Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Hej
Min D90:ia har elva fokuspunkter. Då jag fotar och trycker ned avtryckaren till hälften med autofokus brukar en handfull av dessa fokuspunkter markeras och bli aktiverade med en mjuk rektangel och ett ljudblipp som indikerar att kameran har fokuserat klart och att bilden kan tas. Vad jag undrar är
1) Vilka är kriterierna för att kameran väljer just de valda punkterna? Kontrast, objektigenkänningsalgoritmer, eller något annat....?

2) Tas någon hänsyn till bländaren, dvs får jag fler fokuspunkter aktiverade om jag väljer att minska bländaren?
/Herr H
 

dumbo

Aktiv medlem
Hej
Min D90:ia har elva fokuspunkter. Då jag fotar och trycker ned avtryckaren till hälften med autofokus brukar en handfull av dessa fokuspunkter markeras och bli aktiverade med en mjuk rektangel och ett ljudblipp som indikerar att kameran har fokuserat klart och att bilden kan tas. Vad jag undrar är
1) Vilka är kriterierna för att kameran väljer just de valda punkterna? Kontrast, objektigenkänningsalgoritmer, eller något annat....?

2) Tas någon hänsyn till bländaren, dvs får jag fler fokuspunkter aktiverade om jag väljer att minska bländaren?
/Herr H
Exakt hur Nikons algoritm funkar vågar jag inte svara på, men använder man auto area, som det verkar som att du gör så analyseras bilden och kameran väljer att lägga fokus där den tror blir bäst. Jag tror exempelvis att ett ansikte prioriteras om den känner igen ett sådant. Ofta är det nog så att fokus hamnar på det objekt som är närmast kameran.

Fokuspunkterna talar om var kameran har fokuserat och inte vilka bildelement som kommer att vara i fokus i den färdiga bilden, så val av bländare ska inte påverka något i det avseendet.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Kameran väljer de punkter som den bedömer komma vara i fokus i fotot, efter kriterier som bara Nikon kan svara exakt på.... Deras urvals-system är ju ganska avancerat, och innefattar även exponeringsmätaren som är en ganska högupplöst separat sensor uppe i prismahuset.

Vi kan väl anta att kameran väljer de punkter som
a) har starkast kontrast samtidigt som de
b) ligger så nära "rätt" fokusplan att de räknas som relevanta och
c) ligger nära en huvudpunkt som kameran valt efter a) och b)

Om den väljer in fler föratt du har en större bländare vald tvivlar jag på, eftersom exponeringsmätningen är det näst sista som sker i arbetsgången. Om du har läge "S" valt vet ju kameran inte vilken bländare som kommer användas förrän bara hundradelarna innan bilden tas.

Detta punktvals-system kan du ju styra själv genom menyerna under menyval "a1", AF-area mode. Om du har 3D-tracking valt beter sig kameran som du beskriver. Du kan också välja enskild punkt, eller begränsad utökning - du väljer EN punkt, men kameran kan välja in en eller flera av de punkter som ligger närmast denna också om den aser att detta behövs (eller hjälper).
 
ANNONS