger själv är grymt snygg och till ett förvånansvärt lågt pris. Bra så att ni kan sälja vidare till slutkund och tjäna en bra slant.

De böcker vi gör är tryckta fotoböcker det är absolut fullgod kvallité och vi har än så länge inte haft någon fotograf som tyckt det är dåligt snarare att dom blir förvånade! Kolla här vad era kollegor tycker:
http://elinivemo.com/blog/2010/12/02/lucka-2-julklappstips-fotobok/

http://www.ninawester.se/?p=3266


//Tomas
fotoklok.se
 
Photohome.se är suveräna, med blurb har jag märkt att de tar ibland i lite väl i tonerna speciellt rött så jag brukar tona ner de bildern alite innan jag stoppar dem i ett blurbalbum till kunder.
// Malin
 

Dijay

Aktiv medlem
HP indigo som Blurb kör har en förmåga att alltid "sticka" lite i magenta därför upplever ni ett visst rödstick i bilderna. Detta kan synas tydligt om man text kör svartvita bilder i CMYK då kan magenta ta lite överhand om tryckaren inte gör något åt det.

// Tomas
fotoklok
 
ANNONS