Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vet inte exakt vad detta fenomen kallas

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
jag har tex en röd bakrund. en bakrund från en produktfotostudio. det är ganska dåligt ljus här där jag plåtar. sen använder jag min sb600, den sitter på min d90.
efter jag tagit mina bilder och för över dom i datorn då är det konstiga färger runt konturerna på objekten jag fotar. varför?
hur undviker man detta?
blir samma sak om jag har en svart bakrund osv.
 

Oskari Ylitolva

Avslutat medlemskap
låter som det skulle kunna vara kromatisk aberration denna fenomen kommer av att de olika elementen i objektivet bryter ljuset olika ungefär
 

apersson850

Aktiv medlem
Köper j-vligt dyra objektiv. Fast det hjälper inte till 100% det heller. Men det brukar bli bättre om du bländar ner.
En del kameror kan kompensera för detta när de räknar fram bilden. Eller så gör man det i datorn efteråt.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Nu jag inte sett några bilder men det låter som att övriga i tråden gissar rätt. Utöver de åtgärder som föreslagits så hjälper det även att sätta fokus exakt rätt, förutsatt att den nu satt fel :)
 

bjoele

Aktiv medlem
Publicera gärna en exempelbild och berätta vilka inställniingar du har på kamera, blixt och objektiv. Lättare att svara då. :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Om det är CA så finns det ett snabbt, enkelt och billigt sätt att fixa det.
Fota i NEF och använd någon av Nikons gratis ViewNX2 eller CaptureNX2 som dock kostar lite.
De korrigerar dessa problem helt automatiskt. Bara att kryssa i en ruta.

Andra program kan korrigera detta också mer eller mindre enkelt. Men till priset "gratis" presterar VNX2 väldigt bra och vill du fortsätta i något annat program efteråt kan du enkelt exportera bilderna i 16 bitars tiff.
 

Renet

Aktiv medlem
jag har tex en röd bakrund. en bakrund från en produktfotostudio. det är ganska dåligt ljus här där jag plåtar. sen använder jag min sb600, den sitter på min d90.
efter jag tagit mina bilder och för över dom i datorn då är det konstiga färger runt konturerna på objekten jag fotar. varför?
hur undviker man detta?
blir samma sak om jag har en svart bakrund osv.
Alla objektiv har det fenomenet. Hur stor brytningen är beror oftast på priset. Lightroom 3 har en funktion som ta bort det på några sekunder. När man väljer ett objektiv så det bra att titta om det stor. Vissa går inte att ta bort.
 
ANNONS